Skrivemåde for [milliliter] ?
Fra : Bo Andersen

Dato : 14-01-05 14:31

Jeg er kommet i alvorlig klammeri med mine
engang, så kære kolleger.

Påstand 1:
Enhedsbetegnelsen for liter er[L] (Med stort)
og dermed milliliter [mL]
som igen udvides til f.eks. milliliter per time [mL/h]

Påstand 2:
Samme som ovenstående dog med lille [l]
milliliter [ml]

Har googlet rundt og kan ikke rigtigt finde
noget endeligt svar.
Svar skal helst dokumenteres (links mv.)

Venligst, Bo Andersen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-01-05 14:42

BoNaur@gmail.com (Bo Andersen) skrev:

> [...]
>
> Har googlet rundt og kan ikke rigtigt finde
> noget endeligt svar.
> Svar skal helst dokumenteres (links mv.)

Både stort og lille L er iorden. Man bruger dog almindeligvis stort L
for at undgå forveksling af l og i.

Der bruges stort L hos NIST:
http://physics.nist.gov/cuu/Units/outside.html

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 14-01-05 15:20

"Bo Andersen" <BoNaur@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Har googlet rundt og kan ikke rigtigt finde
> noget endeligt svar.
> Svar skal helst dokumenteres (links mv.)

Her bruges lille l :
http://www.formel.dk/enheder/enhedsomregner/rumfang/liter.htm

vh Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-01-05 15:46

"Søren H. Nielsen" <shn@REMOVEphaseone.dk> skrev:

> Her bruges lille l :
> http://www.formel.dk/enheder/enhedsomregner/rumfang/liter.htm

Den side bør (nej må) ikke bruges som kilde. Alene det at de kalder L
med og uden præfix for en del af SI-systemet er en stor misforståelse..
Liter er en volumenenhed der ikke har noget med SI-systemet at gøre. I
SI-systemet måles volumen i m^3

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Steen

Dato : 14-01-05 16:02

Bo Andersen wrote:

> Enhedsbetegnelsen for liter er[L] (Med stort)
> og dermed milliliter [mL]
> som igen udvides til f.eks. milliliter per time [mL/h]

> [...]

Iflg. Dansk Sprognævn og retskrivningsordbogen er forkortelsen for liter med
lille l:
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?S.x=0&S.y=0&M=1&P=l

Men se nu:
http://www.unc.edu/~rowlett/units/symbol.html

"There is a tradition in the metric system is that the first (or only)
letter of an unprefixed unit symbol is capitalized if (and only if) the
unit's name comes from a proper name. Thus W is the symbol for the watt and
A is the symbol for the ampere, because these units are named for
scientists. It makes a big difference whether a symbol is capitalized or
not, because often the same letter represents different units: t stands for
the tonne and T for the tesla, for example. There is one loophole in the
rule on capitalization: it's acceptable to use the symbol L instead of l for
the liter, since the letter l is so easily confused with the number 1."

Hvem har egentlig det sidste ord, når det handler om SI-enheder? Jeg mener
at kunne huske navnet "International Bureau of Standards", men en googling
giver ingen umiddelbart brugbare links.

/steen

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-01-05 17:12

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse news:41e7dece$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvem har egentlig det sidste ord, når det handler om SI-enheder? Jeg mener
> at kunne huske navnet "International Bureau of Standards", men en googling
> giver ingen umiddelbart brugbare links.

Bureau International des Poids et Mesures
http://www1.bipm.org/en/home/

Mvh
Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 14-01-05 18:22

Steen skrev:

> Hvem har egentlig det sidste ord, når det handler om SI-enheder?

Som Morten siger, er liter ikke en SI-enhed, og svaret på dit spørgsmål
er derfor irrelevant for denne diskussion.

-Rune

Fra : Morten Guldager

Dato : 14-01-05 15:49

2005-01-14 Bo Andersen wrote
> [...]
>
> Har googlet rundt og kan ikke rigtigt finde
> noget endeligt svar.
> Svar skal helst dokumenteres (links mv.)

Hos dansk standard bruger de vist et lille l.

Se f.eks.

http://213.83.193.35/servlet/extraware.article.showArticle?misstatus=70&ident=misDetailShow&revunder=0&misprojekt=34583

hvor de omtaler nogle tromler med et givent rumindhold.

/Morten