mysql og qmail
Fra : andy

Dato : 03-02-05 16:38

Jeg er enligt ved at instalere qmail med mysql. og følger gentoos guide.
http://www.gentoo.org/doc/en/qmail-howto.xml
Men når jeg kommer til punktet " Setting up vpopmail in mysql"

# rc-update add mysql default
If you just emerged mysql for the first time, make sure you run
the ebuild <mysql.ebuild> config command and follow the
directions before starting the mysql server.
# /etc/init.d/mysql start
# nano /etc/vpopmail.conf
(Change the password from 'secret' to 'vpoppw')
# mysql -p << EOF
vpopmail@localhost identified by 'andy';
>flush privileges;
>EOF
(The following steps may or may not be needed, but we run them just to
be sure)
# chown root:vpopmail /etc/vpopmail.conf
# chmod 640 /etc/vpopmail.conf
# chown root:vpopmail /var/vpopmail/bin/vchkpw
# chmod 4711 /var/vpopmail/bin/vchkpw

går det galt.

mysql -p << EOF
> create database vpopmail;
> use mysql;
> grant select, insert, update, delete, create, drop on vpopmail.* to
> [...]
Enter password:
ERROR 1045: Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: YES)

jeg har prøvet at pinge mysql med.

mysqladmin ping
mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)'

så det er i mysql jeg har et problem.
kan heller ikke sætte et passwd for mysql?

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 03-02-05 17:58

On Thu, 03 Feb 2005 15:38:11 +0000, andy wrote:

> [...]
> the ebuild <mysql.ebuild> config command and follow the
> directions before starting the mysql server.

Nu kender jeg ikke noget til Gentoo, men burde du ikke køre
mysql_install_db sådan cirka nu, inden du prøver at putte noget ind i
database.

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/unix-post-installation.html

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : andy

Dato : 03-02-05 20:33

Simon Lyngshede skrev:

> Nu kender jeg ikke noget til Gentoo, men burde du ikke køre
> mysql_install_db sådan cirka nu, inden du prøver at putte noget ind i
> [...]
Jeg prøver lige at afinstalere og så instalere den igen uden
mysql_install_db

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 03-02-05 20:19

On Thu, 03 Feb 2005 19:32:33 +0000, andy wrote:

> Jeg prøver lige at afinstalere og så instalere den igen uden
> mysql_install_db

Uden? Du mener vel med.

Igen jeg kender ikke Gentoo, men de fleste pakke systemer efterlader
MySQLs datadir, så en afinstallering ville ikke hjælpe meget, men mindre
du manuelt fjerner datadir'et.

Jeg bemærker i øvrigt at Gentoo fortæller dig at du skal kører ebuild
<mysql.ebuild> config eller noget i den stil, inden du starter mysql...
Hvad sker der når man gør det, for det ser det ikke ud til at du har
gjort. Det er muligt de ikke køre den ebuild ting i guiden du følger,
men man kan vel tænke sig til at der var en grund til at pakke systemet
kommer med den information.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 03-02-05 20:27

Efter 8 sek. på Google ser jeg dit problem
Andre ser ud til at installere MySQL på Gentoo sådan:

# emerge mysql (jeg går ud fra det svare til din rc-update add mysql
default)
# /usr/bin/mysql_install_db (Den glemte du)
# mysqladmin -u root password 'new-password' (den sprang du over)

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 03-02-05 22:56

Simon Lyngshede wrote:
> # emerge mysql (jeg går ud fra det svare til din rc-update add mysql
> default)

Njøh ... `emerge mysql' betyder "download source og kompiler mysql".
`rc-update add mysql default' tilføjer mysql som daemon til default
runlevel (dvs. at den starter automagisk op når maskinen booter).

\\kristian

Fra : andy

Dato : 03-02-05 22:03

Simon Lyngshede skrev:

> Uden? Du mener vel med.
>
> Igen jeg kender ikke Gentoo, men de fleste pakke systemer efterlader
> MySQLs datadir, så en afinstallering ville ikke hjælpe meget, men mindre
> du manuelt fjerner datadir'et.
ved du hvor jeg kan finde dem. da jeg intet kender til mysql vel heller
ikke hvilke dir den laver.

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 03-02-05 21:31

On Thu, 03 Feb 2005 21:03:19 +0000, andy wrote:
> ved du hvor jeg kan finde dem. da jeg intet kender til mysql vel heller
> ikke hvilke dir den laver.

Det er lidt installations afhængigt, men mon ikke det ligger i /var
muligvis /var/mysql.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : andy

Dato : 05-02-05 15:34

Simon Lyngshede skrev:

> Det er lidt installations afhængigt, men mon ikke det ligger i /var
> muligvis /var/mysql.

nu har jeg fået mysql til at virke.
Men jeg får at vide at mysql at Table 'vpopmail.vpopmail' doesn't exist
hvordan opretter jeg denne?

Det er sådan jeg får at vide hvordan jeg skal gøre:

> (You only have to do this if the vadddomain step below results in "command not found")
> # source /etc/profile
>
> (While debugging vpopmail, you may want to consult the logs)
> # mysql -u vpopmail -p
> mysql> select * from vpopmail.vlog;
>
> # vadddomain wh0rd.org postpass
> (Now quickly verify the domain is setup properly)
> # printf "postmaster@wh0rd.org\0postpass\0blah\0" | vchkpw `which id` 3<&0
> uid=89(vpopmail) gid=89(vpopmail) groups=0(root)
> (If you don't see something similar to above, then permissions somewhere are incorrect)
> [...]

Så jeg skal have lavet en vpopmail
har prøvet
#CREATE TABLE vpopmail(vopmail);

men så får jeg fejlen

ERROR 1064: You have an error in your SQL syntax. Check the manual that
corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use
near ')' at line 1

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 05-02-05 17:30

On Sat, 05 Feb 2005 15:34:24 +0100, andy wrote:

> nu har jeg fået mysql til at virke.
> Men jeg får at vide at mysql at Table 'vpopmail.vpopmail' doesn't exist
> hvordan opretter jeg denne?

Har du kørt:
# mysql -p << EOF
create database vpopmail;
use mysql;
grant select, insert, update, delete, create, drop on vpopmail.* to vpopmail@localhost identified by 'vpoppw';
flush privileges;
EOF

Hvis du har slettet MySQLs datadir er du jo nød til at lave vpopmail
databasen igen. Resten af indholdet mener jeg at vpopmail selv generere.

Jeg synes faktisk at Gentoos guide ser rimelig mangelfuld ud. Det er
egentligt bare en lang række kommandoer, de kunne ligeså godt bare have
lavet et shells script der gøre det hele. Prøv at kig lidt på
dokumentationen for vpopmail, den siger lidt mere om hvordan det virker.
Generelt kunne du nok have gælde af at læse lidt dokumentation, fremfor
bare en step by step guide, der mangler en masse information.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : andy

Dato : 07-02-05 00:35

Simon Lyngshede skrev:

> [...]
> Generelt kunne du nok have gælde af at læse lidt dokumentation, fremfor
> bare en step by step guide, der mangler en masse information.

Hej jo jeg har lavet databasen og kan også se den i midt dir.
/var/lib/mysql der ligger vpopmail databasen

Jeg også prøvet at slette den og oprette den på ny men med samme resultat.