Underlig problem med /dev/dsp efter apt-ge~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 12-02-05 20:12

Hej gruppe.

Jeg postet faktisk et indlæg herinde for et par timer siden men skyndte
at cancel den da jeg mente jeg havde fået ordnet problemet.

På min Debian Testing boks sidder der et Trust lydkort (C-media lydchip)
og det eneste jeg skal gøre for at få kortet til at virke, er at
installere alsa-base pakken (foruden det rigtige modul i kernel).

Det har virket uden problemer siden tidernes morgen men idag efter en
apt-get upgrade, hvor alsa-base og alsa-utils blev opgraderet er der
begyndt at ske sære ting.

Feks;

Efter en reboot, eller har lige tændt maskinen:

$ cat /dev/dsp
/dev/dsp - No such device

Lyd i XMMS (musik) og Xine (film) virker fint, men det er nok fordi det
kører ud via optisk toslink. Lyd i spil såsom Enemy Territory virker
ikke. Og hvis jeg starter Enemy Territory fra en xterm kan jeg også se at
spillet klager over ingen /dev/dsp.

Jeg har så fundet en løsning på problemet - eller nærmere et plaster
på såret.

Hvis jeg gør:

$ cat /dev/dsp*
/dev/dsp - No such device
/dev/dsp0 - No such device
/dev/dsp1 - No such device
.... (osv)

Så virker lyden! (I Enemy Territory bla.)

Inden jeg gjorde cat /dev/dsp*
gav en cat /dev/dsp jo 'no such device' - men nu efter, at have kørt cat
/dev/dsp* giver en cat /dev/dsp masser af bindestreger (som jeg vil mene
den også burde)

Nogen der kan komme med en forklaring på, hvad der sker her af spøgerier?
Hvorfor skal jeg gøre: $ cat /dev/dsp* før /dev/dsp gider at virke?

Er det en bug i alsa evt? For det er da trods alt lidt træls at skulle
gøre det efter man har tændt computeren :)

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Kent Friis

Dato : 12-02-05 20:37

Den Sat, 12 Feb 2005 20:12:13 +0100 skrev Stig Sørensen:
> [...]
> kører ud via optisk toslink. Lyd i spil såsom Enemy Territory virker
> ikke. Og hvis jeg starter Enemy Territory fra en xterm kan jeg også se at

ALSA virker, OSS gør ikke. OSS er /dev/dsp*, alsa er /dev/snd/*. XMMS
og Xine virker fordi de bruger ALSA.

Check at modulerne snd_pcm_oss og snd_mixer_oss bliver loadet.

Mvh
Kent

Fra : Stig Sørensen

Dato : 12-02-05 21:04

On Sat, 12 Feb 2005 19:37:02 +0000, Kent Friis wrote:

> ALSA virker, OSS gør ikke. OSS er /dev/dsp*, alsa er /dev/snd/*. XMMS
> og Xine virker fordi de bruger ALSA.
>
> Check at modulerne snd_pcm_oss og snd_mixer_oss bliver loadet.

Hej Kent, tak for dit hurtige svar.
Du ramte fuldstændigt korrekt, de ovennævnte moduler bliver ikke
automatisk loaded pludseligt. Det har de altid gjort inden upgrade.

Nå, men jeg har smidt de to moduler i /etc/modules og så forsvandt det
problem :)

Tak for hjælpen.

> Mvh
> Kent