effekt/Moment
Fra : Lasse

Dato : 29-01-05 00:47

Hej gruppe,
Jeg er meget interesseret i en formel - nemlig hvor mange kilo trykker
vinden med på 1m2 plade vinkelret på vindretning ved eks. vindhastighed på
10m/sek er der nogen der li kan ryste den ud af ærmet
Spørgsmål:
kan man omsætte "moment" til effekt
Jeg mener man kan ved motorer... så meget i moment ved x omdrejninger, men
så er der jo også tid og strækning på
Hvis jeg holder 100 kg bomstille i mine arme udfører jeg vel et stk arbejde
mvh. Allan

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 29-01-05 09:59

Lasse wrote:

> Hej gruppe,
> Hvis jeg holder 100 kg bomstille i mine arme udfører jeg vel et stk arbejde
> mvh. Allan

Hej Lasse

Ja - din arms muskler og nogle i din krop udfører fysisk arbejde målt i
watt. Grunden er at mennesker normalt ikke kan låse deres arme fast i
vandret eller lodret position.

Dog kan mange vægtløftere låse deres arme fast, når de løfter vægte over
hovedet - og så udfører de ikke løftearbejde, når vægten er lige
ovenover. Men der bliver brugt noget arbejde på at holde balance og
holde ryggen ret.

-

Læg nu de 100 kg på et bord der kan tåle det.

Udfører bordet fysisk arbejde - nej. (Dog bliver bordet tynget med en
kraft i Newton).

Kun når en fysisk masse fjernes fra en anden fysisk masse - f.eks.
jorden - vil der udføres arbejde (og energi når der integreres over tid)
- nemlig: m*g*(Hhøj-Hlav) = E(J) (Formel fra klassisk mekanik). Her er
tiden ikke nævnt direkte, da man kan være ligeså længe man vil om at
løfte fra Hlav til Hhøj.

Dog gælder formlen kun i et homogent tyngdefelt. Tyngdeacceleration må
derfor ikke ændre retning eller styrke.

-

Formel fra klassisk mekanik:

E = integrale( kraft * dvej ), men kraft og vej er her vektorer (man
skal nemlig også tage hensyn til retningen). "*" er det indre produkt
for vektorer - og gange for kraft og vej i præcis samme retning: E =
kraft * dvej.

Hvis kraft og vej er vinkelret på hinanden er produktet netop nul.

Eksempel:
Flyttes massen vandret f.eks. på en gnidningsløs bænk, vil der ikke
udføres arbejde. (Vi antager at energi anvendt til at accelere massen op
er lig energien som genindvindes ved decelerering - dvs. ingen
gnidningsmodstand - hverken fra bænk eller luften.)

Eksempel:
Løftes en masse lodret fra Hlav til Hhøj under virkning af en kraft, vil
der udføres arbejde og tilføres potentiel energi:

Kraft = m*g (F=m*a, g ca.= 10 m/s^2)

dvej = Hhøj - Hlav

Hvilket er den anvendte formel højere oppe.

mvh/Glenn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-01-05 12:22

"Lasse" <neslo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinden med på 1m2 plade vinkelret på vindretning ved eks. vindhastighed på
> 10m/sek er der nogen der li kan ryste den ud af ærmet

Ja - enheden for moment er Nm. Effekt måles i Nm/s = J/s

> Jeg mener man kan ved motorer... så meget i moment ved x omdrejninger, men
> så er der jo også tid og strækning på
> Hvis jeg holder 100 kg bomstille i mine arme udfører jeg vel et stk
> arbejde

Nej. Hvis du stiller de 100 kg på et bord udfører bordet jo heller ikke
noget arbejde.
Arbejde måles i kraft * vejlængde (Nm = Joule)

Per A. Hansen

Fra : Lasse

Dato : 09-02-05 01:03

Tak for det - det var det jeg skulle bruge
mvh. Allan