FF laver tekst på site om
Fra : Ole

Dato : 19-02-05 08:46

Hejsa. Jeg har været den sidste godt en mds. mail igennem, men synes
ikke at have fundet en løsning.
Min firefox laver teksten om på min hjemmeside (hvad IE ikke gør)
I tools finder jeg kun indstillinger for defaulte fonts, men jeg ønsker
slet ikke at FF skal lave om på de tekster/fonte, webmaster har bestemt.
Er der en løsning ?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Steen Suder

Dato : 19-02-05 09:46

Ole wrote:

> [...]
> I tools finder jeg kun indstillinger for defaulte fonts, men jeg
> ønsker slet ikke at FF skal lave om på de tekster/fonte, webmaster har

Lav din side ordentligt og efter standarderne, så sker det ikke
Du har (sikkert) lavet siden så den "passer" til IE, hvorfor IE ikke
laver den om.

Husk på at der er andre end dig og mig i Verden, og hvis vi taler et
sprog andre ikke forstår så kan vi ikke kommunikere med dem.

Derfor: lav din side iflg. standarderne - tal det sprog alle forstår.

--
Steen Suder

Fra : Ole

Dato : 19-02-05 10:16

Steen Suder wrote:

> Lav din side ordentligt og efter standarderne, så sker det ikke
> Du har (sikkert) lavet siden så den "passer" til IE, hvorfor IE ikke
> laver den om.

Min side er lavet med et prgrm. fordi jeg ikke kender html-sprog.
Microsofts prgrm dertil skulle også lave fejl har jeg hørt.
Alligevel kunne det være rart at kunne sætte FF til ikke at lave fonts om.

> Husk på at der er andre end dig og mig i Verden, og hvis vi taler et
> sprog andre ikke forstår så kan vi ikke kommunikere med dem.

Er det ikke lidt overspændt at begynde at moralisere over denne verdens
mangfoldighed blot fordi fonts på min side bliver ændret af FF ?

> Derfor: lav din side iflg. standarderne - tal det sprog alle forstår.

Det ville være rart om jeg kunne.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 19-02-05 12:16

> Det ville være rart om jeg kunne.

validator.w3.org

Fra : Steen Suder

Dato : 19-02-05 20:45

Ole wrote:

> Min side er lavet med et prgrm. fordi jeg ikke kender html-sprog.

Det er fair nok.

> Microsofts prgrm dertil skulle også lave fejl har jeg hørt.

Tjah...

> Alligevel kunne det være rart at kunne sætte FF til ikke at lave fonts
> om.

Spørgsmålet er i virkeligheden om fx (som er en af de officielle
forkortelser for Firefox) laver om på teksten... jeg tror nærmere der
er tale om at IE og dit program viser teksten på den samme, alternative
måde. På den måde virker det som om fx skiller sig ud.

> Er det ikke lidt overspændt at begynde at moralisere over denne
> verdens mangfoldighed blot fordi fonts på min side bliver ændret af FF
> ?

Jo; det er det, men nu er det heller ikke dét, der var min intention.
Jeg prøver blot at sætte tingene i perspektiv.
Moral har vi amerikanerne til... se hvor godt det går for dem

> Det ville være rart om jeg kunne.

Som Jesper foreslår andetsteds i tråden, kan du f.eks. prøve
validator.w3.org.

--
Steen Suder

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-02-05 13:54

Den 19-02-05 08.46 skrev Ole følgende:

> Min firefox laver teksten om på min hjemmeside (hvad IE ikke gør)

Det ser ud som om, Firefox har et problem med skrifttypen Modern. Selv
hvis jeg går ind og beder Firefox bruge den skrifttype, bruges den ikke.
Andre skrifttyper vises fint som de skal.

Jeg tør ikke sige, om det, at du ikke angiver dokumenttype på siden, kan
spille ind.

Du kan desuden ikke forvente, at de besøgende har de samme skrifttyper
installeret som dig. Jeg har for eksempel ikke Modern på min
arbejdscomputer. Når du angiver en skrifttype, bør du anvise en
fall-back skrifttype, der bruges, hvis den besøgende ikke har Modern.

Du kan få hjælp til både dokumenttype og angivelse af skrifttype med
fall-back i gruppen news:dk.edb.internet.webdesign.html.

Bortset fra det, så synes jeg, Modern er svær at læse og ikke særlig køn
- og det er lidt synd, for dine billeder er flotte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Ole

Dato : 19-02-05 14:57

Takker for hjælpen. Ser ud til at jeg skal ændre min font, så det gør
jeg (om lidt)