Barbara Thiering
Fra : E. Pedersen

Dato : 13-01-05 19:54

Hejsa

Kender nogen til Babara Thierings bog "Mennesket Jesus" eller
på engelsk "Jesus The Man" hvor hun angriber Dødehavsrullernes
ægthed og tidsangivelse. Dette kuldkaster fuldkommen den gængse
opfattelse af Det Nye Testamente.

Jeg spørger fordi jeg har en bekendt, som har en søn der er i fuld
gang med at overbevise sin mor om at kristendommen bygger på et
falsum. Han har selv været kristen, men forsøger nu af al magt at
bevise det modsatte. Han er ret intellektuel og hans gamle mor er
fortvivlet over hans evindelige postulater, som bringer hendes ellers
faste tro i tvivl.

Jeg synes det er synd for hende, at han ikke kan holde hans videnskab
for sig selv og udvise respekt og hensyn overfor sin mor. Han har endda
presset hende til at se en eller anden piratfilm med Babara Thiering,
ligesom han har presset hende til at læse ovennævnte bog.

Nogen som har kommentarer til dette?

mvh

E. Pedersen

Fra : Britt Malka

Dato : 13-01-05 23:17

On Thu, 13 Jan 2005 19:54:23 +0100, "E. Pedersen"
<tingvej@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>på engelsk "Jesus The Man" hvor hun angriber Dødehavsrullernes
>ægthed og tidsangivelse. Dette kuldkaster fuldkommen den gængse

Mig bekendt er Barbara Thiering meget kristen selv, men har nogle
temmeligt vilde teorier. Blandt andet mener hun, at Jesus blev gift
tre gange og skilt to gange, og han har også børn med Maria Magdalena
-- en teori, der med stor succes er taget op af en forfatter.

Hun har studeret Quamram-rullerne i årevis.

Hvis den gamle mors tro er så let at få til at vakle, skulle hun da
være glad for, at hendes søn åbner hendes øjne for hende. For så
bygger troen måske ikke på særligt solidt grundlag.

Det er altid sundt at så tvivl om en tro. Det bør den kunne tåle.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-01-05 05:27

God morgen E. Pedersen

E. Pedersen skrev Torsdag den 13. januar 2005 19:54 i beskeden
<41e6c3df$0$22674$ba624c82@nntp04.dk.telia.net> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
<...>
> [...]
> bevise det modsatte. Han er ret intellektuel og hans gamle mor er
> fortvivlet over hans evindelige postulater, som bringer hendes ellers

Hvad er hans (sønnens) motivation, og nuværende religiøse tilknytning?

> [...]
> presset hende til at se en eller anden piratfilm med Babara Thiering,
> ligesom han har presset hende til at læse ovennævnte bog.

Der har altid været kilder til tvivl. Det mere opmuntrende er at vise hvad
sandheden ER, fremfor at forsøge at fortælle hvad den IKKE ER.

Men jeg er enig med dig: respekten og hensynet til sin mor bør veje tungere
end pression til at læse materiale hun ikke selv har spurgt efter eller
ønsket. HVIS man ønsker at studere materialet, må man gå ud fra hun sagtens
selv ville kunne opsøge disse kilder af egen fri vilje.

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : E. Pedersen

Dato : 14-01-05 16:51

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dk.livssyn.kristendom:
> <...>
>
> Hvad er hans (sønnens) motivation, og nuværende religiøse tilknytning?

Han har været en glad aktiv baptist - altså personlig kristen. Han har haft
nogle skuffelser og mener Gud ikke har grebet ind som lovet i Bibelen.
Nu forkaster han sin tro og forsøger at bevise at NT er et falsum.

> [...]
> sagtens
> selv ville kunne opsøge disse kilder af egen fri vilje.

Det er jo det der er synd for hans mor. Hun magter ikke disse evindelige
forsøg
fra ham, som går ud på at bevise han har ret. Jeg har snakket med ham, men
han
er ikke typen der lytter. Han tordner uafladeligt frem med sine argumenter.

Det er jo let for mig og andre udenforstående, at lade ham passe sig selv og
hans
"forskning". Det er imidlertid ikke så enkelt for en gammel mor, at sætte
ham
stolen for døren. Hun har forsøgt at få ham til at indse, at de må undgå
samtaler
om religiøse emner, men dette respekterer han ikke ret godt.

mvh
E.Pedersen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-01-05 17:39

God aften E. Pedersen

E. Pedersen skrev Fredag den 14. januar 2005 16:51 i beskeden
<41e7ea7c$0$13742$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> haft nogle skuffelser og mener Gud ikke har grebet ind som lovet i
> Bibelen. Nu forkaster han sin tro og forsøger at bevise at NT er et

Har det nogensinde strejfet sønnen, at han måske har bedt om det forkerte,
eller måske ikke har deltaget i at få tingene til at gå i den rigtige
retning. Man må selv begynde at vandre før Gud kan hjælpe resten af vejen,
ellers vandrer man jo ikke i tro, vel?

