10-gang fortyndning ??
Fra : Ulla

Dato : 13-02-05 11:27

Hej gruppe

Jeg har et lille problem med fortyndning.
Hvis jeg skal have en 10- gang fortyndning (feks saftevand) er det så:

1 del saft og 9 del vand

eller er det

1 del saft og 10 del vand

hvilke af disse giver en 10-gang fortyndning ???

ulla

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 13-02-05 11:45

> hvilke af disse giver en 10-gang fortyndning ???

1 til 9.
Selvom det sprogligt lydder lidt sært (i mine ører), så kan du gøre noget
dobbelt så tyndt ved at hælde en tilsvarende mængde vand i. Der er nu for
hver del blanding kun halvt så meget saft. Dobbelt så tyndt.
Hvis du hælder 9 vand i 1 saft, så har du 1/10 saft og 9/10 vand.
Før havde du 1/1 saft... nu 1/10 saft. Det er 10 gange tyndere, da 1/1
divideret med 1/10 = 10

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-05 12:11

Ulla skrev:

>Jeg har et lille problem med fortyndning.
>Hvis jeg skal have en 10- gang fortyndning (feks saftevand) er det så:

> [...]

Strengt taget det sidste, men som regel vil man mene det første.
Man kan undgå tvivl ved at angive et forhold:
Første mulighed svarer til 1:10. Det er måske det der giver
anledning til forvirringen?

Man kan dog også være morsom og hælde ti sjatter vand i saften.
Så er den blevet fortyndet ti gange ...

--
Bertel

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 13-02-05 13:37

"Ulla" <newskonto@schuster.dk> skrev i melding
> [...]
>
> eller er det
>
> 1 del saft og 10 del vand
>
> hvilke af disse giver en 10-gang fortyndning ???

10-gangs fortynning er vel når man heller 1 del vann i en del essens
så like deler vann i den tilkomne mengde, og slik bortetter
til man har fortynnet den opprinnelige mengden essens
med like deler vann 10 ganger.

Det blir tynt.

Bjarte

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-02-05 21:03

"Ulla" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> eller er det
>
> 1 del saft og 10 del vand
>
> hvilke af disse giver en 10-gang fortyndning ???

Det første - det giver ialt 10 dele, heraf 1 del saft.

Per A. Hansen

Fra : Aage Andersen

Dato : 15-02-05 09:57

"Ulla"

> [...]
>
> eller er det
>
> 1 del saft og 10 del vand
> hvilke af disse giver en 10-gang fortyndning ???

0- gang fortyndning: 1 del saft og 0 del vand
1- gang fortyndning: 1 del saft og 1 del vand
2- gang fortyndning: 1 del saft og 2 del vand
10- gang fortyndning: 1 del saft og 10 del vand

Aage -:)

Fra : holger

Dato : 15-02-05 21:09

min version.!!!
hvis vi siger det er saftevand...ok
1 liter saftevand + 1 liter vand så er saften fortyndet 1 gang
nu har vi 2 liter
2liter blandet med 2liter vand så er det fortyndet en gang mere
nu har vi 4 liter
4liter blandet med 4liter vand så er det fortyndet en gang mere
nu har vi 8 liter
osv osv osv
det bliver noget tyndt pjask .. ikke.

det skal læses som en joke-

for hvis der står 1-10
så tager man 1 liter saft og kommer 10 liter vand i.
(hvis det da er vand vi snakker om(og saft))

Fra : Omnolog HMH

Dato : 15-02-05 22:44

> for hvis der står 1-10
> så tager man 1 liter saft og kommer 10 liter vand i.
> (hvis det da er vand vi snakker om(og saft))

Og hvis man tager sig et glas saft er der 1/11 saft i forhold til et glas af
den ufortyndede.
Altså er saften fortyndet 11 x

Fra : Rune Zedeler

Dato : 16-02-05 01:44

Omnolog HMH skrev:

> Og hvis man tager sig et glas saft er der 1/11 saft i forhold til et glas af
> den ufortyndede.
> Altså er saften fortyndet 11 x

Ud fra samme argumentation:

Hvis du tager et glas ufortyndet saft er der 1/1 saft i forhold til den
ufortyndede.
Altså er ufortyndet saft fortyndet 1 x.

Det mener du ikke, vel?

-Rune

Fra : Omnolog HMH

Dato : 16-02-05 10:51

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message

> Ud fra samme argumentation:
>
> Hvis du tager et glas ufortyndet saft er der 1/1 saft i forhold til den
> [...]

Næh.

Det var da filans til sprogligt problem.

Fra : Emil

Dato : 16-02-05 02:05

On Sun, 13 Feb 2005 11:26:47 +0100, Ulla wrote:

>Hej gruppe

Hej, hej, Ulla.

>Jeg har et lille problem med fortyndning.

Er det overhovedet et problem?
Er det overhovedet et problem du vil belæmre andre med?

