Hvor kristne er kristendemokraterne?
Fra : jørgen

Dato : 29-01-05 19:39

Efter at have set deres valgoplæg må man sige at intet er ændret i deres
altoverskyggende ønske om at børnefamilierne skal have det bedre. Ikke et
ord om de ensomme, fattige, enlige, hjemløse, sindslidende og andre der
befinder sig socialt og økonomisk på samfundets bund.

"Vi bygger på de kristne værdier" blev der sagt. Men er det ikke netop
kristent at hjælpe de ensomme, fattige og syge? Det kan da ikke være
kristendom at kæmpe for at de som har det godt og klare sig godt både
økonomisk, menneskeligt og socialt skal forgyldes yderligere?

Når jeg tænker på et kristent socialt engagement tænker jeg på sådan nogen
som frelsens hær og det som var grundtanken for den bevægelse. At hjælpe de
svage, ensomme, udstødte og fattige.

Jeg mener at kristendemokraterne burde skifte navn til "familiepartiet"
eller lign. For kristen synes jeg virkelig ikke de er når de konsekvent
svigter de grupper af mennesker som bibelen har kaldet os til at hjælpe og
rette opmærksomheden mod. Jeg mener ikke de burde kalde sig kristne når de
arbejder for at den gruppe som har det bedst skal have det bedre, og de
andre som virkelig lider og kæmper i ensomhed og fattigdom bare skal
ignoreres.

Jeg stemte på dem engang for længe siden, den fejl gentager jeg ikke igen.

mvh jørgen.

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-01-05 08:59

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> arbejder for at den gruppe som har det bedst skal have det bedre, og de
> andre som virkelig lider og kæmper i ensomhed og fattigdom bare skal

Hvorfor tror du at Bibelen kalder til at hjælpe de svage og de syge? Det
meste af Bibelen er dog om de hamrende rige ypperstepræster, - der er endog
side op og side ned om hvor meget de ejer af guld, sølv, kvæg og kvinder, og
om hvordan de skal have 10 procent af alt hvad de arbejdende tjener.
I Det Nyet Testamente siger Jesus at "de fattige har I altid hos jer" - og
derfor skulle de bruge luksusolie på ham, - hvor er dette bud om at gøre
fattige til rige?

Fra : jørgen

Dato : 30-01-05 13:07

> I Det Nyet Testamente siger Jesus at "de fattige har I altid hos jer" - og
> derfor skulle de bruge luksusolie på ham, - hvor er dette bud om at gøre
> fattige til rige?

Der er mange steder i NT hvor det enten direkte eller indirekte fremgår at
Jesus ønsker at hans disciple skal hjælpe og give almisser til de fattige.
Bla:

Luk 18:22 Luk14:12-14 Joh 13:29 ApG 4:34-35 Rom 15:25-26

mvh jørgen

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-01-05 14:27

> [...]
> Bla:
>
> Luk 18:22 Luk14:12-14 Joh 13:29 ApG 4:34-35 Rom 15:25-26

Muligt, men i vore dage mener vi jo, at de fattige skal gøres til
middelklasserige?
Mener manden virkelig at der altid *skal* være fattige? så er han jo mere
højreorienteret end vores Højreorinterede regering?

Fra : Claus

Dato : 04-02-05 18:52

jørgen wrote:

> [...]
> kristendom at kæmpe for at de som har det godt og klare sig godt både
> økonomisk, menneskeligt og socialt skal forgyldes yderligere?

Nu er jeg nok lidt ondskabsfuld men i det emne er der delte bibelske
meninger.

I ordsprogenes bog står der:

Den der ikke vil arbejde skal heller ikke spise.

Bare et enkelt eksempel.

Hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-02-05 19:33

I news:cu0cn9$1qjp$1@news.cybercity.dk skrev
Claus følgende:

> [...]
> meninger.
>
> I ordsprogenes bog står der:
>
> Den der ikke vil arbejde skal heller ikke spise.

Jeg ser da ingen konflikt mellem det Jørgen skriver og det bibelcitat
du kommer med.

At mennesker er blevet ramt af en naturkatastrofe er da ikke det samme
som at de ikke vil arbejde.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Claus

Dato : 04-02-05 20:38

Andreas Falck wrote:

> At mennesker er blevet ramt af en naturkatastrofe er da ikke det samme
> som at de ikke vil arbejde.

Sandt nok, men nu mener jeg at Jørgen mener det bredere.

Man kan også sige det på denne måde:

Det er kristent at hjælpe andre, ikke at blive hjulpet af andre.

Jeg er stadigvæk ondskabsfuld.

Hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-02-05 21:16

I news:cu0ivk$21gj$2@news.cybercity.dk skrev
Claus følgende:

> Sandt nok, men nu mener jeg at Jørgen mener det bredere.

Deri ser jeg da heller ingen konflikt.

> Man kan også sige det på denne måde:
>
> Det er kristent at hjælpe andre,

Det kan vi da kun være enige i.

> ikke at blive hjulpet af andre.

Det er nok en smule forenklet. Har man hjælp behov (været udsat for
katastrofer m.v.) kan man jo udvise kristent sindelag i den måde man
modtager hjælpen på og den måde man reagerer over den der giver, og
overbringer, hjælpen.

> Jeg er stadigvæk ondskabsfuld.

Det kan jeg ikke se.

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-05 21:43

"Claus" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelels

> I ordsprogenes bog står der:
>
> Den der ikke vil arbejde skal heller ikke spise.

Læg mærke til det lille ord "vil". Jeg tror at det er pointen. Nogle *kan*
ikke arbejde, og dem vil alle naturligvis gerne støtte. Andre *vil* ikke
arbejde, men ønsker at nasse på systemet, og dem tror jeg måske ikke på at
det hjælper så meget at hjælpe.

Og med de råd kan man lægge mærke til at man i den kristne menighed i det
første århundrede havde praktiske regler for hvordan man hjalp de trængende
(og hvem der var værdigt trængende; de kristne var ofte selv
mindrebemidlede), fx i Apostelgerninger 6:1-6 og 1 Timoteus 5:4-10. Det kan
derfor ikke være ukristent at modtage hjælp.

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner
www.watchtower.org eller på dansk www.watchtower.org/languages/danish

Fra : Claus

Dato : 04-02-05 22:39

Filip Drejer Johnsen wrote:
> "Claus" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelels

.. Det kan
> derfor ikke være ukristent at modtage hjælp.

nææ, det vil være lige skrapt formuleret. Endnu værre bliver det når vi
skal til at give til de fattige og trængene medmennesker ( netop ikke
medsøstre og brødre), men mennesker i det hele taget.

Skal kristne hjælpe mennesker i nød?

Her taler jeg både om den åndelige og materielle nød.

Fra : jørgen

Dato : 05-02-05 11:55

"Claus" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse

> Skal kristne hjælpe mennesker i nød?
>
> Her taler jeg både om den åndelige og materielle nød.

Prøv at læs Es 58:6-7

Nej, den faste, jeg ønsker,
er at løse ondskabens lænker
og sprænge ågets bånd,
at sætte de undertrykte i frihed,
og bryde hvert åg;

ja, at du deler dit brød med den sultne,
giver husly til hjemløse stakler,
at du har klæder til den nøgne
og ikke vender ryggen til dine egne.

mvh jørgen

Fra : Claus

Dato : 05-02-05 12:20

jørgen wrote:

> [...]
> at sætte de undertrykte i frihed,
> og bryde hvert åg;
>
> ja, at du deler dit brød med den sultne,

Det ser fint ud.

Men nu vil jeg spørge ondskabsfuldt:

Gælder dette kun for broder og søster, eller gælder det også for hedninge?

Hilsen Claus

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-02-05 13:07

Claus skrev Lørdag den 5. februar 2005 12:19 i beskeden
<cu2a4f$mas$2@news.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> Men nu vil jeg spørge ondskabsfuldt:
> Gælder dette kun for broder og søster, eller gælder det også for hedninge?
> Hilsen Claus

Når vi i Matt. 5:44 får pålæg om at "Elsk jeres fjender og bed for dem, der
forfølger jer", så gælder det *alle*.... Så nemt kan det udtrykkes.

Lad være med at spille djævelens advokat. Hvis du vil lære om kristendommen,
kan du jo bare stille spørgsmålene, i stedet for at tilføje at du vil
"spørge ondskabsfuldt"... God weekend.

Henrik, Slagelse
»Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?« (Rom.
8:31) **** Linux - Det bedste OS, især til pengene!