Racisme..
Fra : René Jeppesen

Dato : 10-02-05 10:17

Hej Alle...

Jeg er ved at hjælpe et familiemedlem med en skoleopgave, og har brug for
lidt assistance..

Der skrives en opgave omkring racisme, og opgaven tager udgangspunkt i "a
time to kill" eller på dansk "øje for øje". Den omhandler forholdet mellem
sorte og hvide i USA.

Det jeg står og mangler er noget kildemateriale, som tegner et billede af
forholdet mellem krimininalitet begået af sorte og hvide, samt noget med
straffenes størrelse. Evt. nogle statistikker ville være perfekt,

Jeg kunne også godt bruge et eksempel på en retssag mellem en sort og en
hvid, hvor der er blevet begået hævn.

Håber der er en lidt bedre googler her end mig..

Mvh René

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 10-02-05 19:42

"René Jeppesen" <noone@noone.dk> writes:

> [...]
> billede af forholdet mellem krimininalitet begået af sorte og hvide,
> samt noget med straffenes størrelse. Evt. nogle statistikker ville

Jeg ved ikke om du kan bruge det følgende, men der findes et datasæt,
der beskriver dødsdomme for mord i Florida i årene 1973-78. Ved første
øjekast ser man at hvide bliver dødsdømt oftere end sorte, men hvis
man kigger dybere i tallene ser man at

* Sorte straffes hårdede en hvide for mord på sorte
* Sorte straffes hårdede en hvide for mord på hvide
* Mord på sorte straffes mildere end mord på hvide

Forskellen skyldes altså at hvide oftest myrder hvide, mens sorte oftest
myrder sorte.

Tallene stammer fra

P. R. Range "Will he be first?", the New Yorks Times Magazine. 11th
Marts år 1979 side 72-82 (ifølge bogen: Steffen Lauritzen, Graphical
models)