Kursusstart i Aalborg Sportsdykkerklub
Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 16-02-05 02:02

Vores uddannelse starter umiddelbart efter påske.
Der er intro aften og prøvedyk torsdag d. 24/2 kl. 18:30
Kurset er IANTD OWD + AOWD. pris 4500kr.

Læs mere på www.aalborgdyk.dk
Eller kontakt os på info@aalborgdyk.dk

MVH
Jan Kisak Rasmussen
Aalborg Sportsdykkerklub

Fra : Nicolai

Dato : 21-02-05 10:51

> Vores uddannelse starter umiddelbart efter påske.
> Der er intro aften og prøvedyk torsdag d. 24/2 kl. 18:30
> Kurset er IANTD OWD + AOWD. pris 4500kr.

Undskyld, men hvad dækker den høje pris?

Jeg gav 2600,- på great barrier reef - vel at mærke på liveaboard med alt
betalt?

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 21-02-05 17:20

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld, men hvad dækker den høje pris?
>
> Jeg gav 2600,- på great barrier reef - vel at mærke på liveaboard med alt
> betalt?

Den høje pris ????
Er du sikker på at du også fik AOWD kurset?
Herhjemme koster er OWD 3500 - 4000kr og et AOWD ca 2000kr.
Selvfølgelig kan du tage begge dele i Phuket for ca. 3000,-

Med i prisen hos os får du:
1/2 års medlemskab af klubben.
1 års medlemskab af DSF + Forsikring
6 x teori, 4 x svømmehal, 4 dages dykning.

Og så får du kontakt til alle de andre klubmedlemmer, som sikkert kan spare
dig mange tusind kroner i udstyrsindkøb.

Alt i alt synes vi faktisk det er et rigtigt godt tilbud. Klubben tjener
ikke noget på kurset.

Hvis andre synes at prisen er for høj, vil vi gerne vide det, selvom der
ikke rigtig er noget at skære af.

MVH
Jan Kisak Rasmussen
Aalborg Sportsdykkerklub
www.aalborgdyk.dk

Fra : Nicolai

Dato : 21-02-05 17:33

> Den høje pris ????
> Er du sikker på at du også fik AOWD kurset?
Ja.

> Herhjemme koster er OWD 3500 - 4000kr og et AOWD ca 2000kr.
Og så er det jeg spørger igen - hvorfor så dyrt?

> Selvfølgelig kan du tage begge dele i Phuket for ca. 3000,-
Og som nævnt 2600 på great barrier reef - som liveaboard . .

> Med i prisen hos os får du:
> 1/2 års medlemskab af klubben.
No offence, men er det tvunget?

> 1 års medlemskab af DSF + Forsikring
Samme spørgsmål.

> 6 x teori, 4 x svømmehal, 4 dages dykning.
Ja, det er ligesom pointen :)

> Og så får du kontakt til alle de andre klubmedlemmer, som sikkert kan spare
> dig mange tusind kroner i udstyrsindkøb.
Hmmmm Næppe.

> Alt i alt synes vi faktisk det er et rigtigt godt tilbud. Klubben tjener
> ikke noget på kurset.
Hvem gør så?

> Hvis andre synes at prisen er for høj, vil vi gerne vide det, selvom der
> ikke rigtig er noget at skære af.
Jeg ved såmænd ikke om det kan gøres billigere - jeg undrer mig bare over
prisforskellen

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 21-02-05 23:22

> Ja.

> Og så er det jeg spørger igen - hvorfor så dyrt?
Vores pris er mindst 1000kr. lavere end markedsprisen incl. medlemskab mm.
Vi skal nu betale en ekstern instruktør, hvor vi tidligere brugte "gratis"
klubinstruktører.

> Og som nævnt 2600 på great barrier reef - som liveaboard . .

> No offence, men er det tvunget?
Ja, vi arrangerer kurset for folk som ønsker at dykke i en klub.

> Samme spørgsmål.
Ja, klubben er medlem af DSF og derfor skal alle aktive være medlem af DSF.

> Ja, det er ligesom pointen :)

> Hmmmm Næppe.
Du kan hurtigt finde et komplet sæt brugt udstyr til omkring 5000kr., som er
af bedre kvalitet end det sæt dykkerbutikken vil sælge til 10.000kr og
sikkert lige så godt som sættet til 15-20.000kr.
Vi tilbyder også nye medlemmer at tage med ud og kigge på brugt udstyr de
finder i den Blå avis ol.

> Hvem gør så?
Instruktørerne gør det jo ikke for vores blå øjnes skyld.

> Jeg ved såmænd ikke om det kan gøres billigere - jeg undrer mig bare over
> prisforskellen
Hvis du tænker på forskellen mellem Australien og DK, så ved jeg ikke
hvordan lønningerne er dernede.
Men typisk får divemastere ikke løn, men skal arbejde for at få deres
uddannelse, og måske det samme for instruktører.
Konkurrence på Great Barrier Reef er nok også noget hårdere end i DK.

MVH
Jan Kisak Rasmussen
Aalborgdyk.dk

Fra : Nicolai

Dato : 22-02-05 13:03

> [...]
> uddannelse, og måske det samme for instruktører.
> Konkurrence på Great Barrier Reef er nok også noget hårdere end i DK.

Der er jeg såmænd enig, men nu fik vi en uges liveaboard med i prisen?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-02-05 13:34

Hvis du som forretning har nogle investeringer i skibe, udstyr, lønninger
o.s.v. så er det bedre at hive nogle ekstra folk med på turen og lade
instruktøren udføre lidt indtægtsgivende arbejde. Frem for at han
(instruktøren) sidder i et hjørne og fiser lønninger af. Det er bare den
gode gamle med gyngerne og karusellerne. Der kræves ikke så forfærdeligt
meget erfaring med dykkerbranchen for at gennemskue den. Simpelt
underskudsminimering.

Tillykke, du har fået noget til under omkostningspris. Længere er den ikke.

JZC
(11 år i dykkerbranchen, må nok snart være voksen)

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 22-02-05 13:58

Nicolai wrote:

> Der er jeg såmænd enig, men nu fik vi en uges liveaboard med i prisen?

Ja hurra... Nu er den feset ind... og det var på Great Barrier Reef..
halleluja..

Og hvor meget er det lige at koster at komme derned til "Landet med de
billige live-abord-uddannelser"

Så er det relevant at sammenligne priserne dernede med de danske? Nej...
Find nogle danske priser at sammenligne med..

Thore Jensen

Fra : Nicolai

Dato : 23-02-05 17:37

> Ja hurra... Nu er den feset ind... og det var på Great Barrier Reef..
> halleluja..

Jeps - og det var stort.

> Og hvor meget er det lige at koster at komme derned til "Landet med de
> billige live-abord-uddannelser"
Ja, er det dit bedste salgsargument?

> Så er det relevant at sammenligne priserne dernede med de danske? Nej...
> Find nogle danske priser at sammenligne med..

Og så læser du mit spørgsmål i 1. post igen ;)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-02-05 21:44

On Wed, 23 Feb 2005 17:36:51 +0100, Nicolai wrote:

> Jeps - og det var stort.

> Ja, er det dit bedste salgsargument?

> Og så læser du mit spørgsmål i 1. post igen ;)

Du spørger hvorfor du kan nøjes med at betale 2600 for certifikat (PADI
OWD+AOWD som jeg læser det) inkl. 1 uges live-aboard.

Det er billigt må jeg sige, men du har jo for det første ikke fået en
uddannelse i dansk farvand (hvilket er anderledes end down-under) og jeg
tror i høj grad det spiller ind at de bare skal have fyldt båden op med
turister og så afsted. Hvis man så endda kan få dive-masters og lign.
til at arbejde gratis, så er der jo store besparelser.

Herhjemme skal en instruktør jo også have sine udgifter dækket, det er
jo ikke gratis at blive instruktør, samt vil han jo også gerne blive
betalt for den tid han bruger. At vi (i Aalborgdyk.dk) kan stable en
uddannelse på benene til 4500 syntes jeg er mere end fair.

Jeg gav 3500+2200 for mit Padi OWD+AOWD her i Danmark (AOWD dykkene blev
lavet i Sverige) hos et dykkercenter. Og der var ikke noget kontingent med
i prisen samt heller ikke det samme fællesskab som er i klubben.

Hvis man brækker prisen ned, så er det jo faktisk noget der minder om
3500-3800kr for certifikatet, ½års kontingent er 550, DSF er 300 kr
eller deromkring (egentlig ringe at man ikke kan se det på deres
homepage). Jan må korrigere mig hvis det ikke passer, men jeg mener der
er en tur til Norge for at få alle kursusdykkene med i prisen, så er vi
nede på omkring 2500 til instruktøren, jeg kan ikke lige se hvordan med
bøger og certifikatgebyrer, men det løber vel op i 500kr, så er der
2000kr tilbage til instruktøren.

Et hurtigt estimat af tidsforbruget for et kursus vil være 15 timers
teori, 4 aftener i svømmehal (12 timer) og 4 dykkerdage (2 weekender, sat
løst til 32 timers effektivt "arbejde") totalt set ca. 60 timer, skal vi
sætte det optimistisk og sige 10 elever = 20.000kr giver en timeløn på
333kr og der er ikke regnet forberedelse til kurser og lign. med i dette
samt der også er en del kørsel og lign.

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-02-05 19:40

Lige noget helt andet:

Hvorfor vælger i at uddane under IANTD og ikke CMAS?

Vi har selv lidt de samme tanker.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-02-05 20:06

Henrik Manley wrote:
> Lige noget helt andet:
>
> Hvorfor vælger i at uddane under IANTD og ikke CMAS?
>
> Vi har selv lidt de samme tanker.

Jeg vil egentligt gerne høre hvorfor de skulle vælge CMAS i stedet for ?

/Søren

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-02-05 14:19

>Jeg vil egentligt gerne høre hvorfor de skulle vælge CMAS i stedet for ?

Bedre og billigere. Og desværre også meget arbejds og tidskrævende.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 22-02-05 14:48

Henrik Manley wrote:

> Bedre og billigere. Og desværre også meget arbejds og tidskrævende.

Billigere måske, bedre tja det er din personlige vurdering.

/Søren

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-02-05 15:08

>Billigere måske, bedre tja det er din personlige vurdering.

Jeps det er min personlige vurdering, og helt sikkert den rigtige....

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 21-02-05 22:56

Vi ville selvfølgelig helst være fortsat med den grundige CMAS uddannelse vi
efterhånden havde fået strikket sammen, men de nye regler for CMAS
uddannelse under DSF gør at vi simpelt hen ikke har instruktørkapacitet til
det. De mange resourcer der før blev lagt i CMAS** uddannelsen vil vi så
bruge på at tilbyde videreuddannelse og få nye medlemmer integreret bedre i
klubben. Vi har simpelthen outsourcet uddannelsen efter den Norske model.

Jan Kisak Rasmussen
Aalborgdyk.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-02-05 23:50

> [...]
> klubben. Vi har simpelthen outsourcet uddannelsen efter den Norske model.

Ja det er blevet noget tungt så vi har tænkt i samme baner. Vi gennemføre
dog et CMAS** kursus i år for at prøve det.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-02-05 17:07

> [...]
> efterhånden havde fået strikket sammen, men de nye regler for CMAS
> uddannelse under DSF gør at vi simpelt hen ikke har instruktørkapacitet

Jeg vil lige høre hvor det er i mener at der er blevet brug for mere
kapacitet? Hvad er det der gør forskellen fra den gamle model til den nye?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-02-05 17:20

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Jeg vil lige høre hvor det er i mener at der er blevet brug for mere
> kapacitet? Hvad er det der gør forskellen fra den gamle model til

Første elevdyk skal være med en instruktør 1:1.
10 Elever - 10 Instruktører.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-02-05 22:03

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Første elevdyk skal være med en instruktør 1:1.
> 10 Elever - 10 Instruktører.

Instruktørene laver vel bare flere dyk, så kan du vel klare det med 3
instruktører eller noget?