Praktisk fysikopg
Fra : Nick

Dato : 09-02-05 05:42

Hej

Hvor stort et tryk skal man forvente på en hegnssektion på 2x2 meter ved
hhv. "alm." kraftig vind og storm som d. 8. januar? Jeg spørger ud fra
nedenst. opg.

Hegn opsættes på betonfundament (B25). på den ene side er der eksist. 6 mm
jernbeslag nedstøbt. på den anden side bores ø14mm hvori der med
styren-injektionsmasse fastlimes 8.8 M12 gevindstang i en dybde på 110 mm og
100 mm fra betonfundamentets sider. Udtræksværdi for inj.massen er 43.3 kN
(sikk. faktor 4).

Kan det holde til d.o. vindbelastninger?

mvh
Andreas

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 09-02-05 19:31

Nick wrote:
> [...]
> (sikk. faktor 4).
>
> Kan det holde til d.o. vindbelastninger?
Det må du selv finde ud af!
1 sek. har længden v, På et sekund rammes hegnet pr arealenhed af
luftvolumenet volumenet v. Massen i dette luftvolumen er derfor v*rho,
hvor rho er massefylden. Impuls (bevægelsesmængde), der rammer et
enhedareal pr tidsenhed, er således v*v*rho.

Newtons 2.: Impulsændring/pr tidsenhed=Kraft.

Kraften giver et moment, hvorunder konstruktionen skal holde.

Du publicerer vel dit svar?

mvh
jhp

mvh
jhp

Vxrho er impuls pr meter pr m*m, der er i luften. (rho massefylde, v
hastighed)

Fra : Nick

Dato : 09-02-05 21:10

Som det fremgår kender jeg ikke til denne slags beregninger, så derfor var
spørgsmålet møntet til nogen som selv er vant til at lave den slags
beregninger og derfor kan medregne evt. andre ting man ikke som teoretiker
kan forudse........ I øvrigt ville jeg forvente at en sådan beregning kan
overstås ganske let og hurtigt hvis man er vant til det, men jeg vil da nu
også gerne selv gøre det, men det kræver en mentor >s<

Nå. jeg er ikke sikker, men så vidt jeg husker er rho for luft 29 gr/mol
eller...... I øvrigt synes jeg mol bliver noget mærkværdigt noget at regnet
med her....

mvh

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 10-02-05 19:51

Hej Nick,
Nick wrote:
> Som det fremgår kender jeg ikke til denne slags beregninger, så derfor var
> spørgsmålet møntet til nogen som selv er vant til at lave den slags
Det er jeg desvære ikke, Undskyld hvis du fornemmer arrogance.
Jeg opfattede dit spørgsmål som hjælp til en skoleingeniøropgave, og
ville derfor kun give en hint.

> beregninger og derfor kan medregne evt. andre ting man ikke som teoretiker
> kan forudse........ I øvrigt ville jeg forvente at en sådan beregning kan
> overstås ganske let og hurtigt hvis man er vant til det,
Jamen så skal der da nogle brudstyrker i spil!
Desuden er trykpåvirkningen afhængig af det detaljerede
vindomstrømningsmønster.
(En flyver holder sig f.eks. oppe ved, at der er mere vind på oversiden
af vingen, end på undersiden!)
Og man må derfor lave en form for wortscase calcule.
> også gerne selv gøre det, men det kræver en mentor >s<
Jeg følger gerne med, men kan nok ikke hjælpe med andet end at gribe
nogle af de værste tanketorsk, som man nemt fanger i denne slags problemer.
> Nå. jeg er ikke sikker, men så vidt jeg husker er rho for luft 29 gr/mol
80% Molekylvægt(Nitrogen) +20%xMolekylvægt(Ilt)
=0.8*28+0.2*32=28,8
> eller...... I øvrigt synes jeg mol bliver noget mærkværdigt noget at regnet
> med her....
Nej, for vægt pr mol er veldefineret. Luftens tæthed afgænger jo af
temperatur og tryk. Ved 20gr Celcius og et tryk på 1 atm. fylder et mol
24 liter.

mvh
jhp

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-02-05 19:55

Nick wrote:

> [...]
> kan forudse........ I øvrigt ville jeg forvente at en sådan beregning kan
-snip-

Kan du så ikke lige forklare noget mere om opgaven, f.eks.:
"Udtræksværdi for inj.massen er 43.3 kN (sikk. faktor 4)" tror jeg
afholder en masse kompetente personer fra at hjælpe dig.

Man bliver nødt til at lave nogle antagelser... Men du er åbenbart
fuldstændigt på bar bund? Så tror jeg ikke vi kan hjælpe...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-02-05 21:01

Nick wrote:

> [...]
> (sikk. faktor 4).
>
> Kan det holde til d.o. vindbelastninger?

Hej Andreas.

Jeg læser til ingeniør, dog ikke bygnings... Men kan du ikke lige komme
med nogle data for det du kalder B25? Og forklare hvad udtræksværdien
for styren-injektionsmasse gør ved betonen?

