Hvad koster Helium ?
Fra : TH

Dato : 17-02-05 17:33

Hvad koster Helium og hvilken kvalitet skal det være ?

TH

Fra : Tom Folkmann

Dato : 18-02-05 12:26

I Aquanaut betaler vi vist ca. 1.000 kr + moms for en 50 l industriflaske.

Kvalitet vil du lære mere om på dit Trimix kursus

Mvh. Tom

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-02-05 12:47

> Hvad koster Helium og hvilken kvalitet skal det være ?

Prisen svinger meget så omkring 1000-1500 kr for 10m3 er ikke hel skæv.
Kvaliteten kunne være Helium N47 (
http://www.airliquide.dk/en/business/produkter/gasdata/helium.asp ) man skal
ikke bruge "ballongas".

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-02-05 16:10

Hø, lige en lille smule malurt i bægret.
En 50L med 200 bar helium, indeholder 9,1 m3

Når du så har lidt almindeligt tryktab ved forbrug og måske ikke _helt_
fyldt flaske. Så er det produkt du har givet 1000 - 1500 højtbeskattede
kroner for nede på en brugsmængde på omkring 7,5 til 8 m3. Det er endda hvis
du har udnyttet flasken godt.

Det skal du lige have med i beregningen.

Og nej man skal ikke bruge ballongas for at spare penge, nogle gasselskaber
blander op til 20% CO2 i gassen for at få mere volumen. Opdriften af
ballonen bliver lidt forminsket, men ikke noget som folk lægger mærke til.
Men som dykker vil du få effekten...

JZC

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-02-05 16:54

> Hø, lige en lille smule malurt i bægret.
> En 50L med 200 bar helium, indeholder 9,1 m3

Nu kan du jo se på den link jeg sendte med at de sælger det i m3 og i deres
50L flasker er 10 m3. De fylder ikke efter tryk men efter vægt. Men ellers
har du sikkert ret for en flaske med 10m3 er sjælent over 190 bar.

> [...]
> hvis
> du har udnyttet flasken godt.
>
> Det skal du lige have med i beregningen.

Spørgsmålet var hvad koster helium og hvilken kvalitet skal det være. Ikke
noget hvad koster det er at dykke med helium og hvor meget spild er der.

> [...]
> blander op til 20% CO2 i gassen for at få mere volumen. Opdriften af
> ballonen bliver lidt forminsket, men ikke noget som folk lægger mærke til.

De dataark jeg har set ang. ballon gas hedder det teknisk rent helium 99%
rent. Jeg kan ikke forestille mig at nogle kommer CO2 i gassen til balloner
da det er en meget tung gas, jeg har hørt at nogle tilsætte luft, N2 eller
O2 til ballongas.

Men nej man kan ikke bruge ballongas, selv den tekniske for der kan være CO
i den.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 01-03-05 20:07

Jeg aner ikke en skid om dykning med jeg læser da engang imellem herinde.
og vil lige tilføje at til det kan kan bruge gaskonstant loven som lyder.
til at udregne volumen ved en given temp, og tryk, med antal mol n og
konstanten R
P*V=n*R*T

Jens

Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-03-05 10:02

> [...]
> og vil lige tilføje at til det kan kan bruge gaskonstant loven som lyder.
> til at udregne volumen ved en given temp, og tryk, med antal mol n og

Dette hedder idealgasloven og gælder kun ideale gasser (hvilke ikke
findes). Den forudsætter bl.a. at gasmolekylernes udstrækning er 0.
Derfor gælder idealgasligningen kan aproximativ, når værdierne af P,V
og T er små. Da der i en flaske er P=200 bar, passer idealgasligningen
ikke særligt godt længere, og derfor ender man med 9,3 m3 i stedet for
10 m3 i en 50 L 200 bar flaske.

vh
Michael Kristensen