En Gud der ligner en ko ?????????
Fra : FJ

Dato : 10-01-05 22:41

Hej
Vi samlede tøj ind sammen med nogle Tamiler her i week-enden og min datter
faldt i snak med en Tamilsk pige og de kom til at snakke om Gud. Min datter
kom chokeret tilbage og fortalte at den Gud som hendes nye veninde troede på
lignede en ko.
Så er det jo at jeg blev nysgerrig!! Nogen her der ved hvilken "Gud/afgud"
der er tale om ???

Mvh:
FJ

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-01-05 23:55

FJ wrote:
> [...]
> lignede en ko.
> Så er det jo at jeg blev nysgerrig!! Nogen her der ved hvilken "Gud/afgud"

Hmmm...Det jo lyder påfaldende bekendt at dyrke kvæg som Gud
guder...(Jeg tænker her på den bibelske historie om Guldkalven som
sandsynligvis relaterer til Ægyptisk dyrkelse af guden Hathor)

I dette specifikke tilfælde - hvor vi er nede omkring Indien, er der
sandsynligvis nok tale om en hindu-gud (og de har som bekendt RIGTIG
mange guder på de kanter!) ved navn Kamadhenu.

Se på: http://www.webonautics.com/mythology/kamadhenu.html

Jeg håber du kan bruge det.

(Og så en lille opfordring: Det nok bedre at du en anden gang henvender
dig med spørgsmål angående ikke-kristne religioner i gruppen dk.livssyn,
da vi er nødt til at være strenge med fundatsen herinde og holde os til
direkte Kristendomsrelaterede emner - ellers begynder folk bare at
skrive om alt muligt irrelevanvt, hvilket bliver lidt trættende...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Heidelberg

Dato : 12-01-05 07:46

On Mon, 10 Jan 2005 22:41:25 +0100, FJ wrote:

> [...]
> kom chokeret tilbage og fortalte at den Gud som hendes nye veninde troede på

Men i all verden, hvorfor ble hun sjokkert? Det er da ikke noe
oppsiktsvekkende at man på Sri Lanka og i India har et bestemt forhold til
kua.

> Så er det jo at jeg blev nysgerrig!! Nogen her der ved hvilken "Gud/afgud"
> der er tale om ???

Holder det ikke med å si "gud"? Hvorfor må du klassifisere andres guder som
avgud? I andres øyne kan det jo være at din gud (hvis du har noen) er en
avgud.

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://kkh.morgenstierne.org

Fra : FJ

Dato : 14-01-05 22:27

"Heidelberg" <se.hjemmesiden@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Men i all verden, hvorfor ble hun sjokkert? Det er da ikke noe
> oppsiktsvekkende at man på Sri Lanka og i India har et bestemt forhold til
> kua.

Hun er kun 12 år gammel, og vant til at leve blandt andre kristne, så hun
havde ikke lige stødt på en Ko-Gud før!!

> [...]
> som
> avgud? I andres øyne kan det jo være at din gud (hvis du har noen) er en

For mig er der kun en Gud og det er ham der står om i Bibelen og derfor
betragter jeg alle andre Guder som afguder og det vil jeg blive ved med
uanset hvad du syntes!

Mvh:
FJ

Fra : Heidelberg

Dato : 16-01-05 19:41

On Fri, 14 Jan 2005 22:27:01 +0100, FJ wrote:

> "Heidelberg" <se.hjemmesiden@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hun er kun 12 år gammel, og vant til at leve blandt andre kristne, så hun
> havde ikke lige stødt på en Ko-Gud før!!

Men har dere ikke religionsundervisning blant "andre kristne", da?

> For mig er der kun en Gud og det er ham der står om i Bibelen og derfor
> betragter jeg alle andre Guder som afguder og det vil jeg blive ved med
> uanset hvad du syntes!

Hva jeg synes er vel ikke så viktig? For alt du vet kan det jo være at er
kristen. Du synes ikke det kan være unødvendig provoserende å gå ut og
fortelle folk at den guden de tror på, må du omtale som avgud fordi du tror
på en annen gud? Slik inviterer vel ikke akkurat til dialog, gjør det det
da?

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://kkh.morgenstierne.org

Fra : FJ

Dato : 16-01-05 22:41

> Men har dere ikke religionsundervisning blant "andre kristne", da?

Åbenbart ikke på den kristne friskole min datter går på. Der lærer der nok
mest om den Gud vi tror på og det passer mig fint. Det er vel et eller andet
sted derfor vi betaler for at have hende på kristen Friskole!

> [...]
> tror
> på en annen gud? Slik inviterer vel ikke akkurat til dialog, gjør det det

Det kan da godt være at det er provokerende, men jeg har lært fra barnsben,
og tror på, at der er kun en Gud og alle andre "guder" er afguder og derfor
er det min formulering.
Desuden kom jeg bare med et simpelt spørgsmål og har så vidt jeg ved ikke
inviteret til dialog, men prøvede bare at få et nogenlunde svar på et
spørgsmål min datter stillede om den før omtalte kogud.

Mvh:
FJ

Fra : Heidelberg

Dato : 17-01-05 10:23

On Sun, 16 Jan 2005 22:41:11 +0100, FJ wrote:

> Åbenbart ikke på den kristne friskole min datter går på. Der lærer der nok
> mest om den Gud vi tror på og det passer mig fint. Det er vel et eller andet
> sted derfor vi betaler for at have hende på kristen Friskole!

Mine barn går på kristen privatskole. Der lærer de ganske mye om
forskjellige ting - også om andre religioner. Det hører med til det norske
skolesystem at også privatskoler og andre skoler skal følge nasjonale
læreplaner i tillegg til de tingene som privatskoler/andre skoler ønsker å
formidle. En kristen privatskole kan derfor ikke unnlate å fortelle om
andre religioner. Det synes jeg er fint, fordi skolen skal gi barna våre en
allsidig allmennutdanning og ikke et ensidig pensum. Jeg trodde det var
slik i Danmark også, jeg.

> Det kan da godt være at det er provokerende, men jeg har lært fra barnsben,
> og tror på, at der er kun en Gud og alle andre "guder" er afguder og derfor
> er det min formulering.

Lærte du ikke også fra barnsben av at man skal unngå å støte og såre andre
mennesker? Det er jo slik at mennesker som har forskjellige dyreguder, også
har et inderlig og kjært forhold til sine guder. Hvorfor skal disse måtte
bite i seg at det er en avgud de har et kjært forhold til, bare fordi du er
opplært til å tro noe slikt? Kan du ikke bare si som så at de har en gud du
ikke tror på? Det er jo en ærlig sak og en sak som folk flest må kunne
finne seg i - så sant man da ikke er en fanatisk misjonær. Det er høyst
unødvendig å legge til at det er snakk om en avgud fordi du har en tro som
bestemmer noe slikt.

> Desuden kom jeg bare med et simpelt spørgsmål og har så vidt jeg ved ikke
> inviteret til dialog, men prøvede bare at få et nogenlunde svar på et
> spørgsmål min datter stillede om den før omtalte kogud.

Når du legger et innlegg ut på news, som du har gjort, da inviterer du til
dialog. Det er slik news fungerer, så sant du ikke utrykkelig gjør
oppmerksom på at det ikke er snakk om en dialog. Det gjorde du ikke. Du la
ut et spørsmål og har senere deltatt med svar. Det er dårlig nettikette nå
å fortelle meg at du ikke er interessert i dialog.

Dessuten var spørsmålet ditt provoserende og ubehagelig, for jeg har en
sønn som for tiden er veldig opptatt av Ganesh, det er en elefantgud, og
som har den som sin guddom. Han er ikke så gammel, men gammel nok til å
forstå at han er glad i guddommen sin og synes den er fin. Hvorfor skal du
eller jeg eller noen andre såre ham og gjøre ham trist ved å fortelle at
dette er en avgud? Men hvilken rett sårer du min sønn? Med den rett du
tillegger deg fordi du er opplært til å fortelle folk at din gud er den
rette gud og alle andre er avguder? Det er da intoleranse.

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://kkh.morgenstierne.org

Fra : Vidal

Dato : 17-01-05 15:22

Heidelberg wrote:

> [...]
> allsidig allmennutdanning og ikke et ensidig pensum. Jeg trodde det var

Visse danske friskoler er berygtede for deres indskrænkede
pensum, så det er nok en af dem FJs børn går på.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Heidelberg

Dato : 17-01-05 15:56

On Mon, 17 Jan 2005 15:21:34 +0100, Vidal wrote:

> Visse danske friskoler er berygtede for deres indskrænkede
> pensum, så det er nok en af dem FJs børn går på.

Er det ikke en normalstandard for hva som er allmenndannelse i Danmark? En
lærerplannorm som alle grunnskoler er forpliktet på - uansett om det er
private, frie eller offentlige?

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://kkh.morgenstierne.org

Fra : Vidal

Dato : 19-01-05 22:25

Heidelberg wrote:

> Er det ikke en normalstandard for hva som er allmenndannelse i Danmark? En
> lærerplannorm som alle grunnskoler er forpliktet på - uansett om det er
> private, frie eller offentlige?

Man har en vejledning, der siger:

http://www.frieskoler.dk/redskaber/lovgivning/uvpligt_230701.html
-
Efter § 1, stk. 1, i lov om friskoler og private grundskoler
(friskoleloven) skal undervisningen i en fri grundskole stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. En fri
grundskole har således pligt til at give ethvert barn i den
undervisningspligtige alder - og barnet har en tilsvarende ret
til at modtage - en undervisning, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen.
-
Men iøvrigt ved jeg ikke, hvordan det praktiseres. Det jeg
ved, er at der har været sager, hvor undervisningen i visse
skoler, mest fundamentalistiske af den ene eller den anden
art, er blevet draget i tvivl.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Heidelberg

Dato : 20-01-05 06:27

On Wed, 19 Jan 2005 22:24:59 +0100, Vidal wrote:

> [...]
> ved, er at der har været sager, hvor undervisningen i visse
> skoler, mest fundamentalistiske af den ene eller den anden

I Norge har vi hatt noen saker der kristne privatskoler har blitt avslørt
som temmelig fundamentalistiske i sin forståelse av virkeligheten. Og det
blir fulgt nøye fra myndighetenes side både når det gjelder pensum og
undervisningsmetoder. Det er tragisk at voksnes religiøse preferanse skal
frata barn en god allmennkunnskap.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 08:52

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> ved, er at der har været sager, hvor undervisningen i visse
> skoler, mest fundamentalistiske af den ene eller den anden

Det er kun den ene side af problemet.
Den anden er at FJ svigter sit barn, ved ikke at give hende sit eget valg,
men derimod indoktrinerer et bestemt verdensbillede ind i hende som værende
hele verden. Hun får det svært når hun "rammes" af virkeligheden.

/Alex

Fra : Heidelberg

Dato : 20-01-05 10:13

On Thu, 20 Jan 2005 08:51:51 +0100, Alex Linaa wrote:

> [...]
> men derimod indoktrinerer et bestemt verdensbillede ind i hende som værende
> hele verden. Hun får det svært når hun "rammes" af virkeligheden.

Nei, nå er du urettferdig mot FJ. FJ har ikke sagt at barnet vil fratas
kunnskap om dette. Det kan jo hende at FJs spørsmål om denne kuguden
nettopp stilles for å kunne berike barnet. Hva vet vi? Ikke noe. Derfor
skal vi ikke i enkelttilfeller trekke forhastede konklusjoner, men heller
her nøye oss med generalisering.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 10:32

> [...]

> nettopp stilles for å kunne berike barnet. Hva vet vi? Ikke noe. Derfor
> skal vi ikke i enkelttilfeller trekke forhastede konklusjoner, men heller

Her er jeg ikke enig.
Når FJ bruger betegnelser som "afgud", kan man vist ikke tale om at berige,
men om at skræmme og indoktrinere.

/Alex

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-05 10:53

I news:41ef7aa0$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Alex Linaa følgende:

> Her er jeg ikke enig.
> Når FJ bruger betegnelser som "afgud", kan man vist ikke tale om at
> berige, men om at skræmme og indoktrinere.

Endnu en forudfattet og med stor sandsynlighed, fejlslutning fra din
side.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 11:45

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev i en meddelelse

> Endnu en forudfattet og med stor sandsynlighed, fejlslutning fra din
> side.

Hvor kan det være forfejlet ikke at håne andre, og ikke at tale nedsættende
om andres overbevisninger?

Du er en farisær Andreas Falck

/Alex

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-05 11:51

I news:41ef8b92$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Alex Linaa følgende:

> Hvor kan det være forfejlet ikke at håne andre, og ikke at tale
> nedsættende om andres overbevisninger?

Hvad hånende og nedsættende er der da i at kalde "andre guder" for
afguder?

> Du er en farisær Andreas Falck

De ved vist ikke engang hvad det ord egentlig betyder!!

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 12:00

> Hvad hånende og nedsættende er der da i at kalde "andre guder" for
> afguder?

Hvis du ikke forstår det, så opgiver jeg.

> De ved vist ikke engang hvad det ord egentlig betyder!!

Sikkert ikke i din fortolkning, men lad mig så uddybe det i min.
Du bør ikke kalde dig kristen, eller noget der blot ligner kristen, for du
mangler totalt respekten for andre mennesker, respekten for andre menneskers
måde at forvalte deres liv på, og respekten for andre menneskers ret til at
have en anden livsanskuelse end din.

Jeg ved ikke hvad man skal kalde dig, men lad være med at kalde dig kristen
for det rammer også mig, og jeg vil ikke ses i samme sammenhæng som din
livsfornægtende og indsnævrede vold mod kristendommen.

/Alex

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-05 12:10

I news:41ef8f23$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Alex Linaa følgende:

> [...]
> kristen for det rammer også mig, og jeg vil ikke ses i samme
> sammenhæng som din livsfornægtende og indsnævrede vold mod

Ja, når du ikke har nogle saglige argumenter at komme med, så kan du
jo blot endnu engang gå efter manden i stedet for efter bolden.

Og når du nu ovenfor faktisk kalder dig selv for kristen, så burde du
også vide, at andre guder end Bibelens Gud er afguder. Hvad skræmmende
og indoktrinerende er der i det?

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 17:28

On Thu, 20 Jan 2005 12:10:03 +0100, "Andreas Falck"
<fake@skrift.invalid> wrote:

>Ja, når du ikke har nogle saglige argumenter at komme med, så kan du
>jo blot endnu engang gå efter manden i stedet for efter bolden.

LOL - Jeg har åbenbart afluret din teknik

Du har om nogen gået efter benene i hele diskussionen, og i erkendelse
af at du hverken kan eller vil svare på direkte spørgsmål, var der
ingen anden farbar vej.

Det er også et udslag af at jeg væmmes ved fundamentalister, hvad
enten de er kristne, muslimer eller en helt tredie slags.
Du har begravet dig i detaljer, og kan ikke se skoven for bare træer.
Sidder med næsen i bibelen, og glemmer at være menneske. Det kan du
faktisk også finde en hel del om uhensigtsmæssigheden i ved at lede i
bibelen.

Enhver der kommer med en bog i hånden, og højtideligt og
selvretfærdigt proklamerer at han har ret i alt, får en i nakken af
mig. Som sagt, så kan fundamentalismens ækle ansigt få mig til at se
rødt.

>Og når du nu ovenfor faktisk kalder dig selv for kristen, så burde du
>også vide, at andre guder end Bibelens Gud er afguder. Hvad skræmmende
>og indoktrinerende er der i det?

Se her er lige hvad du har misforstået.

At du og jeg er kristne, betyder at vi tror på een Gud, som de
bibelens Gud. Det er nok det eneste vi er enige om. Men det vender
indad, og er ikke nogen hammer til at banke resten af verden i hovedet
med!

Det vi ikke er enige om er din mærkværdige ide om at du har ret til at
nedgøre andre religioner, og dermed de mennesker der bekender sig til
dem. Hvis det er vigtigere for dig at distancere dig fra de vantro, og
nedgøre dem med din tro, så har du totalt misforstået det kristne
budskab om at være et godt, tolerant og næstekærligt menneske.
Krydret med din nedladende retorik over for alt og alle her på usenet,
er der ikke meget der tyder på du kan kandidere til titlen kristen.

/Alex

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-05 21:59

I news:v9mvu05lknthoq7ri6omsd8k995cqfre1n@4ax.com skrev
Alex Linaa følgende:

> Det vi ikke er enige om er din mærkværdige ide om at du har ret til
> at nedgøre andre religioner, og dermed de mennesker der bekender
> sig til dem.

Du er i al fald rigtig god til at forvrænge hvad jeg skriver.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*

Fra : Heidelberg

Dato : 21-01-05 09:41

On Thu, 20 Jan 2005 10:32:16 +0100, Alex Linaa wrote:

> Her er jeg ikke enig.
> Når FJ bruger betegnelser som "afgud", kan man vist ikke tale om at berige,
> men om at skræmme og indoktrinere.
>
> /Alex

Jeg tolker det heller slik at FJ søker kunnskap og at FJ starter med det
begrepsapparat som FJ finner naturlig i sin søken. Det er en ærlig sak. Det
er fullt mulig å være uenig i FJ og å kritisere FJ, men det er ikke riktig
å tillegge FJ motiver som du gjør. Egentlig skylder du FJ en unnskyldning.
Det er også en ærlig sak, men det er opp til deg hvordan du forholder deg
til slike ærlige saker.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://knut.heidelberg.no

Fra : FJ

Dato : 20-01-05 18:39

Jeg skulle aldrig have stillet dette simple spørgsmål !!! Jeg har da
aldrig oplevet noget lignende !!!!! Jeg kan da godt forstå at der er krig i
verden!!!

Selvfølgelig lærer de også om andre guder/afguder i min datters skole, men
de kan selvfølgelig ikke nå at komme omkring dem alle!! Derfor ville jeg
prøve at give hende et svar, men en anden gang siger jeg hellere til hende
at jeg ikke ved det frem for at spørge her.

Min Gud kalder selv flere steder i Bibelen alle andre guder end Ham for
afguder og hvis jeg ikke skulle have samme mening som min Gud, så har jeg da
vist et problem.

Nok om det, slut!

Guds Fred være med jer!

FJ

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-05 22:04

I news:41efeca7$0$299$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
FJ følgende:

> Min Gud kalder selv flere steder i Bibelen alle andre guder end Ham
> for afguder og hvis jeg ikke skulle have samme mening som min Gud,
> så har jeg da vist et problem.

Nej, du har ikke noget problem hvad det angår.

Dem der har et problem er dem der kalder sig kristne, og som alligevel
ikke regner Bibelens udsagn for at have nogen som helst betydning for
det at være kristen og at have et kristent syn på tingene.

Der er faktisk nogle der mener, at blot de er barnedøbt, så er de
kristne og kan derfor tro og gøre lige akkurat hvad de måtte finde for
godt - den hellige grav er ganske velforvarret, for de er jo blevet
døbt.

Jeg fornemmer tydeligt at du har en ganske anden holdning til tingene
end denne næsten ligegyldige holdning. Og der kunne faktisk godt være
brug for flere af din slags her i gruppen som en modvægt mod den
lalleholdning flere af dem der kalder sig kristne har.

Så jeg håber da at du vil blive i gruppen og i ny og næ (eller ofte)
vil give dit besyv med om dette eller hint.

Fra : FJ

Dato : 21-01-05 07:21

> [...]
> flere af dem der kalder sig kristne har.
>
> Så jeg håber da at du vil blive i gruppen og i ny og næ (eller ofte) vil

Tak skal du ha´

Mvh:
FJ