du må ikke bedømme....
Fra : Ole

Dato : 06-02-05 18:01

Har jeg ret eller hvad? lyder denne røst over hele landet eller er det bare
enkelte steder? måske ikke direkte, men indirekte, vi skal jo have enhed, du
må ikke kritisere, ikke tale imod brødre og søstre der er forkert på
den.....

Når vi ser på Jesus og Paulus, johannes, så siger de j o det modsatte, at
alt ikke er som det skal være, at vi skal bedømme og ikke modtage hvad som
helst

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-02-05 18:46

I news:E3sNd.689$ux5.298@news.get2net.dk skrev
Ole følgende:

> [...]
>
> Når vi ser på Jesus og Paulus, johannes, så siger de j o det
> modsatte, at alt ikke er som det skal være, at vi skal bedømme og

Ja vi skal ikke modtage hvad som helst.

De der har den opfattelse at alt kan være lige meget er slet ikke i
harmoni med den lære og undervisning vi får i Bibelen. Vi skal ifølge
Bibelen nøje undersøge og bedømme den forkyndelse vi bliver
præsenteret for.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-02-05 20:41

Den Sun, 6 Feb 2005 18:01:25 +0100
skrev "Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> :

> Når vi ser på Jesus og Paulus, johannes, så siger de j o det modsatte,
> at alt ikke er som det skal være, at vi skal bedømme og ikke modtage
> hvad som helst

Der står intet om at man ikke må "bedømme", der står om at man ikke må
DØMME...

Der er en ret så stor forskel...

--
Venligst,

Cyril

http://www.nytestamente.org

Fra : Ole

Dato : 06-02-05 21:18

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> Den Sun, 6 Feb 2005 18:01:25 +0100
> skrev "Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> :
>
> Der står intet om at man ikke må "bedømme", der står om at man ikke må
> DØMME...
>
> Der er en ret så stor forskel...

ikke helt rigtigt, vi skal dømme retfærdigt

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 06-02-05 21:58

"Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote in message

> "Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> ikke helt rigtigt, vi skal dømme retfærdigt

Nei.
Når du tenker deg om, så skjønner du at du alltid mangler nok kunskap til å
dømme rettferdig.

Desuten mangler du kunskap om det lovverket du skal dømme etter. Det vil
alltid bli din tolking av lovane. I tillegg mangler du evnen til å skille
mellom å dømme og å utmåle straff; det du kaller å dømme er i praksis oftest
å utmåle straff.

Jeg skjønner at der på dansk er liten forskjell på "å dømme" og "å bedømme",
men siden du tar sikte på å bli "predikant" eller "misjonær", så synes jeg
at du først bør lære deg det danske språket så godt at du kjenner slike små
nyanser i språket.

HM

Fra : Ole

Dato : 06-02-05 22:56

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> at du først bør lære deg det danske språket så godt at du kjenner slike

jeg ved godt at der er en forskel, men der hvor jeg mener byrder ligger er
om man lader Gud komme til i sit liv eller ikke, hvis vi dømmer af os selv
uden at Gud har gjort os opmærksom på hvad han mener om sagen, så dømmer vi
os selv, det er kun Gud der kan dømme retfærdigt.

Jeg går ikke på at blive missionær, det er jeg skræmt væk fra, for stort
ansvar

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 07-02-05 19:59

On 6 Feb 2005 21:57:53 +0100, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Jeg skjønner at der på dansk er liten forskjell på "å dømme" og "å bedømme",

Det har du helt ret i. Din sprogfornemmelse fejler ikke noget

>men siden du tar sikte på å bli "predikant" eller "misjonær", så synes jeg
>at du først bør lære deg det danske språket så godt at du kjenner slike små
>nyanser i språket.

Det er ret vigtigt, ja.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-02-05 09:55

Den Sun, 6 Feb 2005 21:17:49 +0100

> ikke helt rigtigt, vi skal dømme retfærdigt

Du må begynde din undersøgelse med en ganske almindelige nudansk ordbog
for at lære forskellen imellem at "ømme" og at "bedømme".

I Matt. 7, står der tydeligt : Dømme.

Ingen steder i Bibelen står der, at det er forkert at bedømme.

Derudover står der altså: Døm ikke, så I ikke skal dømmes, ikke "men døm
retfærdigt".

Den fantasifulde tolkning må du tage til eget konto.

--
Venligst,

Cyril

http://www.nytestamente.org

Fra : N/A

Dato : 07-02-05 20:18

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-02-05 10:12

Den Mon, 7 Feb 2005 10:00:56 +0100

> jeg tror ikke du har læst noget af det jeg har skrevet,

Se, det er en dom, for eksempel... i stedet for at antage at du måske
ikke har forklaret dig ordentligt, så er det nok mig, der ikek har læst.

Ligeledes her er der en fantasifuld tolkning

> for vi siger egentligt ikke det modsatte, men efter samtale med en
> bror vil jeg nu alligevel korrigere mig selv, ikke dømme, men bedømme,
> når man dømmer straffer man andre, og det er ikke meningen, man skal
> være vindende overfor andre, det kan man ikke være hvis man straffer
> dem.

Du har lige skrevet:

> ikke helt rigtigt, vi skal dømme retfærdigt

Hvilket er forkert.

1. Der er en forskel mellem "domme" og "bedømme"
2. Nej, vi skal ikke "dømme retfærdigt", der henvises til at vi slet
ikke skal dømme overhovedet.

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt? - http://www.nytestamente.org

Fra : N/A

Dato : 07-02-05 20:18

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-02-05 19:28

Den Mon, 7 Feb 2005 13:05:38 +0100
> [...]

> ordbog for at lære forskellen imellem at "ømme" og at "bedømme"."
> jeg (for sjov) mener det hedder bedømme og ikke ømme

Og du laver stadig ikke forskellen mellem bedømme og dømme...

Hvorfor laver de kristne altid lige pludseligt "sjov", når de ikke kan
finde ud af at svare?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 07-02-05 20:18

Cyril Malka skrev Mandag den 7. februar 2005 19:28 i beskeden
<20050207192827.486f96a2@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Og du laver stadig ikke forskellen mellem bedømme og dømme...
> Hvorfor laver de kristne altid lige pludseligt "sjov", når de ikke kan
> finde ud af at svare?

Uden at ville bedømme Oles evner til at kende forskel på at dømme, bedømme
og at fordømme, vil jeg alligevel tilbyde et svar på sammenhængen Matthæus
7:1 skal ses i, for vi læser i vers 1-5:

"Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I
selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.
Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til
bjælken i dit eget øje? Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig
tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? Hykler,
tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage
splinten ud af din broders øje."

Altså, er dette - som del af Bjergprædikenen - en advarsel om at undgå, at
dømme for hårdt, "for den dom, [vi] dømmer med, skal [vi] selv dømmes med,
og det mål [vi] måler med, skal [vi] selv få tilmålt med" (vers 2 -
bevidst, at jeg erstattede "I" med "vi" for at give sætningen betydning...)

Det der også ligger i teksten er at folk der dømmer, ofte tror de selv
slipper for dom ved at bebrejde andre -- "for at I ikke selv skal dømmes."
Vi må, med andre ord, forstå at dommen vi dømmer med ikke fritager os for
ansvar for de fejl vi selv har...

Henrik, Slagelse
»Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?« (Rom.
8:31) **** Linux - Det bedste OS, især til pengene!