Hvad er forkølelse?
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-02-05 17:16

Vi ved alle hvad forkølelse er men alligevel ... . I forgårs måtte jeg
bruge lommetærklæder, køkkenrulle og lign. i 5 timer næsten uden pauser.
Hvad er det, der i gen grad får éns organismen til at gå grassat? Man må
næsten spørge sig selv, hvordan kan det overhovedet lade sig gøre? Er
der ikke noget éns organisme kommer i underskud med ved sådan en omgang?

Ruth

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-02-05 19:56

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad er det, der i gen grad får éns organismen til at gå grassat? Man må
> næsten spørge sig selv, hvordan kan det overhovedet lade sig gøre?

Det er et lille virus (en Corona virus, hvis jeg husker rigtigt), som er
virkeligt god til at mutere (det er derfor man ikke bliver immun overfor
det...)

Er
> der ikke noget éns organisme kommer i underskud med ved sådan en omgang?
Jo, væske, så sørg for at drikke rigeligt, så slipper du også for en omgang
bihulebetændelse, hvis du har tendens til det...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-05 20:38

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> wrote in message
> "Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

og lommelærke

> Det er et lille virus (en Corona virus, hvis jeg husker rigtigt), som er
> virkeligt god til at mutere (det er derfor man ikke bliver immun overfor
> det...)

Er den lille satan ikke i ledtog med allestedsnærværende bakterier der
følger efter, og gør snottet?

> Er
> Jo, væske, så sørg for at drikke rigeligt, så slipper du også for en
> omgang bihulebetændelse, hvis du har tendens til det...

Der er vist ikke dobbeltblindtest på den sammenhæng

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-02-05 22:07

> Er den lille satan ikke i ledtog med allestedsnærværende bakterier der
> følger efter, og gør snottet?

Jeg mener nu, at det bare er virus der giver alle symptomerne. Ikke nogen
sammenhæng med bakterier i denne omgang...

> Der er vist ikke dobbeltblindtest på den sammenhæng

Nej, ikke umiddelbart, hvis man tjekker Pubmed.com, men de skriver alle at
man skal huske at behandle dehydreringen ved bihulebetændelsen.
Jeg foreslog også væsken, da vores slimsekretion hænger sammen med vores
hydreringsniveau, hvis du er dehydreret vil dit slim blive tykkere, og der
er større risiko for at du får stoppet dine afløbskanaler fra dine bihuler
til...

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-02-05 23:04

"René Ernst Nielsen" skrev i en meddelelse

[ ...]

> [...]
der
> er større risiko for at du får stoppet dine afløbskanaler fra dine

Tak, det råd kan jeg godt bruge til noget. Jeg skal i hvert fald afprøve
det. De sidste 3-4 år har jeg i forb. med forkølelse, oplevet at vågne
op mange gange i løbet af natten, med en følelse af at jeg er ved at
blive kvalt, kun fordi jeg ikke kan få den mindste smule luft gennem
næsen. Hvis den enorme gene kan afhjælpes ved at man drikker noget
mere - jamen det vil da være alle tiders. Har aldrig tænkt at de to ting
kune have noget med hinanden at gøre.

Hilsen Ruth

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-02-05 02:03

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:cuja1p$1968$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> næsen. Hvis den enorme gene kan afhjælpes ved at man drikker noget
> mere - jamen det vil da være alle tiders. Har aldrig tænkt at de to ting

Det tvivler jeg på har nogen effekt. Men te med citronsaft er godt.
Til din næse kan du prøve ephedrin næsedråber.

Mvh
Martin

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-02-05 12:09

"Martin Larsen" skrev i en meddelelse

> Det tvivler jeg på har nogen effekt. Men te med citronsaft er godt.
> Til din næse kan du prøve ephedrin næsedråber.

Hm joh, så skal Ernst Nielsen alligevel have at vide, at jeg gav mig til
at drikke en del almindeligt vand og i løbet af halvanden timestid,
skulle jeg pudse kraftigt næse igen, men på en mere normal måde, for på
et øjeblik havde jeg pludselig
luft i næsen, kunne for første gang i 3 døgn trække vejret helt normalt.
Så gik jeg i seng og sov også uden nogen gener.

Det var da et fint resultat.

(Hvis jeg havde haft en god urtethe i huset og lidt honning, havde jeg
da nok lavet en kop varm the med citron, men jeg var udgået for en del
ting.)

Venlig hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-02-05 21:11

> [...]
er
> virkeligt god til at mutere (det er derfor man ikke bliver immun

Aha, det havde ellers været fint, hvis man efter een gang, aldrig kunne
blive ramt igen.

> Jo, væske, så sørg for at drikke rigeligt, så slipper du også for en
omgang
> bihulebetændelse, hvis du har tendens til det...

Tak for rådet, jeg havde netop bemærket at læberne var begyndt at blive
ualmindeligt tørre, hvad jeg ikke synes, jeg har bemærket før ved
forkølelser.
Det er nu også sjældent, jeg har været ude for en så voldsom omgang.
Findes det virus i flere varianter?

Hilsen Ruth

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-02-05 21:59

> Det er nu også sjældent, jeg har været ude for en så voldsom omgang.
> Findes det virus i flere varianter?

Jeps, men jeg mener at Corona er den mest almindelige, til en omgang
almindelig forkølelse...

Fra : Rudbeck

Dato : 12-02-05 08:29

[SNIP]
> Det er nu også sjældent, jeg har været ude for en så voldsom omgang.
> Findes det virus i flere varianter?
>

> Hilsen Ruth

Mange forskellige virus kan forårsage forfølelseslignenede symptomer. Det
gælder f.eks. coxsackie-, echo-, parainfluenza-, RSV-, corona- og
influenzavirus. Rhinovirus er dog den hyppigste årsag, og kan påvises i
nasalsekret hos ca. 30% af personer med forkølelse. Der er mere end 100
forskellige typer af rhinovirus.

Kilde: Basal og klinisk mikrobiologi. Niels Høiby, 1. udgave 1993. Siderne
306 og 324

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-02-05 10:09

Rudbeck wrote:

> [...]
> forskellige typer af rhinovirus.
>
> Kilde: Basal og klinisk mikrobiologi. Niels Høiby, 1. udgave

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Jeg har nemlig bemærket et markant fald i mine
egne forkølelser de sidste 5-7 år. Tidligere kunne jeg ha' en slem omgang
2-3 gange om året, som ofte varede langt over en uge. Nu har jeg dem noget
sjældnere, og de værste varer højst 3-4 dage. Nogle gange mærker jeg starten
af en forkølelse under en epidemi, men så forsvinder den igen inden den
kommer igang. Jeg tror (med fare for at det her kommer til at lyde som en
'reklame') det skyldes at jeg blev vegetar for små 10 år siden, men jeg kan
ikke se hvordan det skulle hænge sammen. Jeg er kommet på ideen fordi der
også er andre vegetarer der har fortalt det samme. Min øvrige
sundhedstilstand synes jeg ikke der er den store forskel på, men faldet i
antallet og varigheden af forkølelser er så markant at det ikke kan overses
eller være tilfældigt.

Nogen der har et bud på en sammenhæng? Eller bliver man bare bedre med
tiden, til at modstå forkølelser?

Jeg har forresten en kongeboa (kvælerslange) som er kronisk forkølet, og har
været det i halvandet år. Min dyrlæge kunne ikke finde årsagen, der
var ingen bakterier at finde i et lungeskyl, så det er nok virus eller svamp
der er på spil. Så nu skal jeg ha' sendt en prøve til England, hvor de kan
undersøge for noget mere end bakterier, det er der åbenbart ingen i DK der
kan.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-02-05 02:46

Ulrik Smed wrote:
[Ulrik oplever færre & mildere forkølelser efter at have
forsaget kødet]
> Nogen der har et bud på en sammenhæng? Eller bliver man bare bedre med
> tiden, til at modstå forkølelser?

Måske får du flere vitaminer nu, end dengang du spiste
naturligt?

Der var, for en del år siden, nogle forskere der mente at
man kunne opnå fordele ved at megadosere bestemte vitaminer,
altså indtage doser mange gange større end det daglige behov.

Snakken gik selvfølgelig altid på vandopløselige vitaminer
(især C, såvidt jeg husker). Alle ved jo at det kan være
livsfarligt at få for meget af f.eks. vitamin A.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ulrik Smed

Dato : 13-02-05 13:03

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> (især C, såvidt jeg husker). Alle ved jo at det kan være
> livsfarligt at få for meget af f.eks. vitamin A.

