Parabler ???
Fra : Dan Storm

Dato : 27-01-05 23:56

Jeg er blevet stillet denne opgave:

En parabel går igennem punkterne
A(0,1);B(2,2);C(4,6)

a) Opstil parablens ligning.

Jeg har glemt ALT om parabler og min matematikbog er meget sparsommelig
vedrørende emnet. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan a) løses ?

--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-05 00:02

Dan Storm skrev:

> Jeg er blevet stillet denne opgave:

> En parabel går igennem punkterne
> A(0,1);B(2,2);C(4,6)

> a) Opstil parablens ligning.

For hver tpunkt kan du opstille en ligning. Hvis vi kalder
konstanterne for K2, K1 og K0 (du har jo brugt A, B og C), får du
altså:
Ligningen er K2*x^2 + K1*x + K0 = 0

A:   K2*0^2 + K1*0 + K0 = 1

På tilsvarende vis kan du opstille de ligninger de andre punkter
giver mulighed for.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-01-05 19:33

Scripsit Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk>

> En parabel går igennem punkterne
> A(0,1);B(2,2);C(4,6)

> a) Opstil parablens ligning.

Opgaven er underspecificeret. Der er uendeligt mange forskellige
parabler der går gennem dine tre punkter.

Du bliver nødt til - som Bertel underforstår - at antage at parablen
skal have aksen parallelt med koordinatsystemets y-akse. I så fald
er hans metode nem og ligetil. Men du bør angive den underforståede
antagelse din besvarelse.

Eller, for at være ekstra djævelsk: lav en modsat antagelse om at
parablen har aksen parallelt med x-aksen, og løs opgaven ud fra den
forudsætning.

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"