lære hunden at gå på trappe
Fra : Georg

Dato : 18-02-05 15:24

Jeg ville gerne lære Labben at gå op og ned ad trappen. Han VIL IKKE. Jeg
har forsøgt med godbidder på trinnene, men så snart han skal have bagbenene
op på det første trin stopper han. Jeg har forsøgt at bære ham, men selv dèt
er nemmere sagt end gjort. Han vil ikke bæres. Normalt lystrer han både kom,
sit dæk osv men trappen den kan/vil han ikke op ad. En labrador har før gået
op og ned ad samme trappe, så hvordan "overbeviser" man ham om, at han kan?

Georg

Fra : Jørgen

Dato : 18-02-05 16:05

Georg skrev:
> [...]
> op og ned ad samme trappe, så hvordan "overbeviser" man ham om, at han kan?

hvad med at tage den i halsbåndet og så bare gå
mvh jørgen

Fra : Pwh

Dato : 18-02-05 16:30

Jørgen wrote:

> hvad med at tage den i halsbåndet og så bare gå
> mvh jørgen

Den metode, hvor brutal den end lyder, kan jeg tilslutte mig.
Jeg havde samme problem med Tyson da han var en stor hvalp,
han turde godt gå op af trappen, han kunne også vende midt på trappen
og gå ned igen, men han turde ikke gå hele vejen ned lige meget hvad
jeg lokkede med. Jeg blev til sidst træt af hans pjat og bar ham ned midt
på trappen et par gange så han var tvunget til at gå selv resten af vejen.
Og vupti, dagen efter kom han glad fisende ned til mig i kælderen helt
af sig selv og meget meget stolt )
Min erfaring er at man til tider bliver nødt til at presse lidt på hvis man
ved at hunden godt kan men bare er stædig.

/Jens

Fra : Georg

Dato : 18-02-05 17:40

Har netop forsøgt at gå med ham i halsbåndet. Vi nåede ikke engang 2 trin
op, førend han hylede og spjættede helt vildt. Han vil ikke:(

Georg

Fra : Jørgen

Dato : 18-02-05 22:31

Georg skrev:
> Har netop forsøgt at gå med ham i halsbåndet. Vi nåede ikke engang 2 trin
> op, førend han hylede og spjættede helt vildt. Han vil ikke:(

Selvfølgelig ikke og hunden fik lov at bestemme

Hilsen
Jørgen

Fra : Pia

Dato : 18-02-05 18:27

Hejsa .. for at det ikke skal være en helt vildt dårlig oplevelse for din
hund , så prøv hvad jeg gjorde med mine med succes ..

jeg bar hunden op til første sal , og gik så ned . Legede med hans legetøj ,
sagde sjove lyde , masser af "Dyyyyyyyygtig" men lidt højere stemme og
raslede med godbidder .. det tog 5 min så kom han .. så gjorde jeg det
omvendt , mig på første sal ham i stuen .. så kom han fisende op ad trappen
Men... min nr 2 hund var meget bange for trappen .. det tog 4 timer , med
nævnte metode , men så lykkedes det .. det siger sig selv at jeg var i
nærheden hele tiden , spillede klovn så godt jeg kunne ( ikke svært*S*) ,
men gav ham også fred lidt .. til sidst kom han nærmest krybende ned . .. og
vi prøvede efter endt lufte tur , med ham forneden og jeg på 1 sal .. der
tog det "kun" 2 timer ., siden ingen problemer ..

det her var min metode , men der er sikkert mange andre ..

--
Pia
www.theanimator.dk

Fra : Jørgen

Dato : 18-02-05 22:40

Pia skrev:
> [...]
> tog det "kun" 2 timer ., siden ingen problemer ..
>
> det her var min metode , men der er sikkert mange andre ..

Ja der findes en hav af morderne psykologiske metoder, som tager langt
tid, hvis føreren kan finde ud af det.
Jeg kender mange eksempler på, at en hund efter en a to ture bare bliver
helt vildt med det.

