/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Elektronisk fakturering
Fra : Jørgen


Dato : 04-01-05 21:18

Jeg er en smule i vildrede om reglerne for elektronisk fakturering til det
offentlige.

Jeg er kasserer i en mindre forening, som ca 15 gange om året udlejer en
weekendhytte/sommerlejr til børnehaver, skoler, institutioner el.lign i
nogle dage ad gangen.

Vores "forretningsbetingelser" er, at lejemål kun er bindende hvis lejer har
indbetalt et aftalt acontobeløb inden en bestemt frist. Det indledende
aftalegrundlag er typisk en telefonsamtale. Der følger en lejekontrakt med
girokortet.

Vi er ikke større end at al form for regnskab klares i excel modeller, og
vor foreningstype er ikke momspligtig.

Jeg vil være ked af det, hvis vi skal til at kontrollere EAN-numre inden vi
udlejer, og ud fra det jeg har kunnet læse/gætte fra de 4 tast-selv sider,
som der henvises til fra www.virk.dk, ser ud til at være bedre egnet til
levering af varer end services af vor art.

Som jeg har læst det, så har det offentlige ikke en pligt til at betale
fakturaer efter d. 1-2-2005 med mindre de fremsendes elektronisk, evt via
en serviceprovider. For vort vedkommende kunne vi vælge at se anderldes på
rollerne, nemlig at den ofentlige institution ikke får lov at købe af os,
medmindre de betaler vores papir girokort.

Tillader loven os denne indfaldsvinkel?

 
 
Jens Jensen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 04-01-05 22:23


"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
news:41daf9f0$0$257$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg er en smule i vildrede om reglerne for elektronisk fakturering til det
> offentlige.
>

Det er folketinget der har vedtaget lov nr. 1203 læs videre her:
Du skal fremover gør som nedenfor står skrevet



http://aarhuskommune.dk/portal/erhverv/indkoeb_udbud/lov_om_offentlige_betalinger_elektronisk_faktura


Indførelse af elektronisk afregning i medfør af Lov om offentlige
betalinger

Folketinget vedtog den 27. december Lov nr. 1203 om offentlige
betalinger m.v. Loven indebærer blandt andet, at alle fakturaer til det
offentlige skal indlæses elektronisk i de offentlige økonomisystemer fra og
med 1. februar 2005.

Loven indebærer i praksis et krav om, at alle fakturaer til enheder
under Århus Kommune som modtages fra 1. februar 2005 og frem skal fremsendes
elektronisk. Fremsendelsen kan ske på to forskellige måder - enten som en
elektronisk faktura ( i formatet OIOXML ) eller via et såkaldt
LæsInd-bureau. Mulighederne gennemgås nærmere nedenfor.

Oplysninger på en faktura
På de fakturaer som Århus Kommunes enheder modtager fra og med 1.
februar 2005, skal følgende oplysninger - som er udvekslet/aftalt i
forbindelse med ordreafgivelsen - fremgå:

a.. Ordre- eller rekvisitionsnummer
b.. Institutionens EAN-lokationsnummer (et nummer som entydigt
identificerer pågældende enhed og fungerer som en slags "elektronisk
adresse")
c.. Personreference
d.. Institutionens kontostreng (men kun hvis institutionen har
oplyst en sådan)

Til venstre kan du se undermenuen "EAN-lokationsnumre". Her kan du
hente en oversigt med samtlige de EAN-lokationsnumre Århus Kommune tager i
brug i forbindelse med overgangen til elektronisk afregning. Oversigten kan
med fordel anvendes til, at leverandører supplerer/ajourfører sine
kundeoplysninger vedr. Århus Kommunes institutioner med disse numre inden
den 1. februar 2005.

På de fakturaer som fremsendes, kan en leverandør kun anvende ét
CVR-nummer. Med henblik på opdatering og verificering af vores oplysninger i
kommunens leverandørregister, bedes leverandører i den forbindelse fremsende
følgende oplysninger:

a.. det CVR-nummer (med tilhørende adresseoplysninger) som ønskes
anvendt,
b.. samt oplysninger om hvilket bankkontonummer der skal knyttes til
det pågældende CVR-nummer.

Det anmodes om, at de ønskede oplysningerne sendes til
Regnskabskontorets postkasse - mailadresse: regn@oek.aarhus.dk.

Elektronisk fakturering (OIOXML)
Alle offentlige myndigheder er fra og med 1. februar 2005 forpligtet
til at kunne modtage regninger udarbejdet i det elektroniske format OIOXML.
Med mindre andet er aftalt direkte med Århus Kommune, skal dette format
således anvendes ved elektronisk fakturering af enheder under Århus Kommune.
Den elektroniske faktura skal fremsendes via VANS (Value Added Network
Services). VANS er et kommunikationsnetværk, der kan håndtere udveksling af
data mellem to virksomheder - fx. din virksomhed og dine kunder. Ved hjælp
af EAN-lokationsnummeret sørger VANS for, at regningen når frem til den
rette modtager.

Århus Kommunes VANS-leverandør er KMD, som således håndterer kommunens
"elektroniske postkasser" til brug for aflevering af de elektroniske
fakturaer.

Læs evt. mere om VANS på KMD's hjemmeside:
http://kundenet.kmd.dk/subject.asp?id=1170

Den tekniske specifikation af OIOXML elektronisk faktura kan hentes
på:
http://www.oio.dk/XML/standardisering/eHandel/materialer/OIOXMLeFaktura

Er man som leverandør til Århus Kommune i tvivl om, hvorvidt
virksomhedens økonomi- og faktureringssystem kan håndtere elektroniske
fakturaer i OIOXML format anbefales det, at man henvender sig til sin
IT-leverandør og spørger ind til Lov om offentlige betalinger, VANS og
fakturaformatet OIOXML.

Som en nem og hurtig løsning kan elektroniske fakturaer i OIOXML også
afsendes fra web-baserede løsninger - eventuelt som en overgangsløsning
indtil egne systemer er blevet tilrettet til elektronisk fakturering. Århus
Kommune har igennem flere måneder samarbejdet med firmaet Fakturaservice
vedr. test af deres løsning, og i forhold til Århus Kommunes e-handelssystem
kan denne anbefales. Se yderligere information på følgende link:
http://www.fakturaservice.net/

LæsInd-service
For leverandører, der ikke kan afsende fakturaer elektronisk (eller
ikke kan nå at blive klar), etableres centralt certificerede
LæsInd-bureauer. I praksis foregår det ved, at leverandøren sender sine
fakturaer til det valgte LæsInd-bureau (eks.vis via almindelig post). Her
indscannes fakturaer og konverteres til elektroniske fakturaer, hvorefter de
fremsendes til de relevante institutioner. Som leverandør skal man selv
vælge hvilket LæsInd-bureau man vil anvende.
Læs mere om LæsInd-service her: http://www.oes.dk/sw20902.asp

Yderligere information
For så vidt angår leverandører til Århus Kommune som via en indgået
indkøbsaftale, eller på anden kontraktlig vis, har forpligtet sig til
fremsendelse af elektroniske fakturaer, så kan disse ikke vælge
LæsInd-service ved fremsendelse af regninger til kommunen og dens
institutioner.

Der gøres endvidere opmærksom på, at lovgivningen indebærer, at
offentlige myndigheder kan udskyde betalingen til en kreditor, indtil denne
har fremsendt regningen som ovenfor angivet. Som leverandør skal du derfor
sikre, at alle de ønskede oplysninger kommer med på fakturaen og at denne
fremsendes i elektronisk form (altså som elektronisk faktura eller via
LæsInd-service). Hvis ikke, kan du forvente, at Århus Kommune returnerer din
faktura og først behandler den mhp. betaling, når den genfremsendes og lever
op til kravene.







begin 666 printer.gif
M1TE&.#EA$ `-`+,/`+V]O!H9&9>7ER8F)@8&!K.SL_____[^_C P,,C'Q[6U
MM;N[N_KZ^B\M*KN\OO___R'Y! $```\`+ `````0``T```1;\,E `KHXR/W(
M.09HC!KW! =%K(1!F,_ C/3\FD-:J49Y\J./B# 8K!2*%BO 3"D*% "@10NZ
GI,9$8J=BKK0-`F A'9>E#FFXP&Z[V<^P8$ZOUYEX9G$0,%+X$0`[
`
end

begin 666 kontakt.gif
M1TE&.#EA$@`.`+,/`+2TM)F9F9*2DIV=G9>7EZZNKBXN+GM[>Y&1D1D9&>3D
MY!<6%C,S,\S,S/___P```"'Y! $```\`+ `````2``X```1"\,E):UTX:TV7
M^V#H-$OG, >",LB!DJ88*O#DH8AZN&TM>1^%<"CT/1:-I+*H+-DV2!K'TDDZ
..J1;D%7O9<CO?L"0"`#L`
`
end


Henning Fuglsang Sør~ (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Henning Fuglsang Sør~


Dato : 04-01-05 23:59


"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> wrote in message
news:41daf9f0$0$257$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Som jeg har læst det, så har det offentlige ikke en pligt til at betale
> fakturaer efter d. 1-2-2005 med mindre de fremsendes elektronisk, evt via
> en serviceprovider. For vort vedkommende kunne vi vælge at se anderldes på
> rollerne, nemlig at den ofentlige institution ikke får lov at købe af os,
> medmindre de betaler vores papir girokort.
>
> Tillader loven os denne indfaldsvinkel?

Desværre.... Hvis I vil leje ud til offentlige institutioner, skal I
fremsende en elektronisk faktura. Dt behøver så ikke være rasende avanceret,
se evt www.truelink.dk. Hvis I ikke vil bruge den elektroniske faktura, må I
nok indsnævre lejekredsen og undvære de offentlige lejere.

Men der er alligevel et lille smuthul: Udlæg kan stadig køres på den
gammeldaws maner. Det må betyde at hvis I kræver at lejen betales kontant
ved nøglens udlevering og I selvfølgelig giver en kvittering på beløbet, så
skulle den være i vinkel - I har jo ikke fremsendt en regning. Det vil til
gengæld betyde at institutionen må i banken efter lejebeløbet og sende det
med medarbejderen i kontanter, ligesom I er afskåret fra at kræve et
depositum.

Mvh

Henning




Thomas Kristiansen (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kristiansen


Dato : 05-01-05 20:12

Der findes en mulighed, for virksomheder med en begrænset omsætning, at
sende en gammeldaws faktura, til et indscanningscenter der scanner fakturaen
og vidersende denne til modtager. Ganske gratis. Vist nok.
Læs mere herom på virk.dk og andre steder.

mvh
TK

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> wrote in message
news:41daf9f0$0$257$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg er en smule i vildrede om reglerne for elektronisk fakturering til det
> offentlige.
>
> Jeg er kasserer i en mindre forening, som ca 15 gange om året udlejer en
> weekendhytte/sommerlejr til børnehaver, skoler, institutioner el.lign i
> nogle dage ad gangen.
>
> Vores "forretningsbetingelser" er, at lejemål kun er bindende hvis lejer
har
> indbetalt et aftalt acontobeløb inden en bestemt frist. Det indledende
> aftalegrundlag er typisk en telefonsamtale. Der følger en lejekontrakt med
> girokortet.
>
> Vi er ikke større end at al form for regnskab klares i excel modeller, og
> vor foreningstype er ikke momspligtig.
>
> Jeg vil være ked af det, hvis vi skal til at kontrollere EAN-numre inden
vi
> udlejer, og ud fra det jeg har kunnet læse/gætte fra de 4 tast-selv sider,
> som der henvises til fra www.virk.dk, ser ud til at være bedre egnet til
> levering af varer end services af vor art.
>
> Som jeg har læst det, så har det offentlige ikke en pligt til at betale
> fakturaer efter d. 1-2-2005 med mindre de fremsendes elektronisk, evt via
> en serviceprovider. For vort vedkommende kunne vi vælge at se anderldes på
> rollerne, nemlig at den ofentlige institution ikke får lov at købe af os,
> medmindre de betaler vores papir girokort.
>
> Tillader loven os denne indfaldsvinkel?



per christoffersen (05-01-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-01-05 23:19


"Thomas Kristiansen" <thomas.bk-spam-@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41dc3bf6$0$23094$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Der findes en mulighed, for virksomheder med en begrænset omsætning, at
> sende en gammeldaws faktura, til et indscanningscenter der scanner
> fakturaen
> og vidersende denne til modtager. Ganske gratis. Vist nok.
> Læs mere herom på virk.dk og andre steder.

Det er rigtigt nok.
Men man kommer ikke uden om bøvlet med at sikre sig EAN-numre.

/Per



Jonathan Stein (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 05-01-05 23:39

Jørgen wrote:

> Jeg er en smule i vildrede om reglerne for elektronisk fakturering til det
> offentlige.

Lad os prøve med lidt jura - bare til en afveksling...

Bekendtgørelsen
(http://www.oes.dk/graphics/Arkiv_publikationer/pdf_publikationer/n530589.pdf)
som er udstedt i henhold til Lov om offentlige betalinger m.v.
(http://www.oes.dk/graphics/Arkiv_publikationer/pdf_publikationer/n530589.pdf)
siger kort sagt, at myndigheden skal opgive de nødvendige oplysninger
ved afgivelse af ordren. (Du skal altså ikke til at indhente eller
kontrollere noget).

Du skal derfor blot sørge for at påføre disse oplysninger på
regningen, som skal sendes til et læs-ind bureau i stedet for direkte
til myndigheden.

> Som jeg har læst det, så har det offentlige ikke en pligt til at betale
> fakturaer efter d. 1-2-2005 med mindre de fremsendes elektronisk, evt via
> en serviceprovider. For vort vedkommende kunne vi vælge at se anderldes på
> rollerne, nemlig at den ofentlige institution ikke får lov at købe af os,
> medmindre de betaler vores papir girokort.
>
> Tillader loven os denne indfaldsvinkel?

Som jeg forstår det, indgår I ikke nogen aftale før "køber" betaler
girokortet, så hvis "køber" ikke vil det, er der ingen handel - og
dermed ingen regning, der skal fremsendes elektronisk.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste