H2SO4 i havn gir ej damp i luft
Fra : Bo Warming

Dato : 04-02-05 20:31

TV-løgnerne animerede skydække fra havn og flere kilometer ind i Helsingborg
midtby

Selvfølgelig er nogle sendt til observation på hospital - det er måden man
postulerer fare.

Men det er en læk fra lastbil ned i havn - kan det give andet end
sprøjt/stænk som i nuværende blæst kan bevæge sig vandret mx tyve meter.
Koncentreret svovlsyre er ret tungt (1,8 g/ml) og ikke vildt ætsende på
huden, og hvis aerosol når et øje, vil man lukke øjet og vende sig væk og gå
væk.
På ti meters afstand vil der ikke være brug for øjenskylning gætter jeg -
var det natriumhydroxid-opløsning så måske
Hvor er faren?

Fra : Snurrberget

Dato : 05-02-05 18:54

> [...]
> På ti meters afstand vil der ikke være brug for øjenskylning gætter jeg
> - var det natriumhydroxid-opløsning så måske

Mig bekendt er konc. svovlsyre blandt de værste syrer man få på kroppen,
men jeg kan self. tage fejl.

- cep

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-05 20:07

"Snurrberget" <cep@_REMOVE_snurrberget.dk> wrote in message

> Mig bekendt er konc. svovlsyre blandt de værste syrer man få på kroppen,
> men jeg kan self. tage fejl.

Der er virkelig farlig ætsvirkning i alle koncentrerede syrer og baser, men
baser er værst især natrium og kalium hydroxyd, for protein opløses
lynhurtigt af dem - et stænk i øjet trænger dybt ind på no time

Syrer er langsommere og koncentreret svovlsyre er så højviskøs fordi den er
næsten vandfri, så den opløser hud lidt langsommere

Pointen er dog at udslip skete i havn og dråber der kastes omkring er ikke
forstøvet til sky, og det har ikke været storm de sidste dage, så mit skøn
er at "tåger" har ikke bevæget sig ti meter - og slet ikke ½ km som vist på
animation

At nogle er indlagt til observation betyder måske kun at de stod i nærheden
og man VIL have en katastrofe at skrive om.

Hvis en person var ramt af udslip og store kropsdele ætset og afvaskning
først kunne ske på hospitalets skadestue - så havde det været nævnt.

Den tyktflydende H2SO4 imponerer ved at være 98% hvor salt og salpeter syre
er ca 30%. Den sidste er slem ved også at oksidere - og danne gule
nitroforbindelser.

Fra : Snurrberget

Dato : 05-02-05 21:12

> [...]
> ikke forstøvet til sky, og det har ikke været storm de sidste dage, så
> mit skøn er at "tåger" har ikke bevæget sig ti meter - og slet ikke ½ km

Ok.. point taken (uden iøvrigt at have set den animation du refererer til).
Jeg vil dog stadigvæk holde på at dråber af selv fortyndet svovlsyre vil
resultere i gener der ikke blot får folk til at vende hovedet den anden
vej som du nævnte i dit foregående indlæg.

> At nogle er indlagt til observation betyder måske kun at de stod i
> nærheden og man VIL have en katastrofe at skrive om.

Jahh... og der står vel altid et beredskab klar til at give psykologisk
krisehjælp, såfremt nogen har fået et traumatisk et-eller-andet i
forbindelse med opbuddet af politi og brandvæsen og blinkende lygter...
(sorry, OT)

> Hvis en person var ramt af udslip og store kropsdele ætset og afvaskning
> først kunne ske på hospitalets skadestue - så havde det været nævnt.

Det er vi ret enige om.

> Den tyktflydende H2SO4 imponerer ved at være 98% hvor salt og salpeter
> syre er ca 30%. Den sidste er slem ved også at oksidere - og danne gule
> nitroforbindelser.

Mener nu at konc. HNO3 er 60% eller 68%... og ualmindelig fæl, vist i
øvrigt værre end konc. svovlsyre.

- cep

Fra : Q

Dato : 06-02-05 02:36

"Snurrberget" <cep@_REMOVE_snurrberget.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> resultere i gener der ikke blot får folk til at vende hovedet den anden
> vej som du nævnte i dit foregående indlæg.

Svovlsyre i koncentreret form laver sorte pletter på huden og irriterer
åndedræt og øjne ret kraftigt..

Taler af erfaring her..

> Mener nu at konc. HNO3 er 60% eller 68%... og ualmindelig fæl, vist i
> øvrigt værre end konc. svovlsyre.

Jeg mener den gængse er 62%, men jeg kan tage fejl... Og ja, dampene er
stærkt irriterende.. Selve syren angriber huden ret hurtigt.. Jeg var ved
at fylde et litermål med HNO3 fra en dunk og fik et lille stænk over
fingrene.. I løbet af de ganske få sekunder det tog mig at finde en vandhane
begyndte det at gøre ustyrligt ondt omkring negleroden på min pegefinger,
hvor der var landet en lille dråbe...

