software Raid
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-02-05 15:01

Hej

Et lille hurtigt spørgsmål om softraid (5) på min SuSE 9.2-box.

Jeg skal have tre nye diske sat i, der er lige nøjagtigt plads til disse
tre diske. Jeg får sat noget software-raid i gang på disse diske,
kopieret data fra de gamle diske (som ikke er i noget raid) over på det
nye raid5-array.

Herefter vil jeg så pille de gamle diske ud og flytte en eller to af de
nye diske til den ide-kanal hvor der sad en gammel disk. Men når jeg gør
det, kan systemet så selv finde ud af at disken på den nye placering er
med i mit raid-array? Eller skal jeg pille ved noget før den fatter det?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-02-05 19:33

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> det, kan systemet så selv finde ud af at disken på den nye placering er
> med i mit raid-array? Eller skal jeg pille ved noget før den fatter det?

Hvis du sætter software raid fornuftigt op kan kernen
selv finde ud af det. De to ting, du skal sørge for er
at partitionerne er sat til Linux raid autodetect (type
0xfd), og at du opretter dit raid med en superblock på
hver disk.

Jeg ved ikke hvilke værktøjer SuSE har til management
af software raid. De gamle raidtools var afhængig af
en /etc/raidtab konfigurationsfil, som skulle opdateres.
Den nyere mdadm er ikke afhængig af nogen
konfigurationsfil.

--
Kasper Dupont

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-05 20:39

On Mon, 14 Feb 2005 19:33:25 +0100, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>en /etc/raidtab konfigurationsfil, som skulle opdateres.
>Den nyere mdadm er ikke afhængig af nogen

Jeg har lige sat de nye diske i og lavet RAID5 med noget LVM ovenpå.
Maskinen er nu ved at kopiere data fra de gamle diske til de nye.

SuSE har deres Yast til at administrere snart sagt alt - også raid og
lvm.

Jeg ved at LVM automatisk finder ud af at man har flyttet rundt på
diskene, og så var det det gik op for mig at jeg "bare" skulle flytte de
gamle diske til andre pladser, så de nye fik deres faste plads helt fra
starten. Og ganske rigtigt, maskinen fandt fint de gamle diske med LVM
på, da den blev startet. Så nu forventer jeg heller ikke at få nogle
problemer når jeg genstarter maskinen efter at have fjernet de gamle
diske.

Indtil videre vil jeg faktisk sige det er gået laaangt nemmere end
forventet

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-02-05 14:00

Mads Lie Jensen wrote:

> SuSE har deres Yast til at administrere snart sagt alt - også raid og
> lvm.

Jeg vil gætte på at Yast i den forbindelse bare fungerer som
en frontend for enten raidtools eller mdadm. Du kan lige
kigge efter, om der er blevet oprettet en /etc/raidtab fil.

> Indtil videre vil jeg faktisk sige det er gået laaangt nemmere end
> forventet

Ja Linux software raid er faktisk ikke så svært at betjene.
OK, den første gang jeg satte et software raid op under
Linux lod jeg godt nok Fedora Core 1 installeren om at klare
arbejdet. Og efterfølgende fandt jeg en side på nettet der
forklarede hvordan management kunne klares med raidtools.

Da jeg på et senere tidspunkt skulle sætte raid op på et
Fedora Core 3 system måtte jeg så lære hvordan man selv
opretter et raid, og jeg måtte også lære at bruge mdadm, da
raidtools omsider var blevet afskaffet. Men en gennemlæsning
af man siden og to forsøg for at få syntaksen rigtig var alt
det tog mig at oprette et raid.

--
Kasper Dupont