Er V6 godt for tænderne?
Fra : bunallo

Dato : 14-02-05 23:55

Eller er det bare fup og latin? Selvom det vel burde være muligt at lave et
tyggegummie der mindsker risiko for huller og lign.

Fra : Tim Christensen

Dato : 15-02-05 11:08

bunallo wrote:
> Eller er det bare fup og latin? Selvom det vel burde være muligt at lave et
> tyggegummie der mindsker risiko for huller og lign.

Det er meget tvivltsomt om det har nogen effekt, der var faktisk en
undersøgelse der vidste det modsatte - men den var dårligt udført da det
bl.a. ikke blev konroleret om de børn der fik udleveret tyggegummiet
selv tyggede det.

Hvis man virkeligt ville lave noget tyggegummie der virkede mod huller i
tænderne så skulle der tilsættes fluor og det ville nok ikke være
særligt smart.

Mvh

Tim

Fra : LR

Dato : 15-02-05 11:52

> Eller er det bare fup og latin? Selvom det vel burde være muligt at lave
> et
> tyggegummie der mindsker risiko for huller og lign.

Så vidt jeg kunne regne ud, indeholder en dosis tandpasta 1-2 mg NaF (flour)
og et stykke Flour-V6 indeholder 9,8 mg NaF.

Hvis alle anbefaler flourtandpasta, må V6 vel også virke?

Mvh,

Lasse

Fra : Michael Vittrup

Dato : 15-02-05 11:56

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-02-05 12:10

Hej Michael Vittrup, du skrev i dk.videnskab:

> Ikke desto mindre har jeg en intuitiv fornemmelse for at al
> sukkerfrit tyggegummi gør tænderne godt, i og med de for det
> første renser for alskens urenheder, og for det andet stimulerer
> spytproduktionen.

Den skulle også iflg. min tandlæge være god nok af netop de nævnte
grunde.

Det bør tilføjes, at det ikke blot var en fiks ide, hun tilfældigt
slyngede ud en enkelt dag. Hun har på ene eller anden måde berørt det
en tre gange eller så over en snes år.

(Hvis jeg ikke spiser, ryger eller drikker kaffe, gumler jeg
tyggegummi. Hun er også selv tyggegummioman, derfor snakkeriet omkring
bl.a. tyggegummi).
--
Hygge fra Århus - Rudi
En mail, mailen, flere mail el. mails, alle mailene

Fra : Steen

Dato : 15-02-05 13:22

Michael Vittrup wrote:

> Ikke desto mindre har jeg en intuitiv fornemmelse for at al sukkerfrit
> tyggegummi gør tænderne godt, i og med de for det første renser for
> alskens urenheder, og for det andet stimulerer spytproduktionen..

Det primære salgsargument i V6' markedsføringsmateriale er jo, at V6 hæver
pH-værdien i mundhulen, hvilket skulle hæmme nedbrydningen af tandemaljen,
der jo går hurtigst i et surt miljø. Rent intuitivt ville jeg også tro, at
en forhøjet pH-værdi i mundhulen ville hæmme formeringsraten af de
kariesdannende (cariogene?) bakterier, typisk streptokokker, men jeg har
ingen konkret viden om dette.

/steen