tiende
Fra : Jensen

Dato : 10-02-05 09:54

se lige dette link om tiende

http://www.reformation.dk/tiende.html

--
Hej fra oz5vib. Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside.
http://oz5vib.webbyen.dk

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : JoVe

Dato : 10-02-05 13:36

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> se lige dette link om tiende
>
> http://www.reformation.dk/tiende.html

Jeg har set denne side før, men kunne vanskeligt afgøre om det var alvorligt
eller ironisk ment. De mener det åbenbart alvorligt. Jeg forstår godt at
menighederne gerne vil have 1/10 af medlemmernes indkomst, for med selv en
mindre forsamling kan det blive til mange penge. Jeg forstår dog ikke at
medlemmerne lægger sig ind under en sådan lovisk forkyndelse.

Det er da udmærket at give en %-del af indkomsten, men giv den så til
fattige mennesker - støt evt. fattige kristne i den 3. verden. Giv *ikke*
til rige vestlige prædikanter!

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-02-05 21:56

I news:420b54fd$0$48670$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> Giv *ikke* til rige vestlige prædikanter!

Nu er det jo altså ikke i alle kristne trossamfund at prædikanterne er
rige, eller får kæmpelønninger, eller at tiende kun bliver brugt til
prædikantlønninger!

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : JoVe

Dato : 10-02-05 22:43

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er det jo altså ikke i alle kristne trossamfund at prædikanterne er
> rige, eller får kæmpelønninger, eller at tiende kun bliver brugt til

Nææh, men alt det pjat med fine kirker og embeder er ikke kristeligt!

F.eks. er det mit indtryk at ADRA (adventisternes hjælpeprogram i 3. verden)
absolut er værd at støtte. Men jeg véd at mange hører på loviske taler om at
betale tiende, og det er uværdigt for kristenheden. Jeg véd at der er
kristne der tror at deres økonomi ikke hænger sammen fordi de ikke har været
"trofaste" med deres tiende. De går med en påført, og helt unødig
skyldfølelse. Tiendebetaling er en gammeltestamentlig mosaisk lov.

Det er egentlig udmærket at betale tiende hvis Herren har bedt den enkelte
om at gøre det, men da er det en helt personlig sag mellem den troende og
Herren - dvs. ingen registrering i trossamfundet og ingen
"forpligtelskontrakter".

Fortventer adventisterne at deres medlemmer betaler tiende?

Mvh
Jorgen Vestergaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-02-05 23:50

I news:420bd534$0$48654$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> [...]
> enkelte om at gøre det, men da er det en helt personlig sag mellem
> den troende og Herren - dvs. ingen registrering i trossamfundet og

Jeg er helt enig i at det skal være en personlig sag mellem den
enkelte og Gud.

Og dog ser jeg intet forkert i "forpligtelseskontrakter" for dem der
måtte ønske dette lovlige fradrag på deres selvangivelse.

> Fortventer adventisterne at deres medlemmer betaler tiende?

Ingen har nogensinde bedt mig betale tiende. Og når jeg betaler tiende
gør jeg det helt frivilligt, og uden kvitto til skattefarmand.

Jeg ved at der er nogle adventister der har den holdning at man bør
betale tiende, og at det vil være forkert at undlade at gøre det. Men
jeg har faktisk aldrig hørt en adventistprædikant fremholde det som
nogen pligt.

Det er i al fald ikke nogen forpligtelse at betale tiende for at være
medlem af adventistkirken! Jeg kender adskillige adventister der ikke
betaler tiende. Og det fremgår ganske tydeligt at adventistkirkens
regnskaber at en meget stor del af medlemmerne ikke betaler tiende. Og
man kan sagtens bestride betydningsfulde embeder uden at betale
tiende.

Håber det var tydeligt nok svar.

Fra : JoVe

Dato : 11-02-05 10:59

Jeg hørte til formiddag i en såkaldt kristen radio, at en kvinde fortalte om
de velsignelser der fulgte af at betale tiende. Men jeg kan altså ikke se at
det er andet end ren og skær lovtrældom. Alle de "velsignelser" hun fortalte
om var p.g.a. at hun først havde betalt tiende. Man vender da evangeliet på
hovedet!!! Jeg tror det ville være sundt for et sådant menneske at beholde
sin tiende og så se at Herren velsigner alligevel. Senere, når hun så havde
gjort denne erfaring, kunne hun jo begynde at betale tiende igen, eller en
anden brøkdel (evt 10/10 i princippet), men så ville hun nok ikke reklamere
med det, men blot lade det ske i ubemærkethed og af ren og skær
taknemmelighed til Gud!

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-02-05 17:10

I news:420c81da$0$48632$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> [...]
> en anden brøkdel (evt 10/10 i princippet), men så ville hun nok
> ikke reklamere med det, men blot lade det ske i ubemærkethed og af

Jeg har ikke hørt det nævnte radioindslag. Men det er en kendsgerning
at Bibelen fortæller at der er velsignelser ved at betale tiende.

Men jeg er så også sikker på at man skal betale tiende af et
fuldstændigt frivilligt hjerte. Og lade være dersom man ikke har et
brændende ønske om at betale tiende. Betaler man sin tiende for på den
måde at erhverse sig en ret til velsignelser, så ja så er det
lovtrældom og forsøg på retfærdiggørelse ved egne gerninger.

Jeg studerer heller ikke i Bibelen, går til gudstjeneste, holder bøn
osv. fordi jeg skal eller bør, men udelukkende fordi jeg har stor lyst
dertil og finder stor glæde deri. Ligeså med min tiendebetaling. Jeg
føler selv at jeg får store velsignelser både ved bibelstudium, bøn,
gudstjenster og betaling af tiende.

Me der er jo altid den mulighed at man vender det hele på hovedet.

Fra : Knud Larsen

Dato : 13-02-05 10:11

"JoVe" <jorgenvestergaard@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hovedet!!! Jeg tror det ville være sundt for et sådant menneske at beholde
> sin tiende og så se at Herren velsigner alligevel.

Kunne grunden til, at 280.000 mennesker blev slået ihjel under tsunamien
være, at de ikke havde betalt tiende?

Eller er Gud hjælpeløs over for naturens luner?

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-02-05 10:45

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "JoVe" <jorgenvestergaard@hotmail.com> wrote in message
>
> Kunne grunden til, at 280.000 mennesker blev slået ihjel under tsunamien
> være, at de ikke havde betalt tiende?
>
> Eller er Gud hjælpeløs over for naturens luner?

Slik kristendommen framstiller gud, så er det gud som framstiller slike
ulykker. Der er imidlertid en del som tillegger gjerningene til satan, - med
tillatelse fra gud -, et forsøk på å ikke kolde gud ansvarlig.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-02-05 21:42

I news:420f21a3$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Slik kristendommen framstiller gud, så er det gud som framstiller
> slike ulykker.

Atter engang udstiller du din egen ubeskrivelige tåbelighed. Og du ved
ganske udmærket godt at det ikke er sådan *kristendommen* fremstiller
Gud. Det er enkelte grupperinger der gør.

Men du har jo altid haft et yderst anstrengt forhold til fakta når det
gælder kristendommen

Fra : jørgen

Dato : 13-02-05 17:25

> Kunne grunden til, at 280.000 mennesker blev slået ihjel under tsunamien
> være, at de ikke havde betalt tiende?

Nej det tror jeg ikke.Tsunamien har en fysisk/geologisk forklaring, ikke en
åndelig.

> Eller er Gud hjælpeløs over for naturens luner?

Nej, Gud er almægtig. Alt hvad Han vil det gør Han.
(Jer 32:17 Ef 3:20 2 Kor 6:18 Luk 1:37 Matt 19:26 Sl 115:3)

mvh jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-02-05 21:40

I news:cun5k1$2mb3$1@news.cybercity.dk skrev
Knud Larsen følgende:

> Kunne grunden til, at 280.000 mennesker blev slået ihjel under
> tsunamien være, at de ikke havde betalt tiende?

Nej for også tiendebetalende blev dræbt i den katastrofe

Fra : Lyrik

Dato : 11-02-05 11:59

Jensen wrote:
> se lige dette link om tiende
>
> http://www.reformation.dk/tiende.html
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Tiende var en tempelskat til aflønning af præster og drift af templet i
Jerusalem.
Templet er der ikke mere, tienden heller ikke.
Princippet om at bidrage til at præsten får noget at spise eksisterer
stadigvæk.
Den eneste financielle ordning i Ny testamente er Paulus opfordring til at
samle ind til en hungersnød i Jerusalem.
Han siger at de skal kigge i lommerne hver søndag og se hvad de kan skrabe
sammen til hungersnøden.
Man kan med fuld ret hævde at vores skattebetaling er et kristent folks
"tiende". Pengene bliver brugt til at hjælpe folk i nød-hovedsagelig.

Når derfor et trossamfund uden sociale forpligtelser begynder at kræve
"tempelskat", så er det vigtigt at sikre sig hvad pengene går til!
Ofte går de til "visioner" om det ene eller det andet.
Ofte går de til en overfed præstelønning med rejser jorden rundt,
swimmingpool og dyre biler!

Det der med at afhjælpe "hungersnøden i Jerusalem" ligger desværre langt
uden for de sekteriske tiendegribbes visioner!

De opæder enkers bo og beder længe for et syns skyld!-Ja! farisæerne
altså-naturligvis ikke præsterne i pinsemission-vel?

Hilsen
Jens

Fra : 5 Kokkehuer

Dato : 11-02-05 14:04

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De opæder enkers bo og beder længe for et syns skyld!-Ja! farisæerne
> altså-naturligvis ikke præsterne i pinsemission-vel?

Skal man ikke tænke på, at når mange forkaster tiende, er det fordi at de
bare er for nærige mere end de ærligt ikke tror på det?

De 5 Kokkehuer

Fra : Lyrik

Dato : 11-02-05 14:49

5 Kokkehuer wrote:

> Skal man ikke tænke på, at når mange forkaster tiende, er det fordi
> at de bare er for nærige mere end de ærligt ikke tror på det?
>
> De 5 Kokkehuer
+++++++++++++++++++++++++++++
Du kommer ikke med et eneste argument for dit tiendeforlangende!:
"Hvis du ikke betaler 10% af din bruttoindkomst til brug for mine luner, så
er du nærrig-øv!-bøv!"
Det er tilsyneladende dit argument!

Lad mig vende det om:"Jeg betaler 50% i "tiende" allerede som går til at
afhjælpe nød i befolkningen! Hvorfor skulle jeg betale 10% af min indkomst
til dig? Hvad har du gjort som skulle give dig en så stor belønning"?
Jeg har oplevet svindel med 10. hvor pastoren stjal af kassen som om
swimmingpoolen ikke var nok for ham!
Jeg har oplevet "visioner" om en "kristen butique" som blev oprettet for
menighedens 10.ende og derefter gik konkurs!
10-ende oveni de 50% folk betaler i forvejen er røveri!

Hilsen
Jens

Fra : jørgen

Dato : 11-02-05 15:58

"5 Kokkehuer" <bøbøbø@blablabla.dk> skrev i en meddelelse

> Skal man ikke tænke på, at når mange forkaster tiende, er det fordi at de
> bare er for nærige mere end de ærligt ikke tror på det?

Den anklage er jo et udtryk for en selvretfærdighed der ser ned på og
anklager de kristne som ikke betaler tiende. Gud har meget at sige om
selvretfærdighed og hovmod og man indser hurtigt at det for Gud er vigtigere
med sindets holdning og hjertet's indstilling end hvor meget man giver. Se
især Luk 18:9-14.

mvh jørgen.

Fra : Vidal

Dato : 11-02-05 13:00

Jensen wrote:
> se lige dette link om tiende
>
> http://www.reformation.dk/tiende.html

Jeg kan afsløre, at langt de fleste betaler betydeligt
mere end tiende af deres indtægt her i Danmark.

Og pengene går til nyttige formål, hjælp til de
syge, de fattige, de gamle, til undervisning og
generelt alle mulige nyttige ting.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-02-05 13:16

"Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message
Jensen wrote:
> [...]

mere end tiende af deres indtægt her i Danmark.

Og pengene går til nyttige formål, hjælp til de
syge, de fattige, de gamle, til undervisning og

Er det ønsketenking, eller kan du dokumentere påstanden? Jeg mener, tar du
de syndige sosialisters offentelige sosialutgifter fra statsbudsjettet til
inntekt i reinestykket?

HM