Superlim, at lime sig selv fast
Fra : LR

Dato : 15-01-05 12:07

Hvis man skulle tage fejl af glidecreme og sekundlim (inspireret af filmen
på tv2 i går og lime sin hånd fast til en hvis legemsdel, ens læber i
ansigtet eller andre sarte steder, ville det bedste så ikke være bare at
vente til huden har udskiftet sig selv?

Jeg kan ikke forestille mig hvordan man kirugisk ville bære sig ad, og
skrappe kemikalier på tynd og sart hud er nok ikke sundt.

Så hvor lang tid mon der ville gå med før det yderste hudcellelag falder af
på naturlig vis?

Lasse

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-01-05 12:59

2005-01-15 LR wrote
> [...]
> på tv2 i går og lime sin hånd fast til en hvis legemsdel, ens læber i
> ansigtet eller andre sarte steder, ville det bedste så ikke være bare at

Eller pøse varmt vand på.

Når din hud bliver runken af et længere karbad, så kan sekundlimen ikke
klæbe længere.

Jeg har en gang fået limet min pincet fast på på et par fingre på højre
hånd. (ret tumpet, bevares...)

Men jeg lagde hånden (og pincetten) i blød i varmt vand, i opvaskebaljen.
Inden der var gået 10 minutter slap jeg fri igen.
Fruen måtte dog lige skifte vandet et par gange, da det ellers nok ville
være blevet for koldt.

Vandet var så varmt at det ikke var lige på grænsen til ubehageligt. Men
så heller ikke værrer.

/Morten

Fra : John Smith

Dato : 15-01-05 16:04

LR wrote:
> [...]
> på tv2 i går og lime sin hånd fast til en hvis legemsdel, ens læber i
> ansigtet eller andre sarte steder, ville det bedste så ikke være bare at

Sikkert - så vidt jeg har ladet mig bilde ind, så blev superlimen, eller
isocyanat-lim udviklet til at lappe soldater sammen med i Koreakrigen.
Intet under at det limer hud så godt, selv om det er meget giftigt at få
på sig.

Mvh
John Smith

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-01-05 22:34

John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote:

> [...]
>isocyanat-lim udviklet til at lappe soldater sammen med i Koreakrigen.
>Intet under at det limer hud så godt, selv om det er meget giftigt at få

Jeg søgte lidt rundt på nettet da Compeed for et års tid siden markedførte et
flydende plaster:

http://www.bandaid.com/liquid_bandage.shtml

Det mere tekniske:

http://www.bandaid.com/derm_info.shtml

Og næsten nederst på denne side står der:

Similar technology to DERMABOND® Topical Skin Adhesive, used in hospitals as an
alternative to sutures

Og det med småt siger:

An Octyl-2-Cyanoacrylate formulation speeds healing of partial-thickness wounds

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-05 23:32

"LR" <lar@ladsadasd.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man skulle tage fejl af glidecreme og sekundlim (inspireret af filmen
> på tv2 i går og lime sin hånd fast til en hvis legemsdel, ens læber i
> ansigtet eller andre sarte steder....

På en flaske så jeg en advarsel om at man skulle passe på ikke at klø sig i
øjnene, hvis man havde fået lim på fingrene. Alvorligt, ja, men det kunne da
også være ret alvorligt, i hvert fald pinligt, hvis det kløede et andet
sted......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen