Kulturkristendom og sprogfilosofi
Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-05 15:55

Ligesom Sokrates fandt Nietzsche værdi i at pille "statens guder" og
ypperstepræster ned.
Ligesom Pascal der sagde Hjertet rummer visdom som forstanden ikke forstår,
så advarede han mod at lægge overdreven vægt på logik og systemer fx sproget
Ja, selv den bevidst styrede tanke så han som svag afglans af de
væsentligere stemninger og følelser der afgør om vi er lykkelige.
og som er energikilden bag vor "vilje til magt".

"Tanken er følelsernes skygge - altid enklere, tommere, fattigere. Nietzsche

Han var ikke en normal ateist der tror at man er fri af religion hvis blot
man vrænger af præster. Han erkendte at kulturkristendom stikker dybt i os
alle og er i selve sprogets dskulte dagsorden.

"Jeg frygter vi ikke slipper af med gud, fordi vi stadig tror på
grammatikken Nietzsche

Fra : Vidal

Dato : 25-02-05 13:35

Bo Warming wrote:

> kulturkristendom

Hvad er kulturkristendom, sammenlignet med kristendom?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-05 17:20

I news:1109334892.908150.297840@z14g2000cwz.googlegroups.com skrev
Vidal følgende:

> Hvad er kulturkristendom, sammenlignet med kristendom?

Kulturkristendom er en "kristendom" hvor man gør brug af de ritualer man
synes om, dropper resten. Og iøvrigt ser helt bort fra at kristendom ikke
blot er tomme ritualer og flotte ceremonier.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : vidal

Dato : 25-02-05 21:56

Andreas Falck wrote:
> I news:1109334892.908150.297840@z14g2000cwz.googlegroups.com skrev
> Vidal følgende:

He, he, jeg skulle nok have tilføjet, 'efter Bo
Warmings mening'. Nu har han brugt ordet så meget,
det kunne være interessant(?), hvad han lægger i
begrebet idag.

> Kulturkristendom er en "kristendom" hvor man gør brug af de ritualer man
> synes om, dropper resten. Og iøvrigt ser helt bort fra at kristendom
> ikke blot er tomme ritualer og flotte ceremonier.

Hans evt svar vil nok afvige lidt fra dit, og måske
endda blive garneret med 87 citater.

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-05 22:08

I news:421f9089$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
vidal" <"vidal følgende:

> [...]
> det kunne være interessant(?), hvad han lægger i
> begrebet idag.

> Hans evt svar vil nok afvige lidt fra dit, og måske

Kommer han nogensinde med forståelige definitioner, og ét er nok meget
sikkert: han definerer nok stort set alt anderledes end andre gør.

Sæt et nul mere på LOL

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-05 00:08

Vidal wrote:

> Hvad er kulturkristendom, sammenlignet med kristendom?
+++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg opfatter det ikke som negativt, tværtimod. Kulturkristendom for mig er,
når folk lever efter næstekærlighedens normer, uden at gå op i
kristendommens teologi i øvrigt.

På en måde kan man sige at de udmærker sig ved at være kristne i praksis,
uden at reflektere over den teologiske baggrund.

Omvendt kan folk der er velbevandrede i teologiske betragtninger meget vel
vise sig ikke at bruge disse i praksis!

Vi har en lignelse som behandler spørgsmålet:
Matt 21:

v28 Men hvad mener I? En mand havde to sønner. Han gik hen til den første
og sagde: Min søn, gå ud og arbejd i vingården i dag. v29 Men han svarede:
Nej, jeg vil ikke! Bagefter fortrød han og gik derud. v30 Så gik han til
den anden søn og sagde det samme til ham. Han svarede: Ja, herre! men gik
ikke derud. v31 Hvem af de to gjorde deres fars vilje?« De svarede: »Den
første.« Jesus sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Toldere og skøger
skal gå ind i Guds rige før jer.

Tolderne og skøgerne kan ses som de kulturkristne.

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-02-05 00:36

I news:cvob4d$2vnh$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> Tolderne og skøgerne kan ses som de kulturkristne.

Fuldstændig forkert!

Farisæerne og saddukæerne er de kulturkristne. Det er enmlig dem der vil
have og bruge ritualerne og ceremonierne fordi de synes at det er en fin
kulturarv at beholde. Men de interesserer sig blot ikke en døjt for hvad
ritualerne og ceremonierne står for.