Skærme
Fijala 3554
Pivot på Dell FP2001 / grafikkort
Fra : Peter Larsen

Dato : 17-02-05 22:35

Der er tilsyneladende nogle problemer med Pivot-funktion på skærmen kontra
grafikkort.

På mit ASUS Nvidia GeForce PCX 5900 er der på popud-menuen en
"Visningsretning".
Der vælger man "Portræt 90 graders rotation" og så vender billedet om til
1200*1600, og står knivskarpt i Pivot-stilling.

Skærmen er tilsluttet via DVI. Billedet vender ikke automatisk når skærmen
drejes.

På arbejdet har jeg en samsung 17" fladskærm og den kan vende billedet når
den vendes, men det krævede indlæsning af en special driver.
I dokumentationen til Dell-skærmen henvises også til en driver til sin "Dell
Computer" - nu er der bare lige det problem at jeg ikke har sådan en, kun en
Dell-skærm.

/Peter

Fra : Claus Albæk

Dato : 18-02-05 15:41

Peter Larsen wrote:
> [...]
> Computer" - nu er der bare lige det problem at jeg ikke har sådan en, kun en

Så kom vi herover...

jeg har nøjagtigt samme problem, eller skal vi kalde det
irritationsmoment...

er der nogen der har en idé om, hvorvidt der findes noget 3. parts
software der kan gøre Peter og jeg glade?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-02-05 16:20

> [...]
>
> På arbejdet har jeg en samsung 17" fladskærm og den kan vende billedet når
> den vendes, men det krævede indlæsning af en special driver.

Det kan godft være jeg spørger dumt, men har du sørget for at sætte USB
kablet til, og installere den nødvendige software?

> [...]
"Dell
> Computer" - nu er der bare lige det problem at jeg ikke har sådan en, kun en

Hehe, det burde jo ikke gøre den store forskel, hvilket mærke der står
på computerens front

Fra : Claus Albæk

Dato : 18-02-05 19:19

Esben von Buchwald wrote:

> Det kan godft være jeg spørger dumt, men har du sørget for at sætte USB
> kablet til, og installere den nødvendige software?

Jeg har sat usb kablet i ja...
men helt præcist hvad er den nødvendige software? til min monitor var
der en CD med en manual i myriader af sprog, og en .inf fil til monitor
driveren samt en color profil... ikke noget med tilt/pivot software af
hvad jeg kunne se?!?

> I dokumentationen til Dell-skærmen henvises også til en driver til sin
> "Dell

> Hehe, det burde jo ikke gøre den store forskel, hvilket mærke der står
> på computerens front

nej det skulle man ikke mene.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 18-02-05 22:23

Det med henvisningen fra manualen til en supportside hos Dell giver i det
mindste et problem:
Man skal logge ind og angive et eller andet nummer der står på sin pc -
altså hvis det er en Dell.

Men nej det er selvfølgelig grafikdrivere det her drejer sig om. Der findes
3. parts-software der giver tilt-muligheder, jeg har blot ikke lige faldet
over noget der er gratis.

Min Nvidia-driver har det jo også indbygget - så jeg gider ikke betale for
noget her.

Det med om skærmen kan give et signal til pc'en om skærmens stilling er vist
en helt anden sag. Jeg tror gangske enkelt ikke at FP2001 kan det - der står
intet i manualen om at den kan. Det 3. parts-software jeg har fundet kræver
også at man selv højreklikker på desktoppen, men menuen er udvidet med
tilt-mulighederne.
Et springende punkt er iøvrigt om den slags software "ødelægger" noget - jeg
tænker især på 3D hastighed og grafikkortetes normale funktioner. Det er der
vist delte meninger om - så det bedste må vel være at den rigtige
driverproducent tilbyder funktionen i selve driveren.

For dem der måtte være interesseret er her et link til et 3.parts-produkt
der kan bruges:
http://personalcomputing.portrait.com/us/products/pp_compatibility.html
det understøtter en del grafikchips.

/Peter

Fra : Esben

Dato : 19-02-05 17:23

"Peter Larsen" <news@edboen.dk> skrev i en meddelelse

> Min Nvidia-driver har det jo også indbygget - så jeg gider ikke betale for
> noget her.

Både nVidia, ATI og Intels grafikdrivere har jo funktionen indbygget i dag,
og kan for det meste tilgås via hot-keys.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-05 11:07

Dell 2001FP kan ikke lave pivot automatisk - det skal gøres manuelt via
grafik-driveren. Sådan er det vist i øvrigt med de fleste pivot-skærme, i
hvert fald i denne prisklasse.

mvh
Søren

Fra : Esben

Dato : 31-03-05 21:03

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse
> Dell 2001FP kan ikke lave pivot automatisk - det skal gøres manuelt via
> grafik-driveren. Sådan er det vist i øvrigt med de fleste pivot-skærme, i
> hvert fald i denne prisklasse.

Det skrev jeg heller ikke.

--
Esben