| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Daglig transport - Honda SCV-100 vs. gl. B~ Fra : Anders Mørk | 
  Dato :  14-02-05 10:00 |  
  |   
            Hejsa, jeg overvejer på det krafigste at blive motoriseret på to hjul igen 
 efter at have undværet det i noget der ligner 10 år. Jeg har brug for ca. 
 20km daglig transport og er blevet så gammel at det nu er driftsøkonomi 
 og -sikkerhed der tæller, frem for fartstriber og kubik. Jeg har derfor 
 været ud at prøve en Honda SCV-100 og det er en ualmindelig nem cykel at 
 køre. Det er sådan set bare, drej på nøglen og vrid på håndtaget. Jeg har 
 dog fornemmelsen af at være lidt for udsat på sådan en størrelse ifht. en 
 'rigtig' motorcykel, så er der nogen der kunne rådgive en smule om mit 
 dilemma der består i at vælge mellem en ny Honda SCV-100 eller en gammel 
 (75-79) BMW R60.
 
 Venligst,
 Anders 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  14-02-05 14:56 |  
  |   
            > nogen der kunne rådgive en smule om mit dilemma der består i at vælge
 > mellem en ny Honda SCV-100 eller en gammel (75-79) BMW R60.
 
 Hej Anders
 
 Der er så stor forskel i de to cykler, at man ikke kan rådgive, men kun 
 komme med holdninger.
 
 Jeg synes du skal købe en let brugt 500cc tocylindret. Du kan finde pæne 
 Suzuki GS 500 E fra omkring årtusindeskiftet til 30.000kr. Det er en nemt 
 håndterbar cykel. Den er billig i drift, forsikring og benzin og der er 
 masser af dem, så der er masser brugte dele hvis uheldet er ude en dag.
 
 Af andre cykler vil jeg anbefale:
 Kawasaki GPZ 500 S
 Kawasaki ER-5
 Honda CB 500
 Yamaha XJ 600 diversion
 Yamaha XTZ 660 Ténéré
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Mørk (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Mørk | 
  Dato :  14-02-05 15:01 |  
  |   
            > Der er så stor forskel i de to cykler, at man ikke kan rådgive, men kun 
 > komme med holdninger.
 >
 > Jeg synes du skal købe en let brugt 500cc tocylindret. Du kan finde pæne 
 > Suzuki GS 500 E fra omkring årtusindeskiftet til 30.000kr. Det er en nemt 
 > håndterbar cykel. Den er billig i drift, forsikring og benzin og der er 
 > masser af dem, så der er masser brugte dele hvis uheldet er ude en dag.
 
 Hej igen, nu var jeg mest interesseret i noget uden kæde. Dvs. kardan eller 
 noget andet der er indkapslet og ikke skal justeres så tit. Og så var jeg 
 måske lidt partisk overfor en gammel BMW, hvis det ellers er noget der har 
 en rimelig benzinøkonomi og ikke skal skrues på alt for tit.
 
 ../Anders 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  14-02-05 15:47 |  
  |   
            >> Jeg synes du skal købe en let brugt 500cc tocylindret. Du kan finde
 >> pæne Suzuki GS 500 E fra omkring årtusindeskiftet til 30.000kr.
 
 > Hej igen, nu var jeg mest interesseret i noget uden kæde. Dvs. kardan
 > eller noget andet der er indkapslet og ikke skal justeres så tit.
 
 Hej Anders
 
 Vi er kommet ind i et nyt årtusinde. Jeg kører med en alm DID o-ringskæde 
 med automatisk kædesmører på min CBR 600. Jeg har kørt 26204km på den kæde 
 uden at stramme den endnu (Den trænger stadig ikke) og ikke gjort andet end 
 at hælde olie i kædesmøreren hver 1000km (ca.). Det er der altså ikke nogen 
 ben i. Køber du en dårlig kæde og/eller smører du ikke tit, så er det dog 
 ikke samme historie.
 
 Skal du bruge cyklen hver dag til transport i alt slags vejr, så er en 
 automatisk kædesmører som f.eks scottolier svær at komme uden om.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           rugholmhusFJERN@vip.~ (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : rugholmhusFJERN@vip.~ | 
  Dato :  14-02-05 16:56 |  
  |   
            On Mon, 14 Feb 2005 09:59:47 +0100, "Anders Mørk"
 <anders@moerk-nozohour.dk> wrote:
 
 >Hejsa, jeg overvejer på det krafigste at blive motoriseret på to hjul igen 
 >efter at have undværet det i noget der ligner 10 år. Jeg har brug for ca. 
 >20km daglig transport og er blevet så gammel at det nu er driftsøkonomi 
 >og -sikkerhed der tæller, frem for fartstriber og kubik. Jeg har derfor 
 >været ud at prøve en Honda SCV-100 og det er en ualmindelig nem cykel at 
 >køre. Det er sådan set bare, drej på nøglen og vrid på håndtaget. Jeg har 
 >dog fornemmelsen af at være lidt for udsat på sådan en størrelse ifht. en 
 >'rigtig' motorcykel, så er der nogen der kunne rådgive en smule om mit 
 >dilemma der består i at vælge mellem en ny Honda SCV-100 eller en gammel 
 >(75-79) BMW R60.
 >
 >Venligst,
 >Anders 
 >
 Jeg vil så lige fremhæve Honda CX 500/650 samt mit hjertebarn Honda
 NTV 650 - alle V2 med kardantræk - god kørselsøkonomi og en teknik der
 er til at finde ud af. Har dog selv overvejet SCV-100 til vinterkørsel
 - ikke til hverdagskørsel.
 
 hVh
 Hans/NTV
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  14-02-05 17:05 |  
  |  
 
            rugholmhusFJERN@vip.cybercity.dk wrote:
 > Jeg vil så lige fremhæve Honda CX 500/650 samt mit hjertebarn Honda
 > NTV 650 - alle V2 med kardantræk - god kørselsøkonomi og en teknik der
 > er til at finde ud af. Har dog selv overvejet SCV-100 til vinterkørsel
 > - ikke til hverdagskørsel.
 Helt enig også i NTV'en, men til 30 kkr. i rimelig pålidelig stand?
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  14-02-05 17:03 |  
  |  
 
            Anders Mørk wrote:
 > så er der nogen der kunne rådgive en smule om mit 
 > dilemma der består i at vælge mellem en ny Honda SCV-100 eller en gammel 
 > (75-79) BMW R60.
 I modsætning til Bager forstår jeg godt din kædeskræk    - uanset hvor 
 gode kæderne er blevet, og hvor automatisk de kan smøres, sviner de jo 
 de kæder...
 Til 30 kkr kunne du sikkert finde en Honda CX500 eller 650 fra 
 midtfirserne i fornuftig stand hos en privat - skal du have en cykel med 
 mere "krop" måske også andre modeller; men så skal vi lige kende din 
 forventning til serviceintervaller og lyst/evner til selv at skrue...
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  14-02-05 17:22 |  
  |   
            Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:
 
 > Til 30 kkr kunne du sikkert finde en Honda CX500 eller 650 fra
 > midtfirserne i fornuftig stand hos en privat
 
 Jeg ville nu også gå efter en 15 år nyere GS500 - så slemme er kæder
 altså heller ikke :-/
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Richard (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  14-02-05 22:21 |  
  |  
 
            Jes Vestervang wrote:
 > Jeg ville nu også gå efter en 15 år nyere GS500 - så slemme er kæder
 > altså heller ikke :-/
 Nej, kæderne er da meget bedre end for 30 år siden, indrømmet. Men jeg kan 
 nu ikke gentage for tit, hvor meget højere jeg værdsætter min VFS' kardan, 
 efter jeg fik den kædetrukne GB500   
Selv om jeg ikke kører meget - og altid på tørre veje - giver kæden 
 mærkbart mere arbejde ved rengøring af cyklen, end kardanen gør. Og en 
 gang i mellem skal kæden jo smøres, og pilhøjden kontrolleres. VFS'en skal 
 blot have skiftet olie på slutdrevet en gang i mellem...
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           anders majland (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  14-02-05 17:28 |  
  |   
            > Jeg har derfor været ud at prøve en Honda SCV-100 og det er en ualmindelig 
 > nem cykel at køre.
 
 Jeg vil imodsætning til de andre herinde sige - bare købe den lille honda. 
 Hvis den topfart er tilstrækekkelig på din vej til arbejde vil den nok være 
 ganske billig at holde kørende. Jeg kørte godt 60000km på 5år på en aprilia 
 leonardo. I 1998 var udvalget af maskiner ikke så stort som idag og den har 
 været lidt dyr i stumper at holde kørende.
 
 >  driftsøkonomi og -sikkerhed
 
 Ja så hellere lille og ny end gammel og stor.
 
 /A 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Mørk (15-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Mørk | 
  Dato :  15-02-05 08:37 |  
  |   
            > Jeg vil imodsætning til de andre herinde sige - bare købe den lille honda. 
 > Hvis den topfart er tilstrækekkelig på din vej til arbejde vil den nok 
 > være ganske billig at holde kørende. Jeg kørte godt 60000km på 5år på en 
 > aprilia leonardo. I 1998 var udvalget af maskiner ikke så stort som idag 
 > og den har været lidt dyr i stumper at holde kørende.
 
 Jeg tror min konklusion må blive at det må blive den lille persillekværn til 
 at starte med. Det giver jo et stik i hjertet når man går ned i kubik efter 
 at have køre XJ650 og XS1100, men nu om dage er det trods alt det reelle 
 transportbehov der tæller, så jeg tror lige jeg starter igen med Honda'en.
 
 Tak for råd og vejledning.
 
 ../Anders 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |