Net share
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 04-02-05 10:28

Har fået installeret mandrake 10.01 på 4 pc herhjemme, alt kører fint og
alle har net adgang via en switch.
Nu er mit spørgsmål hvordan får jeg pcerne til at "se" hinanden samt dele
filer og printer?
Har kikket på samba m.m men er sku løbet lidt surt i dette, jeg kan ikke få
det til at virke og gør formendlig noget grunglæggende forkert.
Er der nogle der kan give et hint (spark) dels med at anbefale software samt
måden hvordan jeg starter?

/Steen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-02-05 10:32

Steen Jørgensen wrote:
> [...]
> alle har net adgang via en switch.
> Nu er mit spørgsmål hvordan får jeg pcerne til at "se" hinanden samt dele

Hvis du ikke har windows maskiner behøver du ikke
samba, brug hellere NFS i stedet for.

Du må forklare nærmere hvad du mener med "se".

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 04-02-05 11:08

Hej Mogens

Tak for dit svar!
Det er min hensigt at printeren, som er tilsluttet den een af pcerne, kan
benyttet at alle de andrer samt selv samme pc skal virke som filserver for
de andre. Altså servere pc skal tilbyde share der bliver mountet på de
andre pc.

/Steen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-02-05 11:16

Steen Jørgensen wrote:
> [...]
> benyttet at alle de andrer samt selv samme pc skal virke som filserver for
> de andre. Altså servere pc skal tilbyde share der bliver mountet på de

Jeg ved ikke noget om printere på en mandrake.

Mht. shares skal du først sikre dig, at NFS kører.

Adgang til shares afhænger noget af, om der er
flere brugere, og om de skal se hinandens shares.

Hvis sikkerheden er ligegyldig, kan du lave
en /home/public hvor alle må læse og skrive:

som root:

mkdir /home/public
chmod 777 /home/public

og lægge følgende ind i /etc/exports filen:

/home/public   *(rw,async)

så kan du på de andre maskiner lave et
tomt dir:

mkdir /home/public

og mounte:

mount dinserver:/home/public /home/public

Man kan skrive i /etc/fstab at dette skal ske
automatisk, når maskinen booter.

Fra : Claus Thrane

Dato : 04-02-05 12:06

Mht din printer, så prøv at kigge på cups.
Den kommer med webinterface og det hele. :)