hostname spørgsmål
Fra : Claus

Dato : 04-02-05 20:35

Hej.

Er der en der kan fortælle mig hvorfor hostname -f giver localhost?

debian# hostname
debian
debian# hostname -f
localhost
debian#

Jeg ville frygteligt gerne have at hostname -f gav debian.mitdomæne.dk

hilsen Claus

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-02-05 21:15

Claus <brev@linuxwaves.com> writes:
>Er der en der kan fortælle mig hvorfor hostname -f giver localhost?

localhost står først på linjen i /etc/hosts. Den bør ændres,
så FQDN-navnet står først...

127.0.0.1   box.domæne.dq   box   localhost

Alternativt (hvis du har statisk adresse) bør de to første
stå ud for maskinens rigtige IP-adresse, så localhost står
alene på 127.0.0.1

Mvh.
   Klaus.

Fra : Claus

Dato : 04-02-05 21:33

Klaus Ellegaard wrote:
> Claus <brev@linuxwaves.com> writes:
>
> localhost står først på linjen i /etc/hosts. Den bør ændres,
> så FQDN-navnet står først...

Herligt, tak for det.

hilsen Claus

Fra : Claus

Dato : 05-02-05 09:02

Klaus Ellegaard wrote:

Jeg hae et spørgsmål mere jeg ikke kan greje:

debian# host -t a debian.mitdomæne.dk
Host debian.mitdomæne.dk not found: 3(NXDOMAIN)

Hvorfor kan ovenstående host ikke findes?
Er det noget der skal rettes hos gratisdns som jeg er oprettet hos?

debian# host -t a mitdomæne.dk
tophygiejne.dk has address 212.242.148.76
debian# host -t mx mitdomæne.dk
tophygiejne.dk mail is handled by 10 mitdomæne.dk.
debian# hostname
debian.mitdomæne.dk
debian#

Hilsen Claus

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-02-05 09:29

> [...]
>
>Hvorfor kan ovenstående host ikke findes?
>Er det noget der skal rettes hos gratisdns som jeg er oprettet hos?

Jep. Ting kommer ikke automagisk i DNS (medmindre man bruger
Microsofts DDNS, og det er en ret elendig plan).

Du skal altså manuelt indtaste oplysningen i zonen. Jeg vil
gætte på, at der er et selvbejeningsinterface til den slags
hos GratisDNS.

Mvh.
   Klaus.