css struktur JUHUU
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-02-05 00:12

Juhuu... jeg har endelig fundet en forklaring på CSS strukturen...

Nogle vil måske sige "gaaab" det vidste vi da godt, men jeg vil nu alligevel
gerne dele, da jeg synes at have læst adskellige steder at man blot bruger
filen "style.css"

Da man jo kan lave layout til mange ting er ideen så at lave en fil til
hvert layout. altså flere forskellige CSS filer. f.eks. basic.css banner.css
menu.css etc. men ikke print.css da den skal kaldes separat i head.

man laver et default.css og ligger i roden sammen med index.html

i head kalder man så default.css med følgende kommande:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="default.css"
media="screen,projection" title="Default" />

ovenstående erklæring fortæller at vi sender til skærm eller projektor.

med css kan man så importere de andre css filer til defaul.css ved at
definere følgende kommando i filen default.css:

@charset "ISO-8859-1";
@import "default/basic.css";
@import "default/banner.css";
@import "default/menu.css";
@import "default/content.css";

her bliver der importeret fire css filer og et charsæt...

det skulle gøre det mere overskueligt, ligesom det er muligt at lave
forskellige layout og bruge dem på kryds og tværs...

Det er da smart

JR

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-02-05 01:05

Jan Rasmussen wrote:

> @charset "ISO-8859-1";

Den har jeg aldrig set før. Hvor har du lært det henne? Del med os andre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-02-05 01:27

> Den har jeg aldrig set før. Hvor har du lært det henne? Del med os andre.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
> http://ginnerskov.frac.dk

Uha... hvor var det lige!!!

http://webmaster.hephey.dk/guide/45/

Indrømmet, jeg kan fint forstå idéen med filerne, men lige hvad idéen med
charsættet er ved jeg ikke men nu stod det jo sådan...

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 17-02-05 08:50

Jan Rasmussen skrev:

> http://webmaster.hephey.dk/guide/45/
>
> Indrømmet, jeg kan fint forstå idéen med filerne, men lige hvad idéen
> med charsættet er ved jeg ikke men nu stod det jo sådan...

hmm der er en del underlige ting i det dokument! blandt andet laver han
en xhtml1.1 uden at sende som application/xml. derudover bruger han
position absolute, til alle elementer, hvilket egentlig ikke er
nødvendigt.

Desuden har han lavet den "forkerte" version af FIR eller Fahrner image
replacement! idet han "blot" har sat indholdet i h1 til at være skjult.
Det betyder også at det ikke kommer med når robotterne søger på hans
hjemmeside og hans vigtigste budskab derfor ikke bliver taget i
betragtning når siden skal indexeres, desuden virker det heller ikke
for folk der bruger screenreaders (eg. blinde!) Måden man gør det på er
i virkeligeheden at positionere teksten 3-5000 px enten til højre eller
venstre for siden! Så er det stadig "tilgængeligt"!

Hvad angår tegnsættet så kan du roligt droppe @charset, man har
allerede angivet det i xml dek. øverst i meta i head, så hvorfor gøre
det en 3. gang?

Claus

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-02-05 07:16

Erik Ginnerskov wrote:

> Den har jeg aldrig set før. Hvor har du lært det henne? Del med os andre.

Vær opmærksom på, at i XML-verdenen, er der charset parameteren i
responseheader, der er autoritativ.

Stig Johansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-02-05 10:14

Se evt. her: <http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#q23>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-02-05 15:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Se evt. her: <http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#q23>

Aha, det vil altså sige, at '@charset "iso-8859-1";' har præcis samme
funktion som

det defineres bare i css-filen i stedet for at ligge i html-header.

Så lærte jeg noget i dag også. :)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-02-05 10:40

Jan Rasmussen skrev:

> Da man jo kan lave layout til mange ting er ideen så at lave en fil til
> hvert layout. altså flere forskellige CSS filer. f.eks. basic.css banner.css
> menu.css etc. men ikke print.css da den skal kaldes separat i head.

Det kan givetvis hjælpe på overskueligheden, men det kan også tænkes at
give praktiske problemer fordi der så skal hentes flere filer fra
serveren. For mange requests på en side kan give flaskehalsproblemer,
fordi browseren normalt har en begrænsning på hvor mange samtidige
forbindelser den må oprette.

> i head kalder man så default.css med følgende kommande:
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="default.css"
> media="screen,projection" title="Default" />

Media-typer skal bruges meget bevidst. Med ovenstående angivelse vil
default.css ikke blive brugt til andet end de to nævnte medietyper - og
oven i købet vil nogle ældre browsere slet ikke bruge css-arket, fordi
de ikke forstår media-parameteren korrekt.

Jeg plejer at bruge media til to ting - dels at lave specifikke
print-ark og dels som css-filter for at udelukke specifikke browsere (se
fx <http://centricle.com/ref/css/filters/>)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 17-02-05 18:46

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
>
> Jeg plejer at bruge media til to ting - dels at lave specifikke
> print-ark og dels som css-filter for at udelukke specifikke browsere

I hvert fald bør basic.css ikke være importeret, det vil sikre en
minimal styling for de "gamle" browsere. Load basic.css først og
derefter importer resten af stylingen, så understøtter man devlis de
gamle browsere, og helt de nye.

Claus