Håbløs
Fra : Jens Jakob Andersen

Dato : 10-02-05 22:46

Kære gruppe

Vi er ved at stryge i totterne på hinanden over ordet "håbløs".

Jeg mener bestemt (og stædigt) at der i selve ordet håbløs indgår håb
- og derfor er det ikke verdens ende at stå i en "håbløs situation".

Min kæreste mener at ordet "håbløs" netop betegner at alt håb er ude
(= uden håb).

VI håber i kan hjælpe os - for dette ser ret håbløst ud for os at
blive enige om.

Med håbefulde hilsner

Jens Jakob og Ida

Fra : JoVe

Dato : 10-02-05 22:59

"Jens Jakob Andersen" <jj92_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (= uden håb).
>
> VI håber i kan hjælpe os - for dette ser ret håbløst ud for os at

Tages ordet helt bogstaveligt er der selvfølgeligt ikke noget håb i en
*håbløs* situation, men ordet er ofte netop ikke ment absolut bogstaveligt,
men *kun* som tilnærmelsesvis håbløs.

Iøvrigt er det vel et håbløst spørgsmål i denne gruppe?!

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Ole

Dato : 11-02-05 07:06

> [...]
> (= uden håb).
>
> VI håber i kan hjælpe os - for dette ser ret håbløst ud for os at

kan man ikke forstå det, gjort "løs" fra håbet? mange mener jo at der ikke
er håb, men i kristen forstand betyder det at der er håb, at Gud er til

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-02-05 19:16

jj92_2@hotmail.com (Jens Jakob Andersen) mælte sligt:

Hejsa Jens Jakob og Ida

> [...]
>- og derfor er det ikke verdens ende at stå i en "håbløs situation".
>
>Min kæreste mener at ordet "håbløs" netop betegner at alt håb er ude

Din kæreste har ret. Håbløs betyder ifølge Nudansk Ordbog "uden håb om
at noget vil lykkes". I det hele taget betegner danske ord på -løs som
hovedregel, at noget mangler. En arbejdsløs er en person uden arbejde,
lydløs er det, der ikke laver nogen lyd, talentløs den, der ikke har
noget talent, og statsløs den, der ikke har noget statsborgerskab.

I øvrigt ville dk.kultur.sprog nok have været en bedre gruppe at spørge
i.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Safety is of little value to Elftor!"

Fra : Lyrik

Dato : 11-02-05 19:29

Jens Jakob Andersen wrote:
> [...]
> (= uden håb).
>
> VI håber i kan hjælpe os - for dette ser ret håbløst ud for os at

++++++++++++++++++++++++++
Man kan sidde og spille et parti skak med en mester. Man kan under spillet
ytre:"Det ser jo håbløst ud"!-Men alligevel spiller man videre.
Der er ofte et håb i situationer som synes håbløse.
Som modvægt til håbløsheden har man udtrykket:"Så længe der er liv, er der
håb"!
Sammenfattende kan man sige at en håbløs situation altid vil blive
fornægtet! Så længe man lever, skal man tro på, at der er et håb!
Ser man definitionen på ordet som den pedantiske Rasmus har gjort-så er
der intet håb i håbløs! Men det gælder kun ordets definition, ikke når ordet
bliver hæftet på en konkret menneskelig situation.
I det tilfælde vil en "håbløs situation" altid indeholde et håb, om ikke
andet så i form af et mirakel.

Hilsen
Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-02-05 17:50

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan sidde og spille et parti skak med en mester. Man kan under
> spillet ytre:"Det ser jo håbløst ud"!-Men alligevel spiller man
> videre.

Ja, ellers havde man jo nok sagt "det _er_ håbløst".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/09/05)

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-05 20:57

Jens Bruun wrote:
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, ellers havde man jo nok sagt "det _er_ håbløst".
++++++++++++++++++++++++++++
Ja men det kommer an på tonefaldet IMHO.
Hvis man lagde tryk på "er", så ville det yderligere lægge kraft til
håbløst, således at håbløs virkelig var "alt håb udslukt".
Men så længe man tror på mirakler så undermineres selve udtrykket "håbløs"!

Jeg fik et eksempel fra en hvis bror var overlæge. Han fortalte om en dame
som var håbløst syg af kræft, med metastaser i hele kroppen, sendt hjem for
at dø!

Næste gang han så hende var hun rask og der var ikke spor af kræft i
kroppen.??

Hilsen
Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-02-05 21:08

> [...]
> sendt hjem for at dø!
>
> Næste gang han så hende var hun rask og der var ikke spor af kræft i

Sjovt nok er disse historier altid hørt fra én, der kender én, der...