Ja, det med C-vitaminer har jo længe nærmest været en 'selvfølge' at bruge
mod forkølelse. Spørgsmålet er om det egentlig bare er en skrøne. Der findes
vist ikke nogen videnskabelige indicier for at det virker. Men hvis min
nedgang i forkøleser skyldes flere vitaminer, så er der måske noget om det,
for jeg får da muligvis mere C-vitamin naturligt, nu. Der er dog ikke tale
om megadosering i mit tilfælde, skulle jeg mene. Som tilskud tager jeg en
sjælden gang imellem en B-multivitamin, mest for at sikrer B-12, men ellers
ikke noget.

Hvad med muligheden for at der er noget i kød som forøger risikoen for
infektion?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-02-05 00:40

Ulrik Smed wrote:
[...]
> Hvad med muligheden for at der er noget i kød som forøger risikoen for
> infektion?

Det tvivler jeg meget stærkt på. Det at en dyreart er
altædende betyder jo ikke at den *kan* spise alt (dvs.
planter eller kød) men at den *skal* spise alt (dvs. både
planter og kød).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-05 07:17

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Det tvivler jeg meget stærkt på. Det at en dyreart er altædende betyder jo
> ikke at den *kan* spise alt (dvs. planter eller kød) men at den *skal*

Hjorte spiser fugle - de KAN, men det kræver en lemlestet fugl

Mennesker kan spise og fordøke næsten alt andet end cellulose, men er kræsen

At vitaminer eller andet i mad skulle ændre infektions-tendens er vist
begrænset til mangelsygdomme hos tabere i Tyskland under krige og i Danmark
1800-tallet hvor vi havde rakitis - og skørbug på skibe

Når D-vitamin-mangel gav skoliose med skæv rygrad, som man ser det på
nationalmuseet, så tror jeg ikke nødvendigvis at barnet blev lettere
forkølet

Overskudsgavn vedr C-vitamin burde være let at undersøge, så når der ikke er
kontrolleret test, er det ammestuehistorie - fra en Nobelpristager, Linus
Pauling. Skal vi tro på Einstein blot fordi han fik samme pris?

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-02-05 08:35

Peter Knutsen wrote:

> Det tvivler jeg meget stærkt på. Det at en dyreart er
> altædende betyder jo ikke at den *kan* spise alt (dvs.
> planter eller kød) men at den *skal* spise alt (dvs. både
> planter og kød).

Derfor kunne der jo godt være noget i kød der forøgede risikoen alligevel.
Iøvrigt ville jeg ikke kunne overleve uden kød hvis det du skriver er
rigtigt. B-12 kunne jeg ha' fået fra æg eller mælk.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-02-05 21:48

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse

> [...]
en
> 'reklame') det skyldes at jeg blev vegetar for små 10 år siden,

Ja - jeg tror ligesom du selv og flere af dine bekendte, at man
oparbejder en modstand mod forkølelse og den slags, hvis man konstant
spiser mange forskellige grøntsager. Jeg ikke bare tror det, jeg har set
det, fordi jeg for en halv snes år siden gik over til at spise
betydeligt flere hovedmåltider bestående af grøntsager.
Efter en 4-5 år gik det pludselig op for mig at nu havde jeg ikke været
forkølet i flere år. Og det fortsatte de næste år frem. Jeg kunne være
sammen med mennesker, som sad og hostede og nyste, uden at jeg blev
smittet.

Og jeg tror forklaringen er enkel nok - både porrer, løg, purløg og alle
den slags grøntsager er ligefrem lettere desinficerende, hvidløg er
meget desinficerende, og alle de forskellige slags kål giver os masser
af både vitaminer og spormineraler.

Og jeg kan jo så se det, at i de sidste tre år, har jeg ikke haft ligeså
nemt ved hele tiden af have masser af friske grøntsager, så sløjer man
af på vanen med atg spise dem hver dag, og nu - især gennem de sidste 1½
år - bliver jeg meget oftere angrebet af både virus og allergi.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-02-05 11:47

"Rudbeck" fjern zxy)> skrev i en meddelelse

> [...]

100
> forskellige typer af rhinovirus.
>
> Kilde: Basal og klinisk mikrobiologi. Niels Høiby, 1. udgave 1993.

RSV står det så for rhino -S - virus? Hvad står S'et for? Jeg så bare
lige tilfældigt i et blad, at Josephine af Rosenborg blev hasteindlagt
sammen med sin 2 mdr. gamle baby, som ikke ville spise, bare sov og
hostede. Der står så, at det viste sig at den lille havde fået en
såkaldt RS-virus.

Ruth

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-02-05 12:20

> [...]
> sammen med sin 2 mdr. gamle baby, som ikke ville spise, bare sov og
> hostede. Der står så, at det viste sig at den lille havde fået en

RSV = Respiratorisk syncytial virus

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-02-05 12:55

> RSV = Respiratorisk syncytial virus

Nåe så er det derfor den lille stakkel også fik en slange ned i halsen
og et drop til sondemad. Men sådan en situation må vel også være
livstruende, for een der er så lille.

Ruth

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-02-05 14:59

> Nåe så er det derfor den lille stakkel også fik en slange ned i halsen
> og et drop til sondemad. Men sådan en situation må vel også være
> livstruende, for een der er så lille.
>
> Ruth

Det har det jo formodentlig været.Det er meget forskelligt hvor "hårdt"
ungerne rammes, men det lyder da det at det var en lille syg unge...

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-02-05 15:54

> Det har det jo formodentlig været.Det er meget forskelligt hvor
"hårdt"
> ungerne rammes, men det lyder da det at det var en lille syg unge...

Ja, det må hun have været, men så kunne jeg godt tænke mig at spørge:
Hvis hun på det tidspunkt ikke havde fået det suget op, ville det så
være blevet til lungebetændelse, eller bliver det kun det, hvis der også
er pneumokokker inde i billedet?

Ruth

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-02-05 17:14

> Hvis hun på det tidspunkt ikke havde fået det suget op, ville det så
> være blevet til lungebetændelse, eller bliver det kun det, hvis der også
> er pneumokokker inde i billedet?

Det er jo ikke til at sige. Men man kan sige, at slimet vil give gode
livsbetingelser for vækst af diverse bakterier og virus. Hun kunne jo også
have fået en viral lunegebetændelse, en lungebetændelse er ikke ensbetydende
med bakterier (og slet ikke kun ensbetydende med pneumokokker)...

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-02-05 21:14

> [...]
ensbetydende
> med bakterier (og slet ikke kun ensbetydende med pneumokokker)...

Åh nej, det var et dumt spørgsmål, vor der er jo nogen der skal have
noget helt andet medicin, når de får en anden slags lungebetændelse.

Men nu har jeg i det mindste lært, at årsagen til at man skal drikke
masser af the, når man er forkølet, ikke bare er for at få vitaminer fra
citroner og urter. At man kunne blive dehydreret af forkølelse, har jeg
da aldrig skænket en tanke.

Stadig synes jeg dog, det er mærkeligt som éns krop opfører sig, når man
er forkølet. Noget besynderligt noget, der går i gang.

Hilsen Ruth

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-02-05 22:14

> Nogen der har et bud på en sammenhæng? Eller bliver man bare bedre med
> tiden, til at modstå forkølelser?

Ja, dem du er blevet immun overfor. Det er medvirkende årsag til at børn
ofte er hyppigere forkølede. En anden facet er selvfølgelig det nære samvær
med mange andre børn (der ofte kommer i daginstution selvom de er syge) og
så selvfølgelig hygiejnen.

> [...]
> undersøge for noget mere end bakterier, det er der åbenbart ingen i DK der

Næseflåd kan udløses af mange andre ting end lige netop forkølelse. Den
kunne også have allergi eller en sygdom i immumsystemet, der gør at dens
organisme reagerer uventet på noget en normal kongeboa ikke ville blive syg
af, eller, eller, eller... Mulighederne er legio.

Ja, det var en teori, som bl.a. nobelpristageren Linus Pauling udviklede,
men som senere er blevet sat i tvivl.

> [...]
> findes
> vist ikke nogen videnskabelige indicier for at det virker.

Jo. det er faktisk et område der er ved at blive bedre belyst. Det er
dokumenteret, at der _ikke_ er nogen præventiv effekt ved at indtage C
vitamin før smitte. Man bliver altså ikke sjældenere syg når man spiser
C-vitamin. Men forsøgsgrupper angiver typisk en ca. 15% kortere
sygdomsperiode end placebogruppen, når de har indtaget C-vitamin under
førløbet, så lidt effekt i den sammenhæng, har det da. Med hensyn til
dokumentet effekt af overdosering generelt, så forøger rygere deres risiko
for at få lungekræft med over 25% hvis de dagligt indtager A-vitamin som
kosttilskud og andre sygdomme som fx Osteoporose (knogleskørhed) og
forskellige typer nedsat leverfunktion kan også opstå som følge af
overdosering af A-vitamin. Overdosering af C-vitamin bliver nogle steder
sammenkædet med visse kræfttyper. Så der er alt mulig grund til enten at
lade være, eller at tale med sin læge, før man kaster sig ud i at spise
store mængder kosttilskud.

Men hvis min
> nedgang i forkøleser skyldes flere vitaminer, så er der måske noget om
> det,
> for jeg får da muligvis mere C-vitamin naturligt, nu.

Man ved at det er sundt for organismen at indtage meget frugt og grønt - man
ved bare ikke helt hvorfor, da det er tydeligt at det ikke kan skyldes
vitaminerne alene. Sundhedsstyrelsen anbefaler at man spiser 600g frugt og
grønt om dagen og bevæger sig ½ time dagligt. Det beskytter både mod
infektioner, hjerte/kar-sygdomme og kræft.

> Hvad med muligheden for at der er noget i kød som forøger risikoen for
> infektion?

Der er en del forskning der tyder på at rødt kød og forarbejdet kød af alle
typer (hakket kød, kødpålæg m.m.) øger risikoen for en meget almindelig
kræftform - nemlig tyktarmskræft. Og så er der selvfølgelig muligheden for
at pådrage sig en infektion fra fx. bakterier eller parasitter i kød -
eksempelvis Listeria eller Salmonella. Men hvis du tænker på almindelig
forkølelse, så er der vist ikke nogen kendt sammenhæng overhovedet.

> [...]
> masser af the, når man er forkølet, ikke bare er for at få vitaminer fra
> citroner og urter. At man kunne blive dehydreret af forkølelse, har jeg

Man kan blive dehydreret af både almindelig forkølelse - og almindelig the -
det er nemlig vanddrivende. Så en masse vand er nok mere nyttigt for at
forhindre dehydrering - eller alternativt urtethe. At varm the er rart og
lindrende at drikke når man er syg, det er så en helt anden sag.

En ting der så i øvrigt helt sikkert HAR en dokumenteret effekt mod
forkølelse, er hygiejne. Hold dig for munden når du hoster (med venstre hånd
og ikke højre som du hilser med). Vask hænderne ofte og tør dem i et rent
håndklæde eller papir. Del ikke glas, kop eller cigaret med andre og rør dig
ikke ved munden, næsen eller i øjnene med mindre dine hænder er nyvaskede og
helt rene. Så bliver du ikke så nemt smittet.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-02-05 23:29

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse news:uCtQd.973$lN4.67@news.get2net.dk...

> [...]
> forhindre dehydrering - eller alternativt urtethe. At varm the er rart og
> lindrende at drikke når man er syg, det er så en helt anden sag.

"Der har faktisk aldrig været noget reel dokumentation for, at kaffe og te
er vanddrivende, men ligesom myten om, at bananer feder, stadig lever i
bedste velgående, er det svært at ændre folks opfattelse af kaffe som en
vanddrivende væske"

http://www.peterlarsenskaffe.dk/page.php?emne_id=219

Mvh
Martin

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-02-05 06:22

Der er en del ting i den artikel jeg umiddelbart finder mærkværdigt og lidt
rodet formuleret, bl.a. sammenblandingen af kaffe, the og alkohol og deres
mere eller mindre vandrivende bestanddele.

Bl.a. flg. formulering:

"Hun [Anne Marie Bech, Klinisk Diætist] kan ikke forklare, hvordan den tørre
fornemmelse i halsen og hovedpinen opstår dagen derpå, men understreger, at
de alkoholiske drikkevarer har en række skadelige bivirkninger."

lyder som om forfatteren har fået det faglige galt i halsen. Tømmermænd er
altså ret veldokumenteret og ikke noget mysterium for videnskaben - hvad
enten Anne Marie så selv forstår det eller ej *smil*

Alt i alt bekræfter artiklen nok min mistanke om, at Peter Larsen Kaffe
måske endnu ikke, vil være formidler og dynamo for vort lands ypperste
kliniske forskning.

Hvad angår:

> myten om, at bananer feder, stadig lever i bedste velgående

må jeg lige understrege at _alt_ som indeholder energi feder, når det
indtages på en sådan måde at man spiser flere kalorier end man forbrænder.
Fedt feder, protein feder, kulhydrat feder og spiritus feder, hvis man
spiser så meget af det, at man ikke forbrænder det. Ens forbrænding udgøres
af basisstofskiftet (den energi der kræves for at opretholde kroppens
livsvigtige funktioner) plus de aktiviteter du udfører i løbet af dagen som
fx. gang, sport, tv-kikning etc - hvoraf nogle selvfølgelig er mere
energikrævende end andre.

Bananer indeholder ikke meget protein (1,3 g. pr. 100 g.) eller noget fedt
af betydning (kun 0,3 g pr. 100 g.) - men til gengæld en masse
kylhydrat/sukker (nemlig 21 g pr. 100 g) - og kulhydrat feder, hvis man
spiser mere end man forbrænder. Derfor indeholder 100 g banan ca. dobbelt så
meget energi (kalorier eller joule) som fx 100 g appelsin eller 100 g æble,
som begge er mere vandholdige. Af samme årsag indeholder 100 g. pasta mere
end 4 gange så mange kalorier som 100 g kartofler og 8 gange så mange
kalorier som 100 g. gulerødder.

Al vores kost er sammensat af protein, kulhydrat, fedt og alkohol (der alle
indeholder energi) samt kostfibre og vand (der ikke indeholder energi).

1 g. kulhydrat indeholder 17 kj.
1 g. protein indeholder 17 kj
1 g. fedt indeholder 37 kj
1 g. alkohol indeholder 29 kj.

Hvis du er i tvivl om hvor meget energi der er i en vare, står der som regel
angivet på pakkens bagside, hvor meget energi der er i 100 g. af varen. For
frugt og grøntsagers vedkommende kan du låne en kosttabel på biblioteket,
hvor indhold af energi, mineraler, vitaminer m.m. er angivet for næsten alle
tænkelige fødevaregrupper.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-05 13:19

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse news:dMAQd.7$KY3.5@news.get2net.dk...
> [...]
> fornemmelse i halsen og hovedpinen opstår dagen derpå, men understreger, at
> de alkoholiske drikkevarer har en række skadelige bivirkninger."

Nu var det ikke alkohol, der var i fokus og det er klart at der
er forskel på at indtage en centiliter og en liter.
Selv hvis vi antager at te er vanddrivende, og at der ikke er
forskel på tesorterne og tillavningen, *så er det helt uden
betydning* idet det måske betyder at den væske man indtager
skal regnes 80% i stedet for 100.
Indtagelse af større mængde rent vand virker iøvrigt dehydrerende.

Mvh
Martin

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-02-05 09:02

Gainsbourg wrote:

> Ja, dem du er blevet immun overfor.

Da, det var noget sådant jeg tænkte på, lyder meget sandsynligt. Dog undrer
det mig at faldet kom forholdsvis pludseligt, men dog forsinket et år eller
to, efter jeg blev vegetar.

> [...]
> immumsystemet, der gør at dens organisme reagerer uventet på
> noget en normal kongeboa ikke ville blive syg af, eller,

Mit tilfælde her er specielt. Boaen var rask indtil den ved en tragisk fejl
hos den tidligere ejer kom til at gå alt for koldt i en uge, i et terrarie
hvor der lå en død boa som var i stærk forrådnelse. Det kan måske have
fremkaldt en alergi.

> Jo. det er faktisk et område der er ved at blive bedre belyst.
> Det er dokumenteret, at der _ikke_ er nogen præventiv effekt
> ved at indtage C vitamin før smitte.

Det antyder jo netop at det er en skrøne at der _er_ en præventiv virkning.

> Men hvis du
> tænker på almindelig forkølelse, så er der vist ikke nogen
> kendt sammenhæng overhovedet.

Ok.

> [...]
> munden, næsen eller i øjnene med mindre dine hænder er
> nyvaskede og helt rene. Så bliver du ikke så nemt smittet.

Hm, jeg har ikke ændret mine hygiejne-vaner specielt, i hvert fald ikke til
det bedre. Men jeg lagde mærke til tidligere, at mine forkølelser
altid kom i forbindelse med samvær med fremmede mennesker. De kom altid
efter jeg enten havde været et sted jeg ikke plejede at komme, eller havde
haft besøg af fremmede, eller evt. bekendte, som var forkølede. Så
smitsomheden er der vist ingen tvivl om.

Iøvrigt, kan dårlig hygiejne ikke styrke en på længere sigt, ved at øge
udsættelsen for smitte, og dermed øge antallet af forkølelsestyper man er
immun for? Holder immuniteten hele livet?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark