Hjælp til en nybegynder
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 14-02-05 12:05

Kære alle

Er der een her der vil forbarme sig over en nybegynder, der i time vis har
prøvet at installere nye programmer i Mandrake 10.01?????

Kort fortalt har jeg installeret Mandrake 10.01 og det er gået fint. Jeg har
desuden hentet software fra nettet - det har også gået fint HVIS blot det
er som RPM. Men en del software leveres så de skal kompileres først og her
er det så at håret rejser sig - HVORDAN gøres det? har læst i alle "HOWTO"
filer men resultatet udebliver.
Er der noget dokumentation ol
Hjælp..........

/Steen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-02-05 12:19

I dk.edb.system.unix, skrev Steen Jørgensen:
> Er der een her der vil forbarme sig over en nybegynder, der i time vis har
> prøvet at installere nye programmer i Mandrake 10.01?????

Jadda..

> [...]
> er det så at håret rejser sig - HVORDAN gøres det? har læst i alle "HOWTO"

Du skriver at du er "begynder". Software distribueret i kildekodeform
kan betrages som software under udvikling og er normalt ikke målrettet
begynderen. Dette koncept finder du ikke under Windows, da hele "ånden"
er at holde kortene tæt på hånden, hvorimod i opensource miljøer bliver
kildekoden oftest delt fra dag 1 uanset om den er virksom eller ej.

Derfor vil jeg anbefale dig som begynder, at betragte de programmer der
er tilgængelige i Mandrake rpm-format som "universet" af programmer der
er tilgængeligt til din platform.

Hvis du ikke har tilføjet ekstrakilder til din urpmi-database, så kan vi
sikkert hjælpe dig med at udvide "universet" af programmer betragteligt
i stedet.

Det havde hjulpet hvis du havde skrevet hvilket program det konkret
drejer sig om?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 14-02-05 13:06

Hej

Og tak for svar!

Jeg har ikke skrevet noget specielt software da det er et generalt problem
som jeg sikkert har... VIDEN om unix og jeg læser og læser men syntes
at netop her kan jeg ikke komme videre.
Men skal jeg forstå det sådan at man kun skal holde sig til RPM
installationer? Dem kan jeg ikke finde ret mange af især ikke til spil.

Men jeg har et akut behov for at få NFS op mellem mine computere samt
ungerene skriger efter nogle sjove spil (dette skulle jo gerne være en
bedere oplevelse end windows for dem!)

/Steen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-02-05 13:09

> [...]
> Men skal jeg forstå det sådan at man kun skal holde sig til RPM
> installationer? Dem kan jeg ikke finde ret mange af især ikke til spil.

De opensource spil der er.. som er i rimelig stand.. findes også som
mandrake rpm. Har du tilføjet Contrib og evt. plf arkivet til systemet?

> Men jeg har et akut behov for at få NFS op mellem mine computere samt
> ungerene skriger efter nogle sjove spil (dette skulle jo gerne være en
> bedere oplevelse end windows for dem!)

NFS er en del af basen, den skal du ikke oversætte noget for at få til
at virke.

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 14-02-05 13:17

Den Mon, 14 Feb 2005 12:08:43 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:

> De opensource spil der er.. som er i rimelig stand.. findes også som
> mandrake rpm. Har du tilføjet Contrib og evt. plf arkivet til systemet?

Og resten bruger typisk Loki Installer. De filer hedder .run, og er
også nemme at installere.

Mvh
Kent

Fra : Mads Jensen

Dato : 14-02-05 12:24

Steen Jørgensen wrote:
> [...]
> er det så at håret rejser sig - HVORDAN gøres det? har læst i alle "HOWTO"

Der skulle gerne være en README eller INSTALL file, som fortæller dig
hvordan du gør. I store træk er det dog bare at skrive:

../configure
make
su -
make install

I nogle tilfælde kan du slippe af med programmet ved at skrive:
make uninstall

mvh.
--
Mads Jensen - remove z's in email

If the code and the comments disagree, then both
are probably wrong. -- Norm Schryer

Fra : Carsten

Dato : 14-02-05 12:25

<afsendt & sendt>

Steen Jørgensen wrote:

> [...]
> det er som RPM. Men en del software leveres så de skal kompileres først og
> her er det så at håret rejser sig - HVORDAN gøres det? har læst i alle

Hej
der plejer at være en text fil /readme fil i i den pakke du har hentet og
pakket ud, typisk vil fremgangs måden være at du fra den schell
køre en
../configure

derefter
make