Autokorrektur - egen liste
Fra : :-\) carsten

Dato : 17-02-05 09:11

Hej!

Bruger Word 2003:

Under Autokorrektur vil jeg gerne lave min egen liste. Hvetr gang man har
installeret word (efter en formattering) skal man sidde og slette samtlige
af dem der ligger der i forvejen.
Derefter oprette sine egne!

Desværre skal man sidde og slette ordene enkeltvis... er der en løsning på
dette?

--

Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Leo Heuser

Dato : 17-02-05 13:36

Hej Carsten

Måske kan du bruge dette svar, som jeg sendte
til gruppen for 5 år siden.

Leo Heuser

Followup to newsgroup only please.

"Marianne skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg vil ikke benytte Word2000s indbyggede autokorrektur-ordbog, men gerne
> bruge mine egne korrekturer, som jeg SÆL' tilføjer i ordbogen.
> Kan jeg på nogen måde slette hele Words ordbog i eet hug så den er helt
> blank ?
>
> mvh
> Marianne

Hej Marianne

Det kan godt lade sig gøre. Først lidt baggrund.
Der er to filer, der er interessante i denne sammenhæng:
Mso.acl, der ligger i mappen
C:\Programmer\Microsoft Office\Office\1030
(1030 er talkode for Danmark)
Mso.acl indeholder de korrekturer Microsoft har installeret
som standard

og Mso1030.acl (brugerfilen), der kan ligge ét af to steder

1. Hvis der er oprettet flere brugere på maskinen:
C:\Windows\Profiles\Marianne\Application Data\Microsoft\Office
2. Hvis der kun er én bruger:
C:\Windows\Application Data\Microsoft\Office

Hvis Mso1030.acl ikke findes, indlæses Mso.acl, og en ny
Mso1030.acl bliver dannet, når Word lukkes. Denne fil
indeholder nu, hvad der var i Mso.acl + hvad brugeren har
oprettet af *uformateret* korrektur i denne omgang. Den
formaterede korrektur placeres i Normal.dot.
Næste gang Word åbnes, indlæses den nye Mso1030.acl.

En sikker måde at starte med en "tom" autokorrekturliste:
Omdøb filen Mso.acl til fx Mso.aclx og slet Mso1030.acl.
Når jeg skriver "tom" i citationstegn, er det fordi, der stadig
ligger autokorrekturer for de forskellige "smileys" og for pilene.
Disse ligger i Normal.dot.

Hvis du også vil have fjernet dem, og de vil så kun kunne
gendannes ud fra en "frisk" Normal.dot, kan det gøres med
denne kodestump:

Sub SletAlAutokorrektur()
'Leo Heuser, november 2000
Dim ac As AutoCorrectEntry

For Each ac In AutoCorrect.Entries
ac.Delete
Next ac

Set ac = Nothing
End Sub

Når du skal oprette dine egne autokorrekturer fra bunden,
kan det selvfølgelig gøres hen ad vejen, men hvis du på forhånd
har en hel del materiale, du vil benytte, har jeg lavet en lille
rutine, der opretter autokorrekturer ud fra en tabel med to
kolonner: Opret et nyt dokument og placer en to-kolonners tabel i
den. I venstre kolonne skriver du "fejlordet" og i højre kolonne....
nå ja
Indsæt koden i et modul i dette dokument og kør det, når
tabellen er færdig.
Du kan sagtens tilføje til tabellen hen ad vejen og så køre
koden. De autokorrekturer, der er dannet i forvejen, skrives
blot oven i de dannede.

Sub TabelTilAutokorrektur()
'Leo Heuser, november 2000
Dim rRow As Row
Dim RetOrd As String
Dim RetTil As String

ActiveDocument.Tables(1).Select
For Each rRow In Selection.Rows
RetOrd = rRow.Cells(1).Range.Text
RetOrd = Left(RetOrd, Len(RetOrd) - 2)
RetTil = rRow.Cells(2).Range.Text
RetTil = Left(RetTil, Len(RetTil) - 2)
AutoCorrect.Entries.Add Name:=RetOrd, Value:=RetTil
Next rRow
Selection.Collapse
End Sub

God arbejdslyst!

Med venlig hilsen
Leo

Fra : :-\) Carsten

Dato : 25-02-05 08:25

Hej Leo,

Tak for dit svar...
Jeg har prøvet dét, som står i indlægget.

Bagefter har jeg søgt på
*.acl på hele harddisken.
Der er ingen acl'er tilbage!

Når jeg åbner Word er der stadig de danske ord i listen!
Også smileys og pile osv.

Kan der være ændret nogle ting i forhold til dit indlæg for 5 år siden.
Jeg bruger Word 2003.

Fra : Leo Heuser

Dato : 09-03-05 14:00

Hej Carsten

Ja, det ser ud som om, Word 2003 opfører sig på en anden måde.

Jeg har prøvet at omdøbe både MSO1030.acl og MSO.acl
inden åbning af Word, men Word danner en ny MSO1030.acl
allerede, når Word åbnes, så jeg kan ikke rigtig bidrage
med nogen løsning, før jeg på et tidspunkt får fundet ud af,
hvad der foregår

Fra : :-\) Carsten

Dato : 25-02-05 08:55

Undskyld!

Hov: Samme er indlæg er sendt mange gange! Troede ikke de andre gik
igennem... nu kan jeg ikke slette de gamle indlæg