Linux på min gammel PC'er
Fra : Louise

Dato : 03-02-05 17:05

Hejsa,

Jeg faldt mere eller mindre over min gamle bærbare pc'er her forleden dag,
da jeg skulle ha' noget inde i skabet. Den havde lidt problemer med skærmen,
og dens mus virkede heller ikke, men ellers så den ud til at være i god
stand. Man må sige at den er lidt af en gammel sag, 100 MHz 486 og 4 Mb ram,
men jeg kom afligevel til at tænke på, om man kunne ligge linux ind på den,
og få den til at lave små netværks opgaver. Jeg forventer selvfølgelig ikke
det helt vilde af så gammel en svend, og jeg har da heller ikke brug fx
X-Windows. Men hvis jeg bare får telnet adgang, og muligheden for at
compilere nogle programmer til den, ville jeg være lykkelig.
Findes der en distribution derude, som kan ligges ind på min bærbare?

Hilsen Hans

Fra : Jesper Krogh

Dato : 03-02-05 17:13

I dk.edb.system.unix, skrev Louise:
> Hejsa,

Hej Louise.

> [...]
> compilere nogle programmer til den, ville jeg være lykkelig.
> Findes der en distribution derude, som kan ligges ind på min bærbare?

Jeg har ikke noget godt bud, men inden du overhovedet giver dig i kast
med den, skal du som minimum skaffe dig 32mb ram til den. Hvis jeg var
pensionist og havde vildt meget tid tilovers, så ville jeg måske bruge
noget af min tid på en maskine som denne.. kun måske. Jeg mener
virkeligt ikke at det er bøvlet værd.

> Hilsen Hans

God fornøjelse Hans!

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Louise

Dato : 03-02-05 18:13

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> pensionist og havde vildt meget tid tilovers, så ville jeg måske bruge
> noget af min tid på en maskine som denne.. kun måske. Jeg mener

Ok... Det var også bare en idé. Det kan jo godt være lidt dyrt at ha' normal
computeren tændt hele tiden.

> God fornøjelse Hans!

Tak skal du ha'

Hans.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 18:32

Louise wrote:

> Ok... Det var også bare en idé. Det kan jo godt være lidt dyrt at ha'
> normal computeren tændt hele tiden.

??

Det har vi andre da

Fra : Steen Suder

Dato : 04-02-05 08:19

Jesper G. Poulsen wrote:

> ??
>
> Det har vi andre da

Ihvertfald lidt af gangen:

$ uptime
08:18:25 up 42 days, 15:50, 2 users, load average: 0.17, 0.21, 0.16

--
Steen Suder

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-02-05 09:40

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Ihvertfald lidt af gangen:
>
> $ uptime
> 08:18:25 up 42 days, 15:50, 2 users, load average: 0.17, 0.21, 0.16

$ uptime
9:41am up 490 days, 1:30, 5 users, load average: 0.15, 0.03, 0.01

Nu _skal_ den også snart opgraderes....

(Jeg var lige ved at sige at den var svær at slå i Københavnsområdet,
men den må have være bootet 2003-10-03, og stømafbrydelsen var svjh
den 23. september.)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-02-05 09:48

> Nu _skal_ den også snart opgraderes....

Jeg regner med at du med _den_ mener hardwaren.

Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-02-05 10:09

Peter Dalgaard wrote:

> $ uptime
> 9:41am up 490 days, 1:30, 5 users, load average: 0.15, 0.03, 0.01

[kasperd@hactar:pts/2] uptime
10:07:25 up 22:39, 7 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00
[kasperd@hactar:pts/2]

Nu skal jeg også snart have investeret i en UPS.

--
Kasper Dupont

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-02-05 10:16

> [kasperd@hactar:pts/2] uptime
> 10:07:25 up 22:39, 7 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00
> [kasperd@hactar:pts/2]

Respekt Kasper!

Din uptime counter er lige wrapped efter at have kørt en omgang

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 10:24

Kasper Dupont wrote:

> [kasperd@hactar:pts/2] uptime
> 10:07:25 up 22:39, 7 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00
> [kasperd@hactar:pts/2]
> Nu skal jeg også snart have investeret i en UPS.

jesper@mogens0$ uptime
10:21:26 up 188 days, 4:04, 4 users, load average: 0.01, 0.04, 0.01
jesper@mogens0$

Jeg har en UPS - ellers ville tallet have været en del mindre :-/
En UPS er iøvrigt et dejligt vækkeur, når strømmen smutter midt om
natten. På den måde undgår man at sove over sig, når det almindelige
vækkeur ryger i svinget

Fra : Steen Suder

Dato : 04-02-05 10:47

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
>
> (Jeg var lige ved at sige at den var svær at slå i Københavnsområdet,
> men den må have være bootet 2003-10-03, og stømafbrydelsen var svjh

Jeg bliver nødt til at svare

$ uptime
10:03am up 255 days, 20:34, 0 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Nu er 255 dage ikke så meget, men hvis man lige holder dét i mente, at
uptime-tælleren er rullet en gang (ved 497 dage), så betyder det at
denne her lille boks har været oppe i 2 år og 22 dage

Det er en Mandrake med en 2.2.19-kerne.

--
Steen Suder

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-02-05 10:51

> uptime-tælleren er rullet en gang (ved 497 dage), så betyder det at
> denne her lille boks har været oppe i 2 år og 22 dage

/me overvejer hvad der sker med en windows admin hvis man siger at
ens linuxserver har en oppetid på 2 år og 22 dage?!

Jeg tror hans hoved bliver større og større for til sidst at
explodere i forsøget på at finde en mulig metode til at få
hans windows maskine til at nå de oppetider ;-p

Ja ja --- den var under bæltestedet

Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-02-05 12:18

Thomas S. Iversen wrote:
> Jeg tror hans hoved bliver større og større for til sidst at
> explodere i forsøget på at finde en mulig metode til at få
> hans windows maskine til at nå de oppetider ;-p

Man kan vel bare lade være med at genstarte den ?

// Hans, der ofte har været over 100 dage med en Windows, og den
// blev kun genstartet pga. kontorflytning og strømafbrydelser.
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Max Andersen

Dato : 07-02-05 08:45

Hans Joergensen wrote:

> Man kan vel bare lade være med at genstarte den ?
>
> // Hans, der ofte har været over 100 dage med en Windows, og den
> // blev kun genstartet pga. kontorflytning og strømafbrydelser.

Så har du et lemfældigt forhold til sikkerhedsopdateringer.

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-02-05 08:19

Max Andersen <max@militant.dk> wrote:

> Så har du et lemfældigt forhold til sikkerhedsopdateringer.

Er man mere lemfældig med sikkerhedsopdateringer når man har en
Windowsmaskine med en oppetid på 100 dage end end Linux maskine med en
oppetid på 500 dage?

Allan Joergensen

"Mind if I smoke?" "Mind if I piss in your drink?"

Fra : Max Andersen

Dato : 07-02-05 09:04

Allan Joergensen wrote:

> Er man mere lemfældig med sikkerhedsopdateringer når man har en
> Windowsmaskine med en oppetid på 100 dage end end Linux maskine med en
> oppetid på 500 dage?
>
> mvh

Ja, oftest.

En linux / unix kan opdatere f.eks. sin apache med
sikkerhedsopdateringer uden at boote selve maskinen. Det kan man oftest
ikke med en windows IIS.

- eller tænkte du kun på kerneopdateringer?

Der findes scenarier med undtagelser, men dette er netop en af de
største fordele ved at køre unix fremfor windows. man skal ikke vende
hele maskinen, bare fordi man opdaterer sin apache, eller bind, eller
ssh, eller......

Windows har rettet en del, så man ikke booter konstant, men stadig
booter man markant mere end på en unix.

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-02-05 09:42

> Ja, oftest.

Måske, men

> En linux / unix kan opdatere f.eks. sin apache med
> sikkerhedsopdateringer uden at boote selve maskinen. Det kan man oftest
> ikke med en windows IIS.

Det er korrekt, men nu ved jeg tilfældigvis at Hans snakkede om en
workstation.

> - eller tænkte du kun på kerneopdateringer?

Ja. Det er fuldstændigt utænkeligt at der ikke er kommet vigtige
kerneopdateringer til Linux (eller stort set alle andre Unix'er) på 500
dage.

Allan Joergensen

"Speaking of tedium" -- Crow T. Robot

Fra : Max Andersen

Dato : 07-02-05 09:51

Allan Joergensen wrote:

> Ja. Det er fuldstændigt utænkeligt at der ikke er kommet vigtige
> kerneopdateringer til Linux (eller stort set alle andre Unix'er) på 500
> dage.

Det er der, men hvis de funktioner ikke har nogen effekt på hvordan
netværket kommunikerer, eller lignende, så kan man undgå at opdatere
uden at der sikkerhedsmæssigt er nogen fare for det.

Man skal altid vurdere en sikkerhedsrisiko. Og at man kan opdatere
næsten alt uden at boote, gør unix til et 'smækkert' os :)

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-02-05 09:56

Max Andersen <max@militant.dk> wrote:

> Man skal altid vurdere en sikkerhedsrisiko. Og at man kan opdatere
> næsten alt uden at boote, gør unix til et 'smækkert' os :)

Jeg ruller Suns patches på mine Solaris-maskiner ca. hver 6. måned, det
kan ikke gøres uden at lukke maskinen ned (man risikerer i hvert fald
spøjse resultater).

Allan Joergensen

"Bart, stop pestering Satan!"

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-02-05 10:13

> Jeg ruller Suns patches på mine Solaris-maskiner ca. hver 6. måned, det
> kan ikke gøres uden at lukke maskinen ned (man risikerer i hvert fald
> spøjse resultater).

Men det siger jo mere om sun end det gør om linux.

Thomas

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-02-05 11:31

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Men det siger jo mere om sun end det gør om linux.

Det udsagn jeg svarede på gik på Unix. Det er fint nok at man kan lave
applikationsopdateringer uden reboot, men man kan jo argumentere for at
de ikke udgør Linux.

--
Allan Joergensen

"About this long... this thick..."- Wesley

Fra : Max Andersen

Dato : 07-02-05 11:53

Allan Joergensen wrote:

> Det udsagn jeg svarede på gik på Unix. Det er fint nok at man kan lave
> applikationsopdateringer uden reboot, men man kan jo argumentere for at
> de ikke udgør Linux.

Ja, og hvis windows ikke havde IIS, net, m.m. med i dens 'kerne', så
kunne man vel gøre det samme som på unix.

Så det er 'by design' at det er et problem. Det skulle ikke have været
en del af operativsystemet.

Og hvis man opdaterer kernen i henholdsvis de 3 nævnte os'er, skal de jo
alle boote.

Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-02-05 10:08

Max Andersen wrote:
> Så har du et lemfældigt forhold til sikkerhedsopdateringer.

Det var en workstation (som Allan skrev), placeret på et internt
netværk, og det eneste den lavede var at køre outlook, IE til
besværligt intranet og en enkelt java-tingelade til noget
management-system.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-05 19:38

Den 07 Feb 2005 09:07:55 GMT skrev Hans Joergensen:

> [...]
> netværk, og det eneste den lavede var at køre outlook, IE til
> besværligt intranet og en enkelt java-tingelade til noget

Outlook og IE - det er nogen af de værste hvad sikkerhedsproblemer
angår. Og IE er så integreret at det typisk kræver en genstart at
opdatere den.

Mvh
Kent

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-02-05 12:53

Kent Friis wrote:
> Outlook og IE - det er nogen af de værste hvad sikkerhedsproblemer
> angår. Og IE er så integreret at det typisk kræver en genstart at
> opdatere den.

Hvis firmaet forsøger at hacke medarbejderne via intranettet er det
naturligvis et problem.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 08-02-05 13:15

Hans Joergensen wrote:

> Hvis firmaet forsøger at hacke medarbejderne via intranettet er det
> naturligvis et problem.

firmaet?

Det er tit (ser jeg kun alt for ofte), at medarbejdere surfer alle andre
steder end der hvor de burde, samtidig med at de kan modtage mails der
indeholder noget snavs.

Og OE har jo ry for at adlyde enhver spammers mindste vink, så der er
noget om det. Det er jo så blevet bedre med tiden.

Og IE har jo også været til grin en del, så faren lurer ihvertfald.

Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-02-05 13:20

Max Andersen wrote:
> [...]
> noget om det. Det er jo så blevet bedre med tiden.
> Og IE har jo også været til grin en del, så faren lurer ihvertfald.

Jeg siger heller ikke at det er en god løsning for alle.. jeg siger
blot at jeg fint vil mene at jeg sikkerhedsmæssigt kunne forsvare at
have en windows-workstation til rent internt brug (bortset fra
mailen) stående :)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Max Andersen

Dato : 08-02-05 13:29

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> blot at jeg fint vil mene at jeg sikkerhedsmæssigt kunne forsvare at
> have en windows-workstation til rent internt brug (bortset fra

jep, enig. man behøver heller ikke være hysterisk :)

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 08-02-05 13:04

Max Andersen <max@militant.dk> wrote:

> Og OE har jo ry for at adlyde enhver spammers mindste vink, så der er
> noget om det. Det er jo så blevet bedre med tiden.

Omtalte maskine kørte Outlook, ikke Outlook Express.

--
Allan Joergensen

"We have eternity to explore your flesh." -- Pinhead

Fra : Max Andersen

Dato : 08-02-05 14:08

Allan Joergensen wrote:

> Omtalte maskine kørte Outlook, ikke Outlook Express.

Ja, om forskellen på tolkning af html e-mails er stor, må stå hen i det
uvisse grundet lukket kildekode :)

Max

Fra : Martin

Dato : 10-03-05 22:31

> [...]
> netværk, og det eneste den lavede var at køre outlook, IE til
> besværligt intranet og en enkelt java-tingelade til noget

Hvorfor er den så tændt hele tiden, også når du går hjem? Hvad med at spare
på strømmen?

Martin Hvidberg

Fra : Kent Friis

Dato : 04-02-05 16:21

Den 04 Feb 2005 09:50:30 GMT skrev Thomas S. Iversen:

> /me overvejer hvad der sker med en windows admin hvis man siger at
> ens linuxserver har en oppetid på 2 år og 22 dage?!

De plejer at regne oppetid som tid imellem geninstallationer, så det
lyder ikke så slemt for dem som vi forventer.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-02-05 19:06

> De plejer at regne oppetid som tid imellem geninstallationer, så det
> lyder ikke så slemt for dem som vi forventer.

Chokerende. Mildest talt. Jeg er åbenbart for lidt sammen med windows admins
til at have fingrene på pulsen med hvad sådanne tænker.

Thomas

Fra : Louise

Dato : 04-02-05 19:51

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Chokerende. Mildest talt. Jeg er åbenbart for lidt sammen med windows
> admins
> til at have fingrene på pulsen med hvad sådanne tænker.
>
> Thomas

Det er vi nu ikke alle der gør. Jeg administrerer både en linux-server (Fil-
og printer-server) og en Win2003-server (Terminal-server). De har begge den
samme optid indtil nu. Det er godt nok ikke mere end 4 måneder, men nu får
vi jo at se hvilken der først skal genstartes.

Hans.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-02-05 20:27

> [...]
> samme optid indtil nu. Det er godt nok ikke mere end 4 måneder, men nu får
> vi jo at se hvilken der først skal genstartes.

Ja det er interssant nok.

Thomas

Fra : Max Andersen

Dato : 07-02-05 08:46

Louise wrote:

> [...]
> samme optid indtil nu. Det er godt nok ikke mere end 4 måneder, men nu får
> vi jo at se hvilken der først skal genstartes.

Imorgen kommer der 13 nye sikkerhedsopdateringer fra MS, så mon ikke du
booter din Windows imorgen?

Max

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-02-05 22:02

Louise wrote:
> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> Ok... Det var også bare en idé. Det kan jo godt være lidt dyrt at ha' normal
> computeren tændt hele tiden.

Jeg har tidligere haft en 350 MHz K6-2 med 384 MB RAM, 3 harddisk og den
brugte omkring 40 W i tomgang, og op til 55 når CPU'en arbejdede. Min
nuværende server er en dual Pentium-II 450 MHz, 640 MB RAM og 3
harddiske, og den bruger 52 W i tomgang og op til 92 W når begge CPU'er
arbejder. Jeg mener du bør kikke i dk.marked.privat og finde en brugt
Pentium-II eller III med 128-256 MB RAM - de fåes ofte omkring 500
kroner. Dels får du meget mere ud af maskinen, og det er meget lettere
for dig at finde en distribution som virker. Og - selvom man godt kan
surfe, læse mails, news, ftp osv osv i text mode, så findes der faktisk
nogle ganske fornuftige udgaver under X. Og jeg tvivler på at din laptop
bruger så meget mindre strøm som de maskiner jeg har (haft) som servere,
og harddiske i en laptop er bestemt ikke bygget til 24/7 drift - der er
normale 3½" IDE noget bedre (SCSI er meget bedre). Ekstra RAM og
harddisk er normalt også meget billigere til en almindelig maskine i
forhold til laptop - så køb en god brugt, og få MEGET større glæde med
Linux.

