Placering af <footer>...
Fra : Dennis Munding

Dato : 15-02-05 11:58

Hej NG!

Jeg synes jeg har prøvet alt, men intet virker...

Hvordan placerer jeg <footer> helt i bunden af en side uden brug af
"position:absolute" eller "position:fixed"??

Jeg vil gerne have, at den er nederst (med en margin på 2-5px til nederste
kant!) på skærm-billedet uanset, hvilken browser eller skærmopløsning
brugeren har....

Håber at I kan hjælpe...?

På forhånd tak!

Hvis I absolut skal bruge et link til siden, så er det
http://www.cantica.dk/
--
Dennis Munding
Webmaster

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-02-05 15:07

Dennis Munding wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gerne have, at den er nederst (med en margin på 2-5px til
> nederste kant!) på skærm-billedet uanset, hvilken browser eller

Ah... Internet Explorer slår til igen.

Prøv om du kan tweake den her til at sætte den statiske del i bunden:
http://devnull.tagsoup.com/fixed/horizontal.html
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-02-05 20:13

Hej Toke!
"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Ah... Internet Explorer slår til igen.

Det er ikke kun IE.... (I hvert tilfælde ikke hos mig!)

> Prøv om du kan tweake den her til at sætte den statiske del i bunden:
> http://devnull.tagsoup.com/fixed/horizontal.html

Det fatter jeg ikke en rygende dyt af!
Men mit engelske er også kun til husbehov....
Derfor foretrækker jeg sider med dansk tekst, når jeg skal lære noget nyt -
desværre er jeg kun stødt på nogle få af slagsen, som jeg synes om!
http://www.hjemmesideskolen.dk/ er den bedste af dem!

Men tak for din indsats!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 16:36

Dennis Munding wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gerne have, at den er nederst (med en margin på 2-5px til
> nederste kant!) på skærm-billedet uanset, hvilken browser eller

Du vil gerne have funktionerne fra absolut positionering og fikseret
position, men du vil ikke have de koder, der laver de funktioner?

Jeg har lidt svært ved at se logikken, undskyld mig.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-02-05 19:52

Hej Erik!

> Du vil gerne have funktionerne fra absolut positionering og fikseret
> position, men du vil ikke have de koder, der laver de funktioner?

Jo, jeg vil gerne bruge koderne, men det giver problemer i det fotoalbum,
som er på domænet!
Hvis jeg bruger "position:absolute/fixed" dækker footeren over den nederste
række billeder i albummene.

Gør jeg et eller andet forkert så???

> Jeg har lidt svært ved at se logikken, undskyld mig.

Ikke så mærkeligt - det er der ingen logik i!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 21:13

Dennis Munding wrote:

> Jo, jeg vil gerne bruge koderne, men det giver problemer i det
> fotoalbum, som er på domænet!
> Hvis jeg bruger "position:absolute/fixed" dækker footeren over den
> nederste række billeder i albummene.

Da ikke hvis albummet er lagt i den del af siden, der kan scrolles.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-02-05 23:03

Hej igen Erik!

> Da ikke hvis albummet er lagt i den del af siden, der kan scrolles.

Det er det, men jeg vil gerne have placeret footeren i samme <div>
(#indhold), men sådan at den er placeret nederst på skærmen uanset
opløsning/skærm-størrelse.
En slags relativ placering - forstår du hvad mener??

Jeg har forsøgt at sætte height på #indhold, men det gav heller ikke noget
resultat.

Det må være noget med margin, jeg skal bruge, men det er endnu ikke lykkedes
mig at finde "guld-ægget"...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-05 17:12

Dennis Munding wrote:

> Det er det, men jeg vil gerne have placeret footeren i samme <div>
> (#indhold), men sådan at den er placeret nederst på skærmen uanset
> opløsning/skærm-størrelse.

Du skal da bare tilføje den nødvendige margin-bottom til den del af siden,
der indeholder dit album. Derved vil det, der skal kunne ses, kunne scrolles
op forbi din footer.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-02-05 21:58

Hej Erik!
> Du skal da bare tilføje den nødvendige margin-bottom til den del af siden,
> der indeholder dit album. Derved vil det, der skal kunne ses, kunne
scrolles
> op forbi din footer.

Jeg tror, at vi taler forbi hinanden...

Det, du mener, er i samme stil som på denne side:
http://www.skovaa-munding.dk/ hvor footeren er "sat fast" i bunden af siden
med overflow:auto...

Jeg vil gerne have, at den bare er placeret nederst på siden uden at sidde
fast - men nu er mit "problem" gået op for mig - jeg mangler fyld på
siderne.

Jeg synes bare, at det ser lidt dumt ud, når footeren "hænger og flagrer"
oppe midt på siden, men der er nok ikke noget at gøre ved det, medmindre man
kan lave fiktiv fyld...?
Jeg vil gerne have footeren placeret som på denne side:
http://www.hjemmesideskolen.dk/ - det har jeg også - jeg har bare ikke så
meget "fyld" - det er det, der har snydt mig...

Men mange tak for din indsats for at "banke" det ind i hovedet på mig - ikke
din fejl, at mine små grå ikke fungerer optimalt!