Agility forhindringen der hedder store A, er mange hunde bange for, men
et godt greb i halsbåndet og så har de prøvet , anden gang er der
sjælden store problemer og mange hunde bliver ligefrem glade for
fohindringet, det samme gælder trapper, når de har prøvet og de finder
ud af at det ikke er farlig, og føren VIL have den op/neder der sjælden
problemer. min store newf lærte at gå på hønse stige (murer stige) . Den
ville ikke, men det bestemte den nu ikke og den fik det lært

Hilsen
Jørgen

Fra : Jørgen

Dato : 19-02-05 10:23

Jeg kan også være psykologisk

Trapper kan gradueres i sværhedsgrad. Udendørs "naturlige" trapper i
sten/fliser er lettest. Lad unghunden lære at koordinere benene på disse
lettere trapper. Jo længere og stejlere en trappe er, desto sværere
bliver den. Indendørs trapper med gulvtæppe hører til i den lette ende.
Trapper med frit udsyn mellem trinnene er sværere og metaltrapper med
"riste" som trin (eksempelvis brandtrapper) samt "stige-trapper" hører
til de sværeste. Sværvægteren er dog nok metaltrapper i
vindel-udformning. Trinene er meget smalle mod trappens centrum.
Uerfarne hunde kan forsøge at springe ned herfra.

Lad unghunden få erfaring med de nemme trapper og vent med de sværere
til hunden er udvokset og bevæger sig sikker på de andre trapper. Hold
gerne hunden i line, det kan både give hunden lidt ekstra støtte og
ejeren sikkerhed for at hunden ikke springer ned ad trappen.

Vend kroppen og se i den retning, du gerne vil have at hunden skal gå.
Tal opmuntrende til hunden og brug gerne godbidder eller anden belønning
til at opmuntre hunden mens I øver de nye "trin".

Gå langsomt frem og pres aldring hunden.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 20:00

"Jørgen" <js0@c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan også være psykologisk
>
> Trapper kan gradueres i sværhedsgrad. Udendørs "naturlige" trapper i
<SNIP>

Jeg vil dig helt og aldeles ret i, at der er forskel på trapper.

Jeg har altid kørt efter det princip, at jeg ikke har krævet noget af mine
hunde, som jeg ikke enten vidste de kunne, eller troede på de kunne. (Hmm,
muligvis lidt bøvlet skrevet.. )

Men ja, start selvfølgelig med de nemme, og tag derefter de sværere
efterhånden...

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg?

Fra : www.dyreliv.dk

Dato : 18-02-05 20:27

Inden jeg kommer med gode ideer vil jeg da godt lige høre om hvad det er for
en trappe, om der er beklædning på trinene, er der hul ud under trappen.

Og ellers ville jeg sætte hunden af 3-4 trin oppe, så den kan få lov at side
der indtil den får lært at gå ned først. Så tror jeg nok resten kommer af
sig selv.

Perle (kryds mellem golden retriver og breton, så hun er ikke helt lille,
kan evt. ses på www.dyreliv.dk under billeder) kan gå både op og ned, samt
vende rundt på trappen, men det er også en vindeltrappe, med rimelig store
trin.

Hygsom
Leo

Fra : Georg

Dato : 18-02-05 21:12

> Inden jeg kommer med gode ideer vil jeg da godt lige høre om hvad det er
> for
> en trappe, om der er beklædning på trinene, er der hul ud under trappen.

Det er en ubeklædt trætrappe, uden huller mellem trinnene.

> Og ellers ville jeg sætte hunden af 3-4 trin oppe, så den kan få lov at
> side
> der indtil den får lært at gå ned først. Så tror jeg nok resten kommer af
> sig selv.

Problemet er, at han (labben) ikke vil bæres, trækkes på nogen som helst
måde. Nok er jeg selv en stor mand, men en labbe der er i fuld vigør, kan
jeg ikke bære el. løfte når han stritter så meget imod som han gør.

Georg

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 19-02-05 12:08

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
gået
> op og ned ad samme trappe, så hvordan "overbeviser" man ham om, at han

Hvis det er din egen trappe, så ophold dig oven for trappen, og når det er
en lab... Så var noget spiseligt nok ikke af vejen. Det kræver måske lidt
tålmodighed, men han skal nok prøve på at komme op til dig.
Hvis han kan se mellem trinene, så prøv evt at dække af med noget pap, for
det kan nemt afholde ham fra at forsøge. Lad være med at lokke, eller
motivere ham, lad ham selv få lyst til at komme til dig... Så kan du udnytte
alle de ting, du mener kunne lokke ham indirekte.
Held og lykke

M.V.H.....Benny..

