[slackware 10.1] kde startup?
Fra : L[x]

Dato : 14-02-05 16:45

Hey ng.

Jeg har et mindre problem med at få kde (kdm) til at udføre en række
handlinger ved start. Jeg har i ~/.bashrc en del aliases og exports der
gerne skulle eksekveres. Jeg har læst mig frem til at kde tilsyneladende
ignorerer ~/.bashrc, og at man i stedet kunne ligge en fil i enten
~/.kde/Autostart, /opt/kde/env/ eller tilføje dem i ~/.xprofile, hvilket
jeg har prøvet, men lige lidt virker det. Det der driller mig lidt er at
noget at det bliver eksekveret mens andet åbenbart udelades. Indholdet
af min .bashrc burde være fint nok, da jeg bestemt mener at det virker
hvis jeg starter x/fluxbox via cli eller xdm.

Lige et par eksempler:

alias edvd='eject /mnt/dvd'
export PATH=$PATH/apps/eclipse/

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-02-05 19:21

"L[x]" wrote:

> Jeg har læst mig frem til at kde tilsyneladende
> ignorerer ~/.bashrc,

Det er jo slet ikke KDEs opgave at indlæse
..bashrc, så jeg kan ikke få øje på problemet.
Når du starter en bash shell skulle din
..bashrc gerne blive indlæst.

Bemærk dog, at i en login shell bliver
..bash_profile brugt i stedet for .bashrc. Så
hvis ikke din .bash_profile sourcer din
..bashrc vil du altså aldrig få .bashrc
sourcet i login shells.

> og at man i stedet kunne ligge en fil i enten
> ~/.kde/Autostart, /opt/kde/env/ eller tilføje dem i ~/.xprofile,

De må jo have et noget andet formål end
..bashrc.

> Lige et par eksempler:
>
> alias edvd='eject /mnt/dvd'

Den burde virke fint nok, hvis den står i din
..bashrc.

> export PATH=$PATH/apps/eclipse/

Det hører ikke til i .bashrc. Environment variable
arves af child processer. Hvis hver shell tilføjer
noget til PATH risikerer du under nogle omstændigheder
at få en meget lang redundant PATH. Man kan selvfølgelig
godt bare holde øje med duppletter og så bare fjerne
dem, det har virket fint for mig.

Du kunne sætte PATH i .bash_profile, men jeg tvivler
på at den bliver læst i et KDE miljø, da der sikkert
aldrig køres nogen login shell.

--
Kasper Dupont

Fra : L[x]

Dato : 15-02-05 14:05

Kasper Dupont wrote:

> Det er jo slet ikke KDEs opgave at indlæse
> .bashrc, så jeg kan ikke få øje på problemet.

Problemet var at jeg ikke var klar over hvor jeg skulle smide mine
aliases for at kde ville æde dem.

> Når du starter en bash shell skulle din
> .bashrc gerne blive indlæst.

Hvilket den ikke blev under kde. Eller misforstår jeg noget?

> Bemærk dog, at i en login shell bliver
> .bash_profile brugt i stedet for .bashrc. Så
> hvis ikke din .bash_profile sourcer din
> .bashrc vil du altså aldrig få .bashrc
> sourcet i login shells.

Okay.

> Den burde virke fint nok, hvis den står i din
> .bashrc.

Som sagt, ikke under kde.

> [...]
> at få en meget lang redundant PATH. Man kan selvfølgelig
> godt bare holde øje med duppletter og så bare fjerne

Indtil vidre også for mig.

> Du kunne sætte PATH i .bash_profile, men jeg tvivler
> på at den bliver læst i et KDE miljø, da der sikkert
> aldrig køres nogen login shell.

Hvilket løste både problemerne med alias og path. Jeg takker.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk