"Skovlen under Bibelen"
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-05-01 10:30

I Weekendavisens bogtillæg [side 14, 23-31. maj 2001] er der en
anmeldelse af en bog af Neil Asher Silberman og Israel Finkelstein som
hedder "The Bible Unerathed". Selve anmeldelsen hedder "Skovlen under
Bibelen", som jeg også har anvendt som subject.

Bogen sammenligner de ældre dele af Bibelen [Mosebøgerne, Dommerbogen,
1. og 2. Kongebog] med arkæologien.

Lad mig citere fra anmeldelsen:

"I løbet af bogen går først Exodus-fortællingen under, så historien om
erobringen af Kanaan, så glansperioden under det davidiske kongedømme,
og sådan fortsætter det. Pointen er, at Bibelen ikke bliver værdiløs af
den grund. Den er bare ikke en kilde til historiske begivenheder, som
kan tages alvorligt. Derimod er den stadig en formidabel kilde til alt
det, som skete inden i hovederne på et lille folk ved navn Israel for
omkring 2700 år siden."

"Det er elementær viden for enhver historiker, at en kilde sjældent kan
tages på ordet. Man er nødt til at overveje hvilke interesser, der
ligger bag teksten og hvilket billede, forfatteren forsøger at give af
begivenhederne. Derudover bør man altid have et vågent blik for
anakronismer i teksten, som kan afsløre, hvornår den snarere er blevet
til.

Kameler og filistre i 1. Mosebog rokker således ved en umiddelbar, naiv
læsning af patriarkernes liv omkrin 2100 fvt. Kameler fandtes ikke i
Nærorienten før det syvende århundrede fvt., og filistrene dukkede
tidligst op som skelneligt folk omkring 1200 fvt.

Svaghederne i en historisk forståelse af Exodus-fortællingen er også
åbenlyse: titusinder forlader det dybt bureaukratiske Ægypten, uden at
nogen skriver den mindste hieroglyf om det, og de vandrer i årevis i
Sinai uden at efterlade spor. Derefter erobrer denne hoben ørkenvandrere
det fuldstændig ægyptisk dominerede Kanaan, og det uden at arkæologien
kan spore nogen som helst forandring i den materielle kultur!"

"Det vil provokere rigtig mange, når Silberman og Finkelstein hævder, at
Israel blot var et af Kanaans oprindelige folk, som meget, meget gradvis
udviklede en særegen kultur. Fortællingen om Moses' triumf over Ægypten
hører ifølge dem til en helt anden periode: en tid, hvor en ung judæisk
konge ved navn Josias prøvede kræfter med stormagen Ægypten.

Et kritisk blik på den hebraiske bibel foreslår, at noget afgørende er
gået for sig i denne kong Josias' dage. Indtil han kommer på banen,
handler Bibelen overvejende om folkets og dets kongers stadige
negligering af pagtgen med Israels Gud. Josias er derimod en duksekonge,
som sætter Moseloven grundigt igennem som statsideologi. Ifølge
Silberman og Finkelstein er det reelt i denne epoke, at Bibelen er
blevet til, og derfor er de historiske bøger farvet af Josias-tidens
verdensbillede og teologi."

"BOGENS mest interessante og velunderbyggede teori er, at
styrkeforholdet mellem oldtidens nordlige Israel og det sydlige Judæa
har været det modsatte af, hvad Bibelen skildrer. Ifølge Bibelen er
Judæa hjemsted for Davids kongedømme i al sin pragt og herlighed, mens
det nordlige kongedømme blot skildres som afgudsdyrkernes tilholdssted.
Udgravninger viser præcis det modsatte: Et Nordisrael med anselige byer,
god infrastruktur, en vigtig vin- og olivenproduktion, storstilet
hesteopdræt og imponerende paladser omkring 900 fvt. - men slet ingen
ordentlige spor efter Davids og Salomons sagnspundne Jerusalem i
århundrederne før. Hvad arkæologier tidligere udlagde som Salomons
paladser i Megiddo og Gezer, ligner bygningsværker i Samaria til
forveksling, og må derfor stamme fra det nordisraelske Omri-dynasti.

Hele nedgørelsen af Nordisrael i Kongebøgerne synes at afspejle
Josias-tidens forsøg på at samle magten i det højst provinsielle Judæa
og udfylde tomrummet efter den assyriske ødelæggelse af det stærke
Nordisrael. Det lykkedes faktisk, og Bibelen lever! Men meget mere end
jord og brokker er blevet vendt op og ned af de sidste årtiers
udgravninger."

Anmeldelsen foretaget af Heidi Laura.

Bogen:
Forfattere: Neil Asher Silberman [arkæolog],
Israel Finkelstein [historiker].

Titel: The Bible Unerathed -
Archaelogy's New Vision of Ancient Israel and
the Origins of Its Sacred Texts.

Forlag: Free Press.

Yderligere: Trykt 2001. 385 sider, £16,50.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Niels Steg

Dato : 24-05-01 10:55

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> "Det er elementær viden for enhver historiker, at en kilde sjældent
kan
> tages på ordet. Man er nødt til at overveje hvilke interesser, der

Det samme gælder for enhver tekstanalytiker!

Man bør jo nok være lige så kritisk overfor sådanne historikeren, som
han påstår han er overfor historien!

Niels

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-05-01 21:24

Per Erik Ronne wrote:

> [...]
> det fuldstændig ægyptisk dominerede Kanaan, og det uden at arkæologien
> kan spore nogen som helst forandring i den materielle kultur!"

Hvis Moses var en reval til Farao, så er han blevet støvsuget udaf den
egyptiske historie,
af Farao, på samme måde som det gik med Tukamon.

Man kan ikke forvendte ret mange spor af nomader. Uden lertøj.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-05-01 21:49

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote:

> Hvis Moses var en reval til Farao, så er han blevet støvsuget udaf den
> egyptiske historie, af Farao, på samme måde som det gik med Tukamon.

Du tænker på drengekongen Tutankaton, som blev myrdet som 21-årig, og
hvis far sandsynligvis var kætterkongen Amenhotep IV, Aknaton.

De efterfølgende faraoner forsøgte at udradere dem af historien, men det
lykkedes jo netop ikke ...

Fra : Mr. D

Dato : 25-05-01 06:35

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1etxoav.ggxzw55mwm68N%serse@diku.dk...
> [...]
> hvis far sandsynligvis var kætterkongen Amenhotep IV, Aknaton.
>
> De efterfølgende faraoner forsøgte at udradere dem af historien, men

Men det blev forsøgt

Og det viser, at den slags forekom

Mr. D

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 25-05-01 13:11

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> Og det viser, at den slags forekom

Det samme forekom i øvrigt i mellemamerika, hvor senere kulturer ændrede
eller ødelagde elementer fra en foregående kultur. Det er åbenbart meget
menneskeligt at slette tidligere kultures religiøse symboler osv. Se blot
Taleban og de Budha statuer for et moderne eksempel.

Derved kan man jo ikke regne med at alt kan bevises arkæologisk, hverken
Bibelen eller Mormons Bog for den sags skyld. Vi er heldigvis tilbage i at
det er et spørgsmål om tro

Med venlig hilsen

Kenn L. Schjødt

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-05-01 20:44

Per Erik Ronne wrote:

> [...]
> hvis far sandsynligvis var kætterkongen Amenhotep IV, Aknaton.
>
> De efterfølgende faraoner forsøgte at udradere dem af historien, men det

Det var ligeved at lykkes, Tutankaton er stort set kun kendt gennem hans grav.
trods af at han lavede mange restaureringen arbejder af templer.

Hvordan tror du det så gik med alle de andre prinser, som aldrig fik bygget
noget?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-05-01 04:07

> Det var ligeved at lykkes, Tutankaton er stort set kun kendt gennem hans grav.
> trods af at han lavede mange restaureringen arbejder af templer.

Tutankaton var som konge [farao] yderst ligegyldig; han blev trods alt
myrdet før han blev voksen og kunne have udrettet noget. Det var hans
far ikke.

Fra : Henrik Flurt Finsen

Dato : 31-08-01 15:38

Peter Ole Kvint wrote:

> [...]
> trods af at han lavede mange restaureringen arbejder af templer.
>
> Hvordan tror du det så gik med alle de andre prinser, som aldrig fik bygget

Er du fra norge peter?

Fra : Lyrik

Dato : 26-05-01 01:13

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> wrote in message
> [...]
> hedder "The Bible Unerathed". Selve anmeldelsen hedder "Skovlen under
> Bibelen", som jeg også har anvendt som subject.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jaaa! Jøderne har heller ikke haft et tempel. Der er jo ingen rester af det
vel? Den mur de står ved er meget yngre. Moses har ikke eksisteret. I det
hele taget har ingen person som har skrevet noget i Bibelen skrevet under
sit eget navn. De har heddet noget helt andet.
Øje for øje og tand for tand det er noget muslimerne har lært dem.
Det er det eneste troens folk. Muslimerne. For Muhammed har eksisteret og
han flyttede til Medina.
Det var før de kristne eksitsterede. Det viser kulstof 14 metoden af gamle
turbanner.
Men de gamle myter er ikke til at slå ned! Se nu har de fundet Noas ark! Men
vi gør bare som vi plejer. Vi lader som om den ikke eksisterer, og så er den
glemt om et par måneder.
Tage derned og grave arkæologisk efter Bibelske myter? Nej! Dem afliver et
par ateistiske jøder meget smartere ved skrivebordet!

Jens

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-05-01 05:32

Lyrik <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jaaa! Jøderne har heller ikke haft et tempel. Der er jo ingen rester af det
> vel?

Templet /er/ nu fundet. Jeg har selv været i Jerusalem, og været inde i
udgravningerne i selve Tempelbjerget. Ruinerne er *enorme*.

Men man skal her huske på at der har været mere to templer. Og det er
ruinerne af det sidste tempel der er tilbage - incl. Vestmuren, som i
århundreder blev kaldt "Grædemuren".

Jeg skal dog ikke udelukke, at man vil finde eller har fundet rester af
det /første/ tempel:

Jerusalem, Temple of,

either of two temples that were the centre of worship
and national identity in ancient Israel.

In the early years of the Israelite kingdom, the Ark of
the Covenant was periodically moved about among several
sanctuaries, especially those of Shechem and Shiloh.
After King David's capture of Jerusalem, however, the
Ark was moved to that city. This action joined Israel's
major religious object with the monarchy and the city
itself into a central symbol of union of the Israelite
tribes. As the site for a future temple, David chose
Mount Moriah, or the Temple Mount, where it was believed
Abraham had built the altar on which to sacrifice his
son Isaac.

The First Temple was constructed during the reign of
David's son, Solomon, and completed in 957 BC. Other
sanctuaries retained their religious functions, however,
until Josiah (reigned c. 640-609 BC) abolished them and
established the Temple of Jerusalem as the only place of
sacrifice in the Kingdom of Judah.

The First Temple was built as an abode for the Ark and
as a place of assembly for the entire people. The
building itself, therefore, was not large, but the
courtyard was extensive. The Temple building faced
eastward. It was oblong and consisted of three rooms of
equal width: the porch, or vestibule (`ulam); the main
room of religious service, or Holy Place (hekhal); and
the Holy of Holies (devir), the sacred room in which the
Ark rested. A storehouse (yazi'a) surrounded the Temple
except on its front (east) side.

The First Temple contained five altars: one at the
entrance of the Holy of Holies, two others within the
building, a large bronze one before the porch, and a
large tiered altar in the courtyard. A huge bronze bowl,
or "sea," in the courtyard was used for the priests'
ablutions. Within the Holy of Holies, two cherubim of
olive wood stood with the Ark; this innermost sanctuary
was considered the dwelling place of the Divine Presence
(Shekhina) and could be entered only by the high priest
and only on the Day of Atonement (Yom Kippur).

The Temple suffered at the hands of Nebuchadrezzar II of
Babylonia, who removed the Temple treasures in 604 BC
and 597 BC and totally destroyed the building in
587/586. This destruction and the deportations of Jews
to Babylonia in 586 and 582 were seen as fulfillments of
prophecy and, therefore, strengthened Judaic religious
beliefs and awakened the hope for the reestablishment of
the independent Jewish state.

Cyrus II, founder of the Achaemenian dynasty of Persia
and conqueror of Babylonia, in 538 BC issued an order
allowing exiled Jews to return to Jerusalem and rebuild
the Temple. Work was completed in 515 BC. There is no
known detailed plan of the Second Temple, which was
constructed as a modest version of the original
building. It was surrounded by two courtyards with
chambers, gates, and a public square. It did not include
the ritual objects of the First Temple; of special
significance was the loss of the Ark itself. Ritual,
however, was elaborate and was conducted by
well-organized families of priests and Levites.