HNO3 i konc. form farver forresten huden gul.. Huden falder dog af indenfor
2 døgn, og når der først er skyllet er det ikke noget man mærker noget til..

/peter

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 06:20

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> [...]
> indenfor
> 2 døgn, og når der først er skyllet er det ikke noget man mærker noget

Ja, både denne syre og koncenterede hydroxyder er langt værre, hvis det
tager mange sekunder at få afskyllet

Der har intet i medierne været om episoden i nogle dage nu - det var altså
miljøforskrækkelse uden baggrund i virkelighed

God etik er at følge op når man har skabt hysteri - men journalister er helt
uansvarlige
De tænker kun på at skabe job til miljøkontrollanter, ikke på sandfærdig
dækning

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 06:16

> [...]
> (sorry, OT)

> Det er vi ret enige om.

> Mener nu at konc. HNO3 er 60% eller 68%... og ualmindelig fæl, vist i

Netop - men TV-avisen løj om tåger over hele Malmø

Animation er smart lyvemetode

Intet tyder på at der er sket noget alvorligt - nogle ansatte har fået sig
pjækkedag via observation og måske ikke een dråbe er landet nær dem

Fra : TA

Dato : 07-02-05 18:59

"Snurrberget" <cep@_REMOVE_snurrberget.dk> wrote in message

> Mig bekendt er konc. svovlsyre blandt de værste syrer man få på kroppen,
> men jeg kan self. tage fejl.

Måske lige bortset fra fluor-syre ...

--
TA

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-05 20:28

"TA" <not@active.invalid> wrote in message

> Måske lige bortset fra fluor-syre ...

Det er klart den værste.
Af andre syrer er salpetersyre den værste når koncentreret.
Fortyndet er de alle lige slemme.
Svovlsyrens dårlige ry kommer af at fortynding med vand ned i den tunge
koncentrerede syre, kan føre til kogning så syre kastes i hovedet på den,
der blander vand og syre i forkert rækkefølge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-02-05 18:17

> [...]
> På ti meters afstand vil der ikke være brug for øjenskylning gætter jeg -
> var det natriumhydroxid-opløsning så måske
Nu kender jeg ikke lige noget til detaljerne i dette tilfælde.
Men da Kemira i Fredericia producerede H2SO4 , producerede de H2SO4 på langt
over 100%.
Jeg mener , at dengang jeg arbejdede på anlægget , så fik vi konc. helt op
på 125%.
Denne syre er også kendt som Oleum og rygende H2SO4.

Måske det var det , der var sluppet ud ?

Hygge
MJ

Fra : Bo Warming

Dato : 09-02-05 23:11

"Martin Jørgensen" <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote in message

> [...]
> på 125%.
> Denne syre er også kendt som Oleum og rygende H2SO4.
>
> Måske det var det , der var sluppet ud ?

kONCENTRERET SVOVLSYRE ER ca 96%

Men hvis du kalder H2SO4 for en 50 mol% opløsning af SO3 i vand, så kan du
kalde den rygende svolvsyre, for oleum for mere koncentreret end 100%
svovlsyre
%er dur ikke uden klar definition.
Det er den temmelig rene svovlsyre med et par % vand som man kører rundt med
i tankbiler og som røg i havnen i Haelsingborg.
Og hvor sky tales om pga stænk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-02-05 19:40

> [...]

> Men hvis du kalder H2SO4 for en 50 mol% opløsning af SO3 i vand, så kan du
> kalde den rygende svolvsyre, for oleum for mere koncentreret end 100%

Ok - Vi kaldte bare Oleum for rygende svovlsyre , da det jo egentlig var det

Spændende at fremstille iøvrigt

> %er dur ikke uden klar definition.
> Det er den temmelig rene svovlsyre med et par % vand som man kører rundt
> med i tankbiler og som røg i havnen i Haelsingborg.
> Og hvor sky tales om pga stænk

Nu kender jeg stadig ikke omstændighederne , men måske det var da syren
rendte ud af tanken , at nitrøsegassen blev "slået ud" af vandet ?
Rent teoretisk er det nok ikke muligt - men har gjordt det et par gange med
ammoniakvand - ryste flasken godt , skrue lået af , og så stille den op i
indsugningen på klimaanlægget til kontrolrummet - så kan folk sq lette deres
bagdele.

Hygge
MJ

Fra : Bo Warming

Dato : 10-02-05 20:10

> [...]
> med ammoniakvand - ryste flasken godt , skrue lået af , og så stille den
> op i indsugningen på klimaanlægget til kontrolrummet - så kan folk sq

Der har aldrig været nævnt nitrøse forbindelser i forbindelse med dette rent
mekaniske udslip af svovlsyren i havnen
Havde vand sluppet ud og ned i konc SO-forbindelse kunne kogning og tåge
været optrådt.
Jeg tror TV løj at sådant opstod.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-02-05 20:30

> [...]
> rent mekaniske udslip af svovlsyren i havnen
> Havde vand sluppet ud og ned i konc SO-forbindelse kunne kogning og tåge

Du har nok ret - sommetider bliver der vrøvlet en del he he

Hygge
MJ