Scanner
Fra : LR

Dato : 24-05-01 20:23

Jeg er ved at blive firkantet af at surfe rundt efter den helt rigtige
USB-scanner, så .........

Modeller jeg har kig på:

CanoScan N656U 600x1200dpi/42bit (863 kr.)
CanoScan N1220U 1200x2400dpi/42bit (1.478 kr.)
Epson Perfection 1240U 1200x2400dpi/42bit (1.756 kr.)

Jeg ligger vægt på:
Tilstrækkelig kvalitet til at jeg en sjælden gang imellem kan scanne til
forstørrelser.
Høj grad af brugervenlighed og nem installation.
Gerne lille og let at gemme væk.
Også god kvalitet i sort/hvid (mener at have hørt at Canon har en svaghed
her?)
Relativt få scanninger => hastighed er ikke så afgørende.
Et par hundrede kr. fra eller til er ikke afgørende.

Canon vs. Canon:
Er N1220U's højere opløsning og det faktum at man får Adobe PhotoShop LE
leveret med 600 kr. mere værd med mit behov?

Epson vs. Canon N1220U:
Tilsyneladende samme spec. så umiddelbart vil jeg jo vælge Canon'en med min
profil, men Epson'en er jo højt lovprist i denne NG?

Alle gode råd er meget velkomne.

På forhånd tak
Lars

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 24-05-01 21:11

"LR" <lr@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er N1220U's højere opløsning og det faktum at man får Adobe PhotoShop LE
> leveret med 600 kr. mere værd med mit behov?

Med de behov du beskriver vil jeg tro, at Canon N656U er fin nok til dig.
Scanneren fylder stort set ingenting, og har kun ét kabel fra computeren -
intet ekstra strømkabel - og er derfor hurtig at gemme væk. Jeg har selv
denne scanner, og bruger den jævnligt. Den er ikke super-hurtig, men til
gengæld er kvaliteten glimrende til mit forbrug. (Også i sort-hvid)

Den højere opløsning du får i N1220U vil jeg tro ikke får den store
betydning for dig, igen set i lyset af det behov du beskriver. N656U kan
sagtens bruges til forstørringer.

Begge Canon scannere bruger samme software, og er ganske brugervenligt. Via
knappen på fronten aktiveres softwaren og du får nu en række
valgmuligheder - bl.a. scan til tegneprogram, scan til printer og scan til
e-mail. Nemmere kan det vist ikke være. Samtidig har du alligevel her
muligheder for at indstille, hvordan scanningen skal være - hvor mange dpi,
farvebalance osv. - så selvom det er brugervenligt, er der er altså også
mulighed for at lege med det lidt mere avancerede. Softwaren fungerer også
i Windows 2000.

Om Epson, kan jeg ikke rigtig udtale mig, men jeg har fundet lidt test af de
nævnte Canon scannere:

Test af Canon N656U (Ret useriøs test fra Privat Computer)
http://www.artikeldatabase.dk/pdf/04/2001/02/02275.PDF

Test af Canon N656U (fra Datatid)
PDF-format: http://www.artikeldatabase.dk/pdf/09/2001/04/2562.PDF
Tekst-format: http://www.it-svar.dk/artikler/textversion.asp?artikel_id=2562

Test af Canon 1210U (modellen ældre, end den du har kig på):
http://www.artikeldatabase.dk/pdf/03/2000/06/01231.pdf

mvh
Peter

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-05-01 21:25

Hvad med disse:

AGFA
SnapScan E40 Flatbed / 1200x2400dpi / 42bit / USB 1.313 kr.
http://www.agfa.com./scanners/born_to_e40.html

AGFAen er lidt stor og klodset, men scanner rigtig godt.

---------

HP
ScanJet 4300C Flatbed / 600x1200dpi / 36bit / USB 1.070 kr.
http://www.hp-hjemme.dk/prod_detail.php3?prodnum=C7737A

HPeren har en dårligere opløsning, men den siger næsten ingenting, er hurtig
og laver nogle rigtig gode scanninger.

/Mikael

Fra : mohr

Dato : 25-05-01 03:08

"LR" <lr@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> CanoScan N656U 600x1200dpi/42bit (863 kr.)
> CanoScan N1220U 1200x2400dpi/42bit (1.478 kr.)
> Epson Perfection 1240U 1200x2400dpi/42bit (1.756 kr.)

Kan varmt anbefale Epson som jeg kun har gode erfaringer med, både
mht. kvalitet og hastighed. Se evt. for en test af 1200 som er
modellen før 1240U:
http://www.zdnet.com/pcmag/stories/reviews/0,6755,2617930,00.html

/mohr