Frames problemer
Fra : Koeffe

Dato : 16-02-05 14:22

www.martinkofod.dk/Metropol

Den virker fint i Firefox, men giver problemer i IE.

Når man klikker på et link på siden skulle flere af frames'ne gerne skiftes
ud. Men i IE åbner den bare ét af linkene, og den åbner det i hele vinduet.
Hvad går der galt?

--
Koeffe

Fra : Benny Nissen

Dato : 16-02-05 14:29

Koeffe wrote:
> [...]
> ud. Men i IE åbner den bare ét af linkene, og den åbner det i hele vinduet.

Har ikke lige kigget så meget i koden, men jeg vil råde dig til at
droppe den for for navigering med det samme. Det giver kun problemer.
Lad også være med at bruge frames. Det er der slet ingen grund til på en
sådan side. SSI kan lave det samme meget smartere, og så får du heller
ikke problemer med navigeringen.

--
Benny

Fra : Martin Ploug

Dato : 16-02-05 15:24

Du kan også lave det med css og div.

- Martin

Fra : Koeffe

Dato : 16-02-05 15:27

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Har ikke lige kigget så meget i koden, men jeg vil råde dig til at
> droppe den for for navigering med det samme. Det giver kun problemer.

Hvad mener du præcis med "den form for navigering"?

> Lad også være med at bruge frames. Det er der slet ingen grund til på en
> sådan side. SSI kan lave det samme meget smartere, og så får du heller
> ikke problemer med navigeringen.

Jeg er blevet stillet en specifik opgave i frames, så den SKAL altså laves i
frames :c) Og nu behøver I ikke belære mig om hvad man BØR bruge osv.
Opgaven er en opgave i frames, basta, slut.

SSI kender jeg ikke til på nuværende tidspunkt.

--
Koeffe

Fra : Benny Nissen

Dato : 16-02-05 15:34

Koeffe wrote:
> "Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du præcis med "den form for navigering"?

Javascript. En bruger uden javascript vil ikke kunne btuge din side til
noget som helst.

> Jeg er blevet stillet en specifik opgave i frames, så den SKAL altså laves i
> frames :c) Og nu behøver I ikke belære mig om hvad man BØR bruge osv.
> Opgaven er en opgave i frames, basta, slut.

Tja, det var dog noget af en tåbelig opgave at få stillet, men det kan
vi jo så ikke lave om på

> SSI kender jeg ikke til på nuværende tidspunkt.

Server Side Include (prøv evt. Google)

--
Benny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-05 15:40

Koeffe skrev:

> Hvad mener du præcis med "den form for navigering"?

Det kunne fx være rammer kombineret med javascript.

> Jeg er blevet stillet en specifik opgave i frames, så den SKAL altså laves i
> frames :c) Og nu behøver I ikke belære mig om hvad man BØR bruge osv.
> Opgaven er en opgave i frames, basta, slut.

Af ren nysgerrighed - er opgaven et led i din uddannelse eller er det en
opgave for en kunde?

Jeg skal nok lade være med at belære om noget, men jeg orker omvendt
heller ikke at bruge tid på et problem der kun opstår når man bruger en
i mine øjne forældet teknik.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Koeffe

Dato : 16-02-05 15:53

> Af ren nysgerrighed - er opgaven et led i din uddannelse eller er det en
> opgave for en kunde?

Uddannelse. Men det er ikke nogen større opgave. Det er bare en lille
vikar-opgave.

> Jeg skal nok lade være med at belære om noget, men jeg orker omvendt
> heller ikke at bruge tid på et problem der kun opstår når man bruger en
> i mine øjne forældet teknik.

Æv. Personligt synes jeg ellers det er meget rart at kunne så mange
forskellige metoder som muligt. Også selv om nogle af dem, ikke er nogen man
nogensinde ville bruge. Det giver et bredere overblik.

--
Koeffe

Fra : Benny Nissen

Dato : 16-02-05 18:56

Koeffe wrote:

> Æv. Personligt synes jeg ellers det er meget rart at kunne så mange
> forskellige metoder som muligt. Også selv om nogle af dem, ikke er nogen man
> nogensinde ville bruge. Det giver et bredere overblik.

Ja, det kan du have ret i, men på landbrugsskolen lærer eleverne heller
ikke at pløje en mark med to heste. Det bruges altså bare ikke mere, og
derfor er der ingen grund til at spilde/bruge tid på det.

--
Benny

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 16-02-05 15:32

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
IE vil vist-nok gerne ha' at man påfører et TARGET på links, når man benytter
frames.

> [...]
> Lad også være med at bruge frames. Det er der slet ingen grund til på en
> sådan side. SSI kan lave det samme meget smartere, og så får du heller

Af frygt for at starte en tråd der bliver ganske enorm, vil jeg lige nævne at
man faktisk godt kan bruge frames/iFrames med stor success
Og ganske rigtigt kan man også lave det samme med SSI, DHTML, JS, JSP og andre
metoder.

/Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 16-02-05 15:40

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> man faktisk godt kan bruge frames/iFrames med stor success
> Og ganske rigtigt kan man også lave det samme med SSI, DHTML, JS, JSP og andre

Jamen, lad os da bare tage dn igen

Ja, man kan da godt bruge frames, men hvorfor skulle man dog det ?

Der kan da vist ikke laves noget i frames, som ikke lige så godt kunne
være lavet i SSI.

Iframes kan jeg til nød gå med til (indtil browserne understøttet CSS
korrekt). FF er godt på vej, men mangler en smule endnu. Derfor er
iframes nogle gange nødvendigt.

--
Benny

Fra : merete jensen

Dato : 19-02-05 13:05

Hej Koeffe.
Jeg har tidligere og og gør det stadig lidt, arbejdet med rammer på mine
hjemmesider. Gjorde følgende: definerede et rammesæt først ( framset), hvor
samtlige rammer i dette fik hvert sit navn med name=" ". Brugte f.eks.
name="indhold" til det frame hvor jeg ønskede at sætte forskellige sider ind.
Når jeg så linkede noget ind der, skrev jeg først <a href="linksiden.html "
target="indhold" > Linksiden</a>.
Håber du kan bruge det.
Jeg er ved at lære mig lidt css nu, men kan ikke undvære iframe . Har
skoleklassehjemmesider, hvor alt godt fra havet skal ind. Ofte modtager jeg
sider fra lærere lavet i word, som konverteres til websider og sættes ind i
iframe eller i en frame. Jeg kan ikke indse hvordan dette kan undgås. Men jeg
er også amatør.
Venlig hilsen Merete.