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 03-02-05 20:15

Den Thu, 3 Feb 2005 16:12:30 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:

> [...]
> pensionist og havde vildt meget tid tilovers, så ville jeg måske bruge
> noget af min tid på en maskine som denne.. kun måske. Jeg mener

32 MB RAM? Det må være inkl. X - med fvwm2 kører det endda fint med
16 MB.

4 er ikke meget, men måske Debian eller Slackware kan klemmes ind. Jeg
har ikke selv haft held med mindre end 8 MB.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 03-02-05 22:56

Kent Friis wrote :

> 4 er ikke meget, men måske Debian eller Slackware kan klemmes ind.

Det skal i så fald være en temmelig bedaget Slackware, allerede med
version 2.0.1 fra 1994 er der en advarsel om at det er "Tricky" at
installere Slackware med kun 4MB ram.

I dag kan Slackware installeres med min. 32MB.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 04-02-05 08:00

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas Overgaard:

> Det skal i så fald være en temmelig bedaget Slackware, allerede med
> version 2.0.1 fra 1994 er der en advarsel om at det er "Tricky" at
> installere Slackware med kun 4MB ram.

Og selvom det kunne lade sig gøre, så ville det vist kun have historisk
interesse.. der er ikke meget fornuftigt operativsystem der kan
overleve på 4 mb idag. En standalone dhcp/named måske..

Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 04-02-05 16:17

Den Fri, 4 Feb 2005 06:59:59 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:

> Og selvom det kunne lade sig gøre, så ville det vist kun have historisk
> interesse.. der er ikke meget fornuftigt operativsystem der kan
> overleve på 4 mb idag. En standalone dhcp/named måske..

Hvorimod 8 er nok til servere på arbejdet - godt nok er der kun en
tilbage, men det er pga at enten strømforsyning eller harddisk
opgiver, og der er ikke nogen der gider proppe en 8MB blok i de
nye maskiner der bliver sat op i stedet for.

Mvh
Kent

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-02-05 10:25

Max Andersen <max@militant.dk> writes:

> Man skal altid vurdere en sikkerhedsrisiko. Og at man kan opdatere
> næsten alt uden at boote, gør unix til et 'smækkert' os :)

Ptjooo, jeg ved nu ikke hvor vild jeg er med den feature efterhånden.

Jeg havde på et tidspunkt et problem med en maskine der hang et par
sekunder hver gang den lavede et navneopslag. Det var syslog eller
postfix der specielt var problemet - jeg husker det ikke.

Jeg opdagede at nscd ikke kørte og startede den godt. Herefter
forsvandt forsinkelsen på navneopslag, bare ikke fra den kritiske
service. Lidt stracen rundt viste at den kritiske service kikkede
efter nscd's socket et sted og at alle andre programmer kikkede efter
den et andet sted, der hvor nscd havde oprettet sin socket.

Efter at have hevet halvdelen af håret ud og råb og skreget af
Gentoo genstartede jeg syslog/postfix hvorefter alt virkede.

Det der sandsynligvis er sket er at libc er blevet opdateret så
gethostbyname leder efter nscd et andet sted. Herefter burde
programmer der anvender gethostbyname genstartes. Det skete bare ikke
automatisk.

Tilsvarende er jeg også blevet bidt af ikke let at kunne komme op
efter en planlagt nedetid fordi en eller anden opdatering igennem et
halvt år havde ødelagt et eller andet i boot-processen.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 07-02-05 11:48

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]
> efter nscd's socket et sted og at alle andre programmer kikkede efter
> den et andet sted, der hvor nscd havde oprettet sin socket.

Visse programmer checker ogsaa kun en gang per boot efter noget, og
saa holder de sig til den service for resten af maskinens koeretid.
Det kan vaere paent irriterende, men en reboot klarer som regel
det lille problem og tager under 1 minut.

--
jlouis

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-02-05 12:17

Jesper Louis Andersen <jlouis@miracle.mongers.org> wrote:

> Det kan vaere paent irriterende, men en reboot klarer som regel
> det lille problem og tager under 1 minut.

På små fniddermaskiner.

--
Allan Joergensen

"Here Bunny, Bunny, Bunny..." -- Elmyra

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-02-05 12:00

> Tilsvarende er jeg også blevet bidt af ikke let at kunne komme op
> efter en planlagt nedetid fordi en eller anden opdatering igennem et
> halvt år havde ødelagt et eller andet i boot-processen.

Hvilket er det bedste argument for at reboote fra tid til anden!

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-02-05 17:13

On Thu, 03 Feb 2005 17:05:22 +0100, Louise wrote:

> være lykkelig. Findes der en distribution derude, som kan ligges ind på
> min bærbare?

Med 4MB ram ville jeg opgive. Kan du finde 12 - 20 MB ram, kan du
installere en Debian i text mode.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 03-02-05 18:58

Michael Rasmussen wrote:

> Med 4MB ram ville jeg opgive. Kan du finde 12 - 20 MB ram, kan du
> installere en Debian i text mode.

Jeg vil nu nok mene at de 4 megabyte burde være nok. Hvis man vælger en
af de embeddede distro'er:

http://www.linuxlinks.com/Embedded/Distributions/index.shtml

Alternativt en af BSD'erne

http://people.freebsd.org/~picobsd/picobsd.html

http://www.netbsd.org/

NetBSD kørte jeg på min gamle amiga 2000-68000 med 512 kb chipmem og 4
mbyte fast mem + tilhørende 100 mbyte GVP HDD. *SUK* det var tider.. Det
var dengang pc nørderne stadig synes DOS var fedt

Man må så se at få pillet alt ud af kernel, man ikke har brug for.

Men som der bliver sagt i tråden så tror jeg også, at jeg ville finde en
anden maskine og spare tiden.

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 04-02-05 09:57

"Louise" <blablabla@hotmail.com> wrote in

> [...]
> at være i god stand. Man må sige at den er lidt af en gammel sag, 100
> MHz 486 og 4 Mb ram, men jeg kom afligevel til at tænke på, om man

Nope. Men du kan godt bruge den til netværksopgaver alligevel:

Ind med DOS, find en "packet driver" til dit netkort og brug det go'e gamle
ETHLOAD program. Google finder vistnok det hele.

Det er faktisk OK til fejlfinding på netværk, bla. fordi det viser invalid
packets med mere.

Jeg har selv en P75'er fra 1992 som bruges til den opgave.

Det har ikke noget med unix at gøre, så svar til dette ryger over i
dk.edb.netvaerk (FUT=Follow Up To) - hvor vi kan fortsætte snakken.

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-02-05 00:20

On Fri, 04 Feb 2005 10:46:42 +0100, Steen wrote:

> at denne her lille boks har været oppe i 2 år og 22 dage

> Det er en Mandrake med en 2.2.19-kerne.

Forhåbentlig er den ikke forbundet til nettet

Mvh.

--
"You know, I *thought* earth's gravity felt Adam Sjøgren
exceptionally strong today." asjo@koldfront.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 05-02-05 21:29

Adam Sjøgren wrote:

> Forhåbentlig er den ikke forbundet til nettet

Det er den og det har den været i al den tid.
Den har sin egen offentlige IP.

--
Steen Suder

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-02-05 21:42

"Louise" <blablabla@hotmail.com> writes:

> Findes der en distribution derude, som kan ligges ind på min bærbare?

Det lyder som den PC jeg havde da jeg startede med Linux, og dengang
skulle man manuelt oprette en swappartition inden man kunne køre
installationsprogrammet.

Der er en howto på
http://website.lineone.net/~brichardson/linux/4mb_laptops/4mb_Laptops.html
som du kan se om det er umagen værd. Uanset hvad, vil du værdsætte at
have forbindelse til en anden maskine - er der USB eller netkort i
dyret?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Louise

Dato : 06-02-05 12:44

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som du kan se om det er umagen værd. Uanset hvad, vil du værdsætte at
> have forbindelse til en anden maskine - er der USB eller netkort i

Det ser meget interessant ud ud. Den vil jeg lige se på i aften når jeg får
noget tid. Der er forresten ikke netkort i, men jeg havde bare tænkt mig at
købe et brugt pcmcia-kort. Jeg skulle nok kunne finde en som havde et.

Hans.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-02-05 20:05

On Sat, 05 Feb 2005 21:28:48 +0100, Steen wrote:

> Det er den og det har den været i al den tid. Den har sin egen
> offentlige IP.

Er der ikke fundet sikkerhedshuller, der kan udnyttes udefra, i
2.2.19?

Ah, nu jeg kigger efter står der i ChangeLog'en til 2.2.22 at det kun
var lokale huller der er rettet i den:
<http://kernel.org/pub/linux/kernel/v2.2/ChangeLog-2.2.22>

2.2.26 har også lukket nogle fejl, men om de kan udnyttes ti noget
særligt udefra er ikke umiddelbart klart:
<http://kernel.org/pub/linux/kernel/v2.2/ChangeLog-2.2.26>

No sweat

Mvh.

--
"Danskar sover ofantligt länge." Adam Sjøgren
"Skriv det." asjo@koldfront.dk