Kulturkristendom = dansk konsensus
Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-04 19:49

Kulturkristendom = dansk konsensus

Erling Olsen der indførte begrebet kulturkristendom, interviewes i
Information idag og forklarer at en tiltrængt grundlovsændring om at gøre
kirken mere selvstyrende og selvfinancierende vil uvægerligt afvist ved
folkeafstemning, hvis den totalt skærer stat-kirke-bindingen over. Derfor er