bil letter
Fra : Ralph

Dato : 24-01-05 21:50

Jeg har et godt spørgsmål + en bil + en trailer + en minilæsser på 700 kg.

Når jeg holder på plan vej og kører minilæsseren ned fra traileren via mine
selvkonstruerede læsseramper, så har JEG styr på situationen; bil og trailer
er totalt uden påvirkning af de mange kilo der flytter tyngdepunkt.
MEN når jeg holder på en skråning så "læsseramperne" er næsten horisontale,
SÅ er påvirkningen så stor at bilen løfter baghjulene, traileren rammer
jorden bagtil og min nedkørsel bliver pludseligt til en opkørsel??

Hvorfor? Jeg er klar over at ved en ca. 45 grader hældning vil den største
kraft være nede ved jorden hvor læsseramperne støtter, og ved horisontale
ramper er vægten ligeligt fordelt, men hvordan kan en 700 kg´s minilæssers
halve vægt løfte halvdelen af en +2 tons bil?
Traileren er ca. samme længde som bilen.

Jeg har lagt lidt tegninger på dk.binaer. subj: bil letter

--
venligst
Ralph

Fra : Ivar

Dato : 24-01-05 22:15

Ralph skrev:

> MEN når jeg holder på en skråning så "læsseramperne" er næsten horisontale,
> SÅ er påvirkningen så stor at bilen løfter baghjulene, traileren rammer
> jorden bagtil og min nedkørsel bliver pludseligt til en opkørsel??

Når du læsser af således, er der betydelig større afstand mellem de to
understøtningspunkter: tailer-hjul og enden af rampen. Når minilæsseren
er halvejes af, er momentet til baghjul af trailer betydeligt større end når
du læsser af normalt.

Ivar Magnusson

Fra : Ralph

Dato : 25-01-05 17:06

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> understøtningspunkter: tailer-hjul og enden af rampen. Når minilæsseren
> er halvejes af, er momentet til baghjul af trailer betydeligt større end

Det lyder rigtigt - tak for det.

--
venligst
Ralph

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-01-05 18:06

Ralph wrote:

-snip-

> Jeg har lagt lidt tegninger på dk.binaer. subj: bil letter

Det har jeg ikke rigtigt gidet kigge på, men du kan bestemme momentet
som kraft gange vej.

Hvis der er momentligevægt står bilen stille. Ergo kan vi konkludere at
momentet var for stort i den retning som fik bilen til at lette.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen