Løs forgaffel på Yamaha FS1/DX
Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-02-05 23:07

Hej.

Jeg er i gang med at fikse en gammel Yamaha 4 gear, oprindelig med
tromlebreme. Jeg har monteret forgaffel og hjul fra en DX, så der nu er
skivebremse. Jeg synes forgaflen er meget løs. Hvis jeg stiller mig så
hjulet er mellem benene, og vrider i styret giver den sig meget. Det er galt
både med den oprindelige forgaffel og den fra donormaskinen. Alt er spændt
så hårdt jeg tør, men lige lidt hjælper det. Skal det være sådan, eller er
der noget at gøre ved det? Jeg tænker på, om man evt kan købe en ekstra bro,
der kan sættes på tværs mellem gaffelbenene.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-02-05 23:52

Ole Axelsen - oleaxelsen@privat.dk-k
4217b7e5$0$93852$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev følgende:
> [...]
> det. Skal det være sådan, eller er der noget at gøre ved det? Jeg
> tænker på, om man evt kan købe en ekstra bro, der kan sættes på tværs

Det er vist meget normalt. Det har jeg ihvertfald selv studset lidt over på
dem jeg har haft fat i. Det er ikke noget man lægger mærke til ved kørsel.

--
Martin Petersen
"A low voter turnout, is an indication

Fra : Hekto

Dato : 20-02-05 23:51

Ole Axelsen wrote:

> [...]
> eller er der noget at gøre ved det? Jeg tænker på, om man evt kan købe en
> ekstra bro, der kan sættes på tværs mellem gaffelbenene.

Nu er det jo noget der ligger tæt på 'strikkepinde' så de vil give sig.
Det er jo af samme årsag at moderne <mc-forgafler bliver tykkere og tykkere.
Du kan sætte en bro imellem den nederste gliderør, sådan at den stives lidt
mere af.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650

Fra : Ole Axelsen

Dato : 20-02-05 07:56

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Nu er det jo noget der ligger tæt på 'strikkepinde' så de vil give sig.

Jo, det er korrekt, men hvis man sammenligner med dem på Puch Maxi, som jeg
også roder lidt med, er de kraftigere, men alligevel blødere.

> Du kan sætte en bro imellem den nederste gliderør, sådan at den stives
> lidt
> mere af.

Kan man købe sådan en, eller skal jeg lave den selv?

Fra : pcman

Dato : 21-02-05 10:42

> [...]
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
> industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Jeg mener da også at der er nogle gummibøsninger i gaffelrørene og at de kan
udskiftes. Hvis de er slidte kan det også give sideværts slør i gaflen. Han
skal også tjekke at traversboltene ikke er slidte og evt skifte dem til
bolte af højere kvalitet, der kan spændes hårdere. Jep og så en gaffelbro,
så bliver den forsvarlig at køre 30 km i timen på
Jarl
Dnepr K-750 fra 1966 med sidevogn, der måtte have nye kronrørslejre, fordi
de gamle lejre ikke var større end spidsen på en blyant

Fra : KubikH

Dato : 20-02-05 12:42

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
> [...]
bro,
> der kan sættes på tværs mellem gaffelbenene.

Forskærmen skal være monteret, den stiver MEGET af på det hele.
Mvh
Niels

Fra : Ole Axelsen

Dato : 20-02-05 21:08

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> "Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse

> bro,

> Forskærmen skal være monteret, den stiver MEGET af på det hele.

Hej.

Den er monteret. Jeg har nu været ude og køre lidt på den, og jeg må nok
indrømme, at det ikke mærkes når man kører. Før jeg begyndte på at reparere
knallerten, var den meget lallet at køre på, men da var der også både slør i
baggaflen og løse/knækkede eger i baghjulet. Det er nu ordnet, og den føles
faktisk meget normal, selvom den altså stadig er blød i forgaflen.

Fra : Allan Riise

Dato : 20-02-05 21:08

> [...]
> både slør i baggaflen og løse/knækkede eger i baghjulet. Det er nu ordnet,
> og den føles faktisk meget normal, selvom den altså stadig er blød i

Det forstår jeg ikke rigtigt.
Jeg har 2 der kører, og 1 mere der skal laves, og der har jeg ikke problemer
af den slags.
Er du sikker på at du har trukket gaffelbenene helt op?

Allan Riise