Fra : MGA

Dato : 22-02-05 09:11

> [...]
> lystrer han både kom, sit dæk osv men trappen den kan/vil han ikke op ad.
> En labrador har før gået op og ned ad samme trappe, så hvordan

Jeg håber det lykkes for dig - det lykkedes ikke for Kali og mig. De første
gange strøg hun bare ned af trappen og væltede som en lille kugle hele vejen
ned til underetagen =(
Så var hun rædselsslagen - hun kan alle mulige andre trapper, men lige den
vil hun ikke.
Jeg har prøvet alle de metoder jeg har kunnet finde på nettet, men det går
bare ikke...
Nu har jeg givet op og erkendt, at det er min lod at bære hende ned til
underetagen når hun skal derned.
Men hun er jo kun 2,7 kilo stor, så det er ikke så forfærdeligt.

Held og lykke

Mette

Fra : Jørgen

Dato : 22-02-05 09:58

> [...]

> underetagen når hun skal derned.
> Men hun er jo kun 2,7 kilo stor, så det er ikke så forfærdeligt.

Ja man giver op når det er lille hund, selvfølgelig kan den lære det,
hvem er mest stædig dig eller hunden, her er det hunden der bestemmer
jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 20:05

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber det lykkes for dig - det lykkedes ikke for Kali og mig. De
> første gange strøg hun bare ned af trappen og væltede som en lille kugle
> hele vejen ned til underetagen =(

Nysgerrig.. Var det i et ubemærket øjeblik at hun smuttede ned af trappen,
eller var det mens du øvede det med hende? For hvis det var det sidste, så
havde du vel styr på hende ik'? Så hun netop ikke kunne ryge ned af
trappen....

Fra : MGA

Dato : 25-02-05 11:31

"Niels Stoltze" <niels_detunderligea_stoltzemail_punktum_dk> skrev i en
meddelelse news:421e256b$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> /Stoltze
> Har du husket at klippe i dit indlæg?
> Og har du læst det igennem en ekstra gang?
Ubemærket - døren til kælderen stod åben og jeg var dernede =(
Anden gang var da vi var i haven, hun var løbet op i køkkenet for at drikke
vand og ville ud til os igen. Jeg havde ikke set hende løbe ind.
Lille pus - hun var helt fortumlet og forvirret begge gange og siden har hun
holdt en meters afstand til trappen.
Jeg har siddet med hende på trappen, bare for at være på den, trænet det
nederste trin med hende og det kan hun, men helt fra toppen har jeg opgivet
at lære hende, det er angstprovokerende for hende.

Mette

Fra : BettinaP

Dato : 25-02-05 11:37

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote in message
> [...]
gået
> op og ned ad samme trappe, så hvordan "overbeviser" man ham om, at han

Puhha hvor kan jeg stadig huske da Mocka var hvalp og skulle lære at gå ned
af vores trappe.
Det tog 3 dages forsøg af 2 timer
Hvor hun sad oppe og der lå hundekiks på samtlige trin ned til hendes
madskål der var fyldt med lækker mad.
Selvom Mocka er det største madøre der kan opdrives, blev hun sidende og
hylede i 2 timer.
De første to dage endte jeg med at "opgive" eller rettere acceptere, hvis
hun bare nåede ned til 2. trin, hvor hun så fik serveret en del af hendes
mad.
3. dag vandt min stædighed og trods ihærdig hylen, så lykkedes det endelig
efter et par
timer for hende at komme hele vejen ned.
Men det holdt hårdt.
Siden da tog det måske 14 dage før al tilbageholdenhed og protester var
ophørt.

Så tålmodighed (og måske ørepropper hvis din lab er lige så højlydt som min
ridgeback)

held og lykke, jeg håber da ikke du opgiver projektet

BettinaP

Fra : Søren LH

Dato : 25-02-05 18:42

> [...]
> lystrer han både kom, sit dæk osv men trappen den kan/vil han ikke op ad.
> En labrador har før gået op og ned ad samme trappe, så hvordan

Hej Georg,

Her er hvordan min hund lærte at gå op ad en trappe, den kunne kigge
igennem:

- Lege med hunden med et tov, bidepølle eller hvad du bruger, så den rigtig
bliver kørt op.
- Midt i legen rende op ad trappen med legetøjet. Hunden følger med 2 trin
og bliver der.
- Ned igen og lege videre, hunden fortsat godt oppe i drift.
- Igen rende op ad trappen med legetøjet.
- Hunden følger med måske lidt længere.
- Efter et par gange hvor dette gentsages er hunden fulgt med hele vejen, og
har nu taget trappen første gang.
- Yderligere et par gange op og ned ad trappen og hunden bliver efterhånden
tryg ved det.

Mvh
Søren