Jeg syntes opgaven ser forholdsvist simpel ud...

Evt. også forklare andet relevant for de som ikke har
"bygnings"-opslagsbøger, for jeg har også haft både statik, dynamik og
styrkelære og kan derfor også sagtens regne på både momenter, tryk og
kræfter.

Derfor er det interessant lige at følge med i tråden, hvis du forstår -
måske også evt. bidrage?

Fra : Nick

Dato : 11-02-05 21:28

Hej Martin
Du kan evt. maile direkte til mig og så give mig din personlige mail, så
skal jeg se hvad jeg kan finde af datablade for beton, injektionsmasse og
gevindstænger. Men det som virkelig "rykker" er udregningen af
vindbelastningen. Selvf. er man nødt til at lave nogle, ganske vist
velovervejede, forudsætninger, da alt i praksis ikke kan beregnes (det
husker jeg da i øvrigt tydeligt bl.a. fra forsøg på AAU). I øvrigt er BT 25
et (formentlig) kvalificeret bud/forudsætning fra min side, da det ofte
bruges og formentlig kan sammenlignes med det her lille projekt. Projekter
af den str. kan naturligvis IKKE bære alt særligt mange overvejelser og slet
ikke lab. undersøgelser m.v.
Nu må du ikke blive fornærmet, men det var faktisk derfor jeg primært søgte
en "garvet" bygningsingeniør, som formentligt, måske endda uden at beregne
noget, kunne udtale sig om sagen (via sin erfaring). Jeg vil dog gerne
bevare en evt kontakt til dig. Måske kunne der også senere dukke et par
praktiske opgaver op.

Man kan sagtens lave en masse teoretiske overvejelser og sidde og "pinde" i
alle mulige detaljer, men det er ikke så meget det jeg er interesseret
i. -Ikke mere....>s<.

Prøv at kontakte mig, så sender jeg noget indscannet så snart jeg får tid.

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 12-02-05 22:13

Nick wrote:
> [...]
> skal jeg se hvad jeg kan finde af datablade for beton, injektionsmasse og
> gevindstænger. Men det som virkelig "rykker" er udregningen af
Jeg har, kære Nick, vist dig hvorfan vindbelastningens kraft er.
Lad os regne den om til moment:
Kraftmomentet ved jorden er:
Integral(kraft x højde x d(højde)xAfstand)=
=1/2 x H*H x rho x v*v * L
hvor L er afstanden mellem hegnspælene, og H højden.
Om hegnspælen knækker, eller jorden brydes op
er ikke til at vide.
Giv en enkelt nedgravet pæl en test og beregn hegnspælafstanden
fra ovst, med worstcace vindhastighed.

Hvor svært kan det være?

Husk iøvrigt at dette er dk.videnskab, og ikke den blå avis!
Dine kommentarer:
> Man kan sagtens lave en masse teoretiske overvejelser og sidde og "pinde" i
> alle mulige detaljer, men det er ikke så meget det jeg er interesseret
> i. -Ikke mere....>s<.
Er stupide!
Og det er ganske ynkeligt, at du trækker dig tilbage i en privatsamtale
med Martin.

God fornøjelse!

mvh
jhp

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-02-05 00:29

Jørn Hedegaard Povlsen wrote:

> [...]

Hej Nick. Du er vist usenet-newbie...

Jeg kan se at du vistnok skriver dit indlæg i en god mening... Men jeg
vil give Jørn ret i dette:

> Husk iøvrigt at dette er dk.videnskab, og ikke den blå avis!
> Dine kommentarer:

Du skal være særdeles heldig hvis nogen gider at arbejde gratis på at
løse din opgave, helt privat. Det sker da fra tid til anden. Men det er
sjældent.

Jeg kunne f.eks. godt finde på at løse en opgave privat hvis jeg en dag
syntes at opgaven var sjov, lærerig eller iøvrigt interessant + hvis jeg
havde tid til det. Når jeg færdes her på usenet, så er det fordi jeg
ikke er forpligtet til at bruge tid på noget. Men frivilligt er det jo
lærerigt nok.

> Er stupide!
> Og det er ganske ynkeligt, at du trækker dig tilbage i en privatsamtale
> med Martin.

Jeg går ikke ikke med i nogen privat-samtale. Derfor dette indlæg. Vi er
her på news fordi flere skal kunne bidrage til løsningen af en opgave.

Det du bør gøre, Nick er følgende:

Du kan evt. scanne noget og henvise til dk.binaer og linke med et
message-id (hvis du kender det).

Hvis du tænker på copyright og lignende så har du en citatret. Ellers
havde jeg forestillet mig at du bare var åben overfor alt det alle andre
her også skriver, når de vil hjælpe dig. Jeg har ganske enkelt ikke tid
til at lave noget privat...

Fra : Nick

Dato : 15-02-05 01:31

jamen dog jamen dog.........>SSSS<

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-02-05 22:35

Nick wrote:

> jamen dog jamen dog.........>SSSS<

Ja... Jeg ombestemte mig... Men der står jo nogenlunde det samme alligevel.