During the Persian and Hellenistic (4th-3rd century BC)
periods, the Temple generally was respected, and in part
subsidized, by Judaea's foreign rulers. Antiochus IV
Epiphanes, however, plundered it in 169 BC and
desecrated it in 167 BC by commanding that sacrifices be
made to Zeus on an altar built for him. This final act
touched off the Hasmonean revolt, during which Judas
Maccabaeus cleansed and rededicated the Temple; the
event is celebrated in the annual festival of Hanukka.

During the Roman conquest, Pompey entered (63 BC) the
Holy of Holies but left the Temple intact. In 54 BC,
however, Crassus plundered the Temple treasury. Of major
importance was the rebuilding of the Second Temple begun
by Herod the Great, king (37 BC-AD 4) of Judaea.

Construction began in 20 BC and lasted for 46 years. The
area of the Temple Mount was doubled and surrounded by a
wall with gates. The Temple was raised, enlarged, and
faced with white stone. The new Temple square served as
a gathering place, and its porticoes sheltered merchants
and money changers. A stone fence (soreg) and a rampart
(hel) surrounded the consecrated area forbidden to
Gentiles. The Temple proper began, on the east, with the
Court of Women, each side of which had a gate and each
corner of which had a chamber. This court was named for
a surrounding balcony on which women observed the annual
celebration of Sukkot. The western gate of the court,
approached by a semicircular staircase, led to the Court
of the Israelites, that portion of the Court of Priests
open to all male Jews. Surrounding the inner sanctuary,
the Court of Priests contained the sacrificial altar and
a copper laver for priestly ablutions. This court was
itself surrounded by a wall broken with gates and
chambers. The Temple sanctuary building was wider in
front than in the rear; its eastern facade had two
pillars on either side of the gate to the entrance hall.
Within the hall, a great gate led to the sanctuary, at
the western end of which was the Holy of Holies.

The Herodian Temple was again the centre of Israelite
life. It was not only the focus of religious ritual but
also the repository of the Holy Scriptures and other
national literature and the meeting place of the
Sanhedrin, the highest court of Jewish law during the
Roman period. The rebellion against Rome that began in
AD 66 soon focused on the Temple and effectively ended
with the Temple's destruction on the 9th/10th of Av, AD
70.

All that remained of the Second Temple was a portion of
the Western Wall (q.v.; also called the Wailing Wall),
which continues to be the focus of Jewish aspirations
and pilgrimage. Made part of the wall surrounding the
Muslim Dome of the Rock and Al-Aqsa Mosque in AD 691, it
returned to Jewish control in 1967.

Copyright © 1994-1999 Encyclopædia Britannica, Inc.

Fra : Peter Westh

Dato : 28-05-01 09:31

> Tage derned og grave arkæologisk efter Bibelske myter? Nej! Dem afliver et
> par ateistiske jøder meget smartere ved skrivebordet!

Nu er det jo ikke ligefrem fordi der aldrig er blevet gravet efter
arkæologiske belæg for bibelhistorien i mellemøsten. Det har man gjort i ca.
200 år.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-05-01 14:05

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> writes:

> Se nu har de fundet Noas ark!

Er det første gang? Jeg synes jeg har hørt om fundet af Noahs ark
mange gange før, men det kan selvfølgelig være det er min hukommelse
der svigter.

> vi gør bare som vi plejer. Vi lader som om den ikke eksisterer, og så er den
> glemt om et par måneder.

Det er selvfølgelig en mulig forklaring. Hvis vi glemmer den er
fundet, kan vi jo passende genfinde den om et par år, og få en ny
historie ud af det.

Fra : Lyrik

Dato : 26-05-01 01:29

> [...]
> kan tages alvorligt. Derimod er den stadig en formidabel kilde til alt
> det, som skete inden i hovederne på et lille folk ved navn Israel for
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Aknaton var en "kætter" idet han gik over til monoteismen, sådan bare lige
pludselig!
Måske fordi han var blevet konfronteret med Herren selv. Den ene og sande
Gud.
Ægyptens store velgører Imhotep rimer mærkelig nok på Ioseph.
Meremptahs mumie bærer den dag i dag byldearrene efter den 6 plage som Gud
sendte over Ægypten.
Ja måske er Ægyptens histories tavshed omkring jødernes udvandring, bare et
verdensbillede der er i afudsdyrkernes hoveder, som de har videregivet til
vore dages gudløse og afgudsdyrkere?

Jens

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-05-01 05:32

Lyrik <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote:

> Aknaton var en "kætter" idet han gik over til monoteismen, sådan bare lige
> pludselig!

Meget tyder faktisk på, at monoteismen, Aton-dyrkelsen, havde været
praktiseret i flere generationer i den kongelige familie [18ende
dynasti]. Amenhotep IV var blot en Calvin- eller Savaronola-type, der
tog sin religion så alvorligt, at han ville udrydde afgudsdyrkeriet.

Han tog derfor navneforandring til Aknaton, droppede Theben som
hovedstad og lavede en ny: Akhetaton. Den sandsynlige søn Tutankaton
indeholdt også i sit navn Atons navn, men under restaurationen blev han
omdøbt til Tutankamon. En del tyder på at en del af grunden til mordet
på ham [man har fundet hans mumie, og har kunnet fastslå dødsårsagen: et
dræbende slag i hovedet med et stumpt instrument], at han nu var blevet
gammel nok til selv at styre - og at han ville videreføre faderens
politik.

Fra : John Thomsen

Dato : 01-06-01 11:14

On Thu, 24 May 2001 11:30:26 +0200, serse@diku.dk (Per Erik Ronne)
wrote:

> [...]
>Bibelen", som jeg også har anvendt som subject.
>
>Bogen sammenligner de ældre dele af Bibelen [Mosebøgerne, Dommerbogen,

Præcis!
Der er tale om Det gamle Testamente, som også pr. definition er en
samling af et folks legender, og ikke nødvendigvis endegyldige
"sandheder" med historisk belæg, så der er intet overraskende i at den
således kan "afsløres".

Over for dette står imidlertid en langt alvorligere dechiffrering af
Det nye Testamente, som australske theologiprofessor Barbara Thiering
har foretaget i sine bøger, hvor hun dels taler om det kodesprog man
har været nødt til bl.a. pga romersk besættelse, men også om at de
fire evangelier (der overhovedet er medtaget) er skrevet nærmest som
dikteret af Jesus selv til fire skribenter, og forresten bragt i
omvendt rækkefølge....

Og her holder arkæologien faktisk!

Hvis nogle - seriøse! - iøvrigt har lyst at deltage i diskussionerne
omkring Qumran, så er der en international mail-diskussionsgruppe om
emnet....

Venligst
John

Fra : Peter Westh

Dato : 01-06-01 11:42

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fire evangelier (der overhovedet er medtaget) er skrevet nærmest som
> dikteret af Jesus selv til fire skribenter, og forresten bragt i

Jeg har nu fået indtryk af at hun har nogle dateringsproblemer med
Qumran-skrifterne (at der er ældre end hun tror) - bortset fra de
metodologiske problemer i at læse tekster ved hjælp af "koder" (nemlig, at
ma latid kan finde bekræftelse for sine pet theories hvis man er opfindsom
nok).

MVH

Peter

Fra : John Thomsen

Dato : 06-06-01 00:45

On Fri, 1 Jun 2001 12:41:51 +0200, "Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk>
wrote:

> [...]
>ma latid kan finde bekræftelse for sine pet theories hvis man er opfindsom

Jeg kan nu ikke se hun har dateringsproblemer; snarere at andre har
nogle fastlåste meninger. Det skyldes måske at forskningen hidtil har
ligget i hænderne på en organisation domineret af den katolske kirke.

Men der synes stadig større opbakning til hendes udlægninger, som
bygger på de forskellige folkestammers brug af lunar- og
solar-kalendere, skriftsprog, skrivemåde og brug af visse begreber.

Når jeg skrev "koder" var det kun for at gøre teksten kort her; der er
tale om brug af en ældgammel såkaldt Pesher-teknik, som de gamle
aramæisk og hebraisk har gjort brug af, med at forklare eet begreb via
et andet kendt. F.eks. er det ret klart at de bruger ordet "kittim" om
romerne, hvor ellers ordet tidligere (GT) har været brugt om
babylonerne; altså som begreb for "undertrykkere"....

Men det var nu ikke for at indlade mig på diskussion om dette. Jeg er
helt enig med dig i opfattelsen af at "fikse teorier" kan pakkes ind
som koder, og meget behændigt bringes til at "passe" med
virkeligheden, med lidt umage.... Dog synes jeg ikke det kan finde
anvendelse på Barbara Thierings meget seriøse og højst plausible
forskning.

Venligst
John

Fra : Mr. D

Dato : 08-06-01 07:46

John Thomsen <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b1d6a74.311978521@news.cybercity.dk...
> [...]
> virkeligheden, med lidt umage.... Dog synes jeg ikke det kan finde
> anvendelse på Barbara Thierings meget seriøse og højst plausible

Det er længe siden, jeg har hørt nogen udtale sig således om B.T.s
teorier. Jeg troede ikke, at der var flere af den slags godtroende,
fantasifulde mennesker tilbage. B.T. blev jo totalt udraderet af den
samlede etablerede, seriøse videnskab, allerede inden hun på TV2 blev
lanceret i Danmark.

Mr. D

Fra : John Thomsen

Dato : 13-06-01 13:43

On Fri, 8 Jun 2001 08:45:58 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>fantasifulde mennesker tilbage. B.T. blev jo totalt udraderet af den
>samlede etablerede, seriøse videnskab, allerede inden hun på TV2 blev

Det er jo helt traditionel, at folk som tænker, taler og skriver
anderledes end den etablerede videnskab skal kanøfles.....

Og der er faktisk et ret stort, bredt og hurtigt voksende netværk af
debattørerer, adskillige seriøse hjemmesider og også i "rigtige"
videnskabelige kredse voksende anerkendelse af mulighederne for hendes
teorier holder vand.....

Må jeg i den forbindelse erindre om den megen tumult der i århundreder
har hersket omkring "Jesu' ligklæde", som først for få år siden er
blevet endeligt afsløret....

Vi begår nok den allerstørste brøde, hvis vi lukker af for andet end
det bestående; det er imod selve ånden i videnskabelig forskning, der
foreskriver at man til stadighed "søger svar"...

Selve forskningscenteret i USA, der omhandler netop Dødehavsrullerne,
er faktisk blødt meget op i deres holdning til rullernes datering,
bl.a. fordi man har startet på den vinkel, B.T. netop har påpeget som
uforsøgt. Nemlig studier af skriftens udvikling - palæontografi, tror
jeg det hedder - hvor man påvise tids- eller modebølger i den anvendte
skrift.

Tænk på hvordan vi selv først har indført bolle-å i 1948, afskaffet
stort begyndelsesbogstav i navneord i 1955. Vaner med at skrive streg
hen over et u eller brug af fremmede tegn som det gennemstregede m der
læstes som "pund" etc.

Man kan ligeledes gøre en vis tidsbestemmelse for rullernes
vedkommende ved at bare se på det anvendte sprog. I NT er to af
evangelierne skrevet på aramæisk og to på oldgræsk samt parallelerne
fundet i Nag Hammadi og Skt. Katharina-klosteret i Ægypten.

Må jeg så - som helt moderne parallel - drage den sammenligning til
dit ovenstående postulat, at vi som befolkning heller ikke "bare"
anerkender den officielle forklaring, når det f.eks. drejer sig om
Nørrebro-urolighederne eller EU's lyksaligheder m.fl. Og dem der
konstant søger en skal vi sige "bedre" forklaring er jo en gang ikke
bare "brokkere" eller lader sig afvise; mange af dem ender faktisk med
at have ret - på trods af the establishment.....

Venligst
John

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 13-06-01 19:34

> On Fri, 8 Jun 2001 08:45:58 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
> wrote:
> Tænk på hvordan vi selv først har indført bolle-å i 1948, afskaffet
> stort begyndelsesbogstav i navneord i 1955.

Retskrivningsreformen af 1948 afskaffede også stort begyndelsesbogstav i
navneord.

PEJ

Fra : Mr. D

Dato : 15-06-01 11:50

John Thomsen <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b275aa9.5541181@news.cybercity.dk...
> [...]
> debattørerer, adskillige seriøse hjemmesider og også i "rigtige"
> videnskabelige kredse voksende anerkendelse af mulighederne for hendes

Den har vi hørt ganske ofte. Ingen i den etablerede videnskab er enig i,
at hendes fans blandt seriøse videnskabsmænd vokser. Og hver gang man
spørger om at få data på bordet for påstanden, får man blot en snak

> [...]
> uforsøgt. Nemlig studier af skriftens udvikling - palæontografi, tror
> jeg det hedder - hvor man påvise tids- eller modebølger i den anvendte

Skal hun have æren for dette? Så var det vel også hende, der opfandt den
første motoriserede cykel og den første stegepande?

> [...]
> stort begyndelsesbogstav i navneord i 1955. Vaner med at skrive streg
> hen over et u eller brug af fremmede tegn som det gennemstregede m der

???

> [...]
> evangelierne skrevet på aramæisk og to på oldgræsk samt parallelerne
> fundet i Nag Hammadi og Skt. Katharina-klosteret i Ægypten.

Kan du ikke fortælle mig lidt om de to, der er skrevet på aramæisk?

Mr. D

Fra : Neta & Peter

Dato : 15-06-01 13:18

> palæontografi, tror
> jeg det hedder - hvor man påvise tids- eller modebølger i den anvendte
> skrift.

Næsten: Palæografi, af græsk palaios, gammel og grafein, at skrive.

Der er vist ikke noget der hedder Palæontografi, men Palæontologi er læren
om uddøde dyre- og plantearter.

MVH

Peter

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-06-01 11:46

sir_john@vip.cybercity.dk (John Thomsen) mælte sligt:

>Over for dette står imidlertid en langt alvorligere dechiffrering af
>Det nye Testamente, som australske theologiprofessor Barbara Thiering [...]

>Og her holder arkæologien faktisk!

Ahem.... hvis du mener Barbara Thierings mildt sagt mystiske teorier om
Jesus og Qumran-samfundet, så er de ret ildeset blandt den seriøse
bibelforskning.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-06-01 21:16

John Thomsen wrote:

> [...]
> fire evangelier (der overhovedet er medtaget) er skrevet nærmest som
> dikteret af Jesus selv til fire skribenter, og forresten bragt i

Det er ikke til fældet de fire evangelier er skrevet i den række følge som
de er samlet i.
dels er de nedskrevet flere årtier efter Jesus død.

Fra : Lyrik

Dato : 04-06-01 22:57

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message
> [...]
> dels er de nedskrevet flere årtier efter Jesus død.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Og det er helt og aldeles tydeligt at Jesus ikke har dikteret dem.
Mat. Mark. og Luk. er meget forskellige og der er mange upræcise elementer i
dem. De bærer præg af "hear say" og kulturforvrængning.
Men Johannes Evangeliet er en perle. Her er det en mand der fortæller om sin
bedste ven.
Tættere kommer skriften ikke på Jesus, end det som dette evangelie beretter
om ham.

Jens

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-06-01 03:33

Lyrik <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote:

> Men Johannes Evangeliet er en perle. Her er det en mand der fortæller om sin
> bedste ven.

Den af disciplene, Jesus elskede?

Fra : Lyrik

Dato : 09-06-01 19:32

> Den af disciplene, Jesus elskede?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ja lige netop! Derfor er det han skriver meget interessant. Her optræder for
eksempel ingen "dæmonbesatte." Han har vel kunnet forstå på Jesus, at den
måde samtiden opfattede disse "uddrivelser" var lidt til en side.)

Han er også den der beskriver Jesus som den Gud der skabte verden. Han kom
til sit eget, men hans egne tog ikke imod ham.
Men de som tog imod ham blev Guds børn.

Hans udsagn ligger i en helt anden klasse, og bærer præg af indsigt i
vennens personlighed, i en hel anden målestok end den de andre kan mønstre.
Jesu lange bøn om at de alle må blive ét, for at verden kan indsé at de er
udsendt af Gud med et kærlighedsbudskab at formidle.

Johannes formidler denne nærhed og indsigt som bliver tidløs. Som et
menneske i enhver tidsalder kan identificere sig med.

Jens