> [...]
> forsøg fra ham, som går ud på at bevise han har ret. Jeg har snakket med
> ham, men han er ikke typen der lytter. Han tordner uafladeligt frem med

Han lyder som en meget hoverende type ud fra din beskrivelse, så der er
ingen tvivl om at Jobs Bog ville være god læsning for ham - blot for især
at koncentrere sig om hans eget syn på sig selv. Hvis han ikke møder Gud
med den rette holdning, har han måske selv været årsagen til det manglende
svar på sin bøn. :'-(

> [...]
> at sætte ham stolen for døren. Hun har forsøgt at få ham til at indse, at
> de må undgå samtaler om religiøse emner, men dette respekterer han ikke

Ikke desto mindre kan det være det, der skal til, for at han respekterer
hende som mor: hun har *måske* været for eftergivende overfor hans "luner",
og det hævner sig nu. Er han enebarn?

Henrik, Slagelse
»Du skal elske din næste som dig selv.« (Rom. 13:9)
Linux - Det bedste OS, især til pengene!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-01-05 18:47

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> mælte sligt:

Ja, har man jo hørt om før ;)

>Har det nogensinde strejfet sønnen, at han måske har bedt om det forkerte,

Det har han sikkert fået at vide af mange velmenende kristne. Problemet
er bare, at det ikke holder. Der står jo netop: "Bed, så skal der gives
jer; [...] for enhver, som beder, får." Der står ikke noget om, at
enhver, som beder, får *såfremt* altså han lige husker at bede om det
rigtige. Det der "du skal huske at bede om det rigtige" fremstår altså
ret tydeligt som en efterrationalisering.

Det lyder da usympatisk, når nu moderen ikke vil diskutere det med ham.
Men sådan er det gerne med nyomvendte (og "afvendte"). Det går som regel
over med tiden.

>Han lyder som en meget hoverende type ud fra din beskrivelse, så der er
>ingen tvivl om at Jobs Bog ville være god læsning for ham - blot for især
>at koncentrere sig om hans eget syn på sig selv.

Tror du virkelig? Tror du ikke netop, at han i Jobs bog vil se, hvordan
Gud handler uretfærdigt mod dem, der følger hans bud, og derefter mobber
dem til tavshed, når de vover at gøre opmærksom på det?

Det er trist. Men hun må simpelthen bare sige tydeligere til ham, at hun
ikke vil diskutere den slags. Bedre ville det dog være, om du kunne
overtale ham til at få afløb for sine opsparede frustrationer
andetsteds. Jeg har hørt, at USENET skulle være egnet ;)

Men ærligt talt: Prøv at tale med ham og få ham til at indse, at han i
sin iver blot driver omvent mission. Og spørg ham evt., hvad han da
tror, at det skal gavne hans gamle mor, at han får skudt hendes tro i
sænk. Vil hun deraf blive et lykkeligere menneske?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Well, Frasier, you're so corpulent that when you sit
around the magnificently appointed Tuscan villa, you

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-01-05 05:34

God morgen E. Pedersen

Jeg vender lige tilbage med nogle links og omtaler af forfatteren, du evt.
kan give sønnen...

> [...]
> på engelsk "Jesus The Man" hvor hun angriber Dødehavsrullernes
> ægthed og tidsangivelse. Dette kuldkaster fuldkommen den gængse

http://www.answersingenesis.org/docs/448.asp
Jeg kan især godt lide slutningen: "although one Australian atheistic media
personality referred to Thiering as the ?Miss Marple of the Bible?, a
comparison with the bumbling Inspector Clouseau would be more apt."

http://www.nybooks.com/articles/2065

Der er flere, hvis man søger på Google...

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : E. Pedersen

Dato : 14-01-05 16:37

> [...]
> personality referred to Thiering as the ?Miss Marple of the Bible?, a
> comparison with the bumbling Inspector Clouseau would be more apt."

Tak for links. Dem vil jeg gå videre med.

mvh
E.Pedersen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-01-05 17:40

E. Pedersen skrev Fredag den 14. januar 2005 16:37 i beskeden
<41e7e727$0$13736$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Tak for links. Dem vil jeg gå videre med.

Velbekomme. Det glæder mig, det kunne bruges...