Brug dine sanser, her smagsløg. Kun du selv kan afgøre hvilken
fortynding du finder optimal set i relation til udgift og
smagsoplevelse.

Du ønskes gode oplevelser med dine forsøg.

m.v.h. Emil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-05 10:15

Emil skrev:

>Er det overhovedet et problem?

[1]
Hvorfor tror du hun spørger?

>Er det overhovedet et problem du vil belæmre andre med?

Se [1]

>Brug dine sanser, her smagsløg.

Smagsløgene kan desværre ikke afgøre om 9, 10 eller 11 er det
rigtige tal.

Og vi ved ikke om hun står med noget saft der skal fortyndes,
eller om hun er midt i en matematikopgave.

--
Bertel

Fra : Emil

Dato : 16-02-05 22:05

On Wed, 16 Feb 2005 10:14:34 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

>Og vi ved ikke om hun står med noget saft der skal fortyndes,
>eller om hun er midt i en matematikopgave.

Netop, og derfor er mit svar ligeså korrekt som de øvrige.

m.v.h. Emil

Fra : Bo Warming

Dato : 16-02-05 22:35

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message

> Netop, og derfor er mit svar ligeså korrekt som de øvrige.

Det bedste svar får man ved at smage på saften når man har sjusset en cirka
ti gange fortynding

Let your senses guide you , skrev Nietzsche - og nu også reklamefilm for
Bailey whiskylikør

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-05 22:42

Emil skrev:

>Netop, og derfor er mit svar ligeså korrekt som de øvrige.

Nej, det er det ikke. Du startede med at latterlliggøre
spørgsmålet to gange.

--
Bertel

Fra : Emil

Dato : 17-02-05 00:32

On Wed, 16 Feb 2005 22:41:30 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

>Nej, det er det ikke. Du startede med at latterlliggøre
>spørgsmålet to gange.

Det sete afhænger af øjnene der ser. Prøv at tænke posetivt.

Jeg lavede et seriøst svar IMHO.

m.v.h. Emil

Fra : Ulla

Dato : 16-02-05 18:27

Hmmm jeg syntes ikke rigtig jeg har fået svar på mit spørgsmål - der er
folk i begge lejre. Og nej det handler ikke om saftevand, det var faktisk
bare for at gøre lidt lettere. Det hele handler om DNA. Jeg har en væske med
DNA, denne væske skal jeg have fortyndet 10 gang. Så hvis jeg tager 1 µl af
min væske med DNA skal jeg så fortynde med 9 eller 10 µl vand for at få en
10-gangs fortyndning. ??

Ulla

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-02-05 18:32

Scripsit "Ulla" <newskonto@schuster.dk>

> Hmmm jeg syntes ikke rigtig jeg har fået svar på mit spørgsmål - der er
> folk i begge lejre.

Du har fået masser af svar. At den formulering du skriver om ikke er
entydig, kan gruppen ikke gøre noget ved.

--
Henning Makholm "Dolle skød en kasserolle."

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-05 19:06

"Ulla" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse news:cuvvpt$2tcg$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> min væske med DNA skal jeg så fortynde med 9 eller 10 µl vand for at få en

Jeg tror det er 1 del koncentrat og 9 dele fortynder. Man kan ved
søgning på nettet finde begge opfattelser, men den angivne virker
mere autoritativ.

Mvh
Martin

Fra : Aage Andersen

Dato : 16-02-05 19:23

"Ulla"

> [...]
> af
> min væske med DNA skal jeg så fortynde med 9 eller 10 µl vand for at få en

Du har faaet præsenteret tre muligheder, der alle er logisk uangribelige,
saa vidt jeg kan se. Du kunne f.eks. gaa tilbage til opgavestilleren og
præsentere de tre muligheder, eller selv foretage et valg. Hvis du saa
bliver bebrejdet dit valg kan du henvise til denne debat. "Holgers" forslag
ville jeg dog se bort fra, idet man vil ende i noget "homøopatisk" men det
er logisk uangribeligt under de givne forudsætninger. Jeg overvejede selv at
præsentere den. Der er kun ca. 10% forskel paa de to andre forslag saa, hvis
der ikke kræves stor nøjagtighed er de to andre muligheder lige gode. Hvis
du derefter præciserer, hvad du faktisk har gjort, har du ryggen fri. Hvis
det gælder menneskeliv, vil jeg gaa tilbage til opgavestilleren efter
nærmere vejledning. Hvis der er tale om en teoretisk opgave ville jeg
præsentere alle tre fremgangsmaader og evt. dem, du selv kan komme i tanker
om.
Haaber du rapporterer om udfaldet.

Aage

Fra : Rune Zedeler

Dato : 17-02-05 13:59

Aage Andersen skrev:

> "Holgers" forslag
> ville jeg dog se bort fra, idet man vil ende i noget "homøopatisk"

Du ville ende i 1:1023. Det er langt fra "homøopatisk" i biologi-sammenhæng.
Men jeg tror nu heller ikke, at det er det, der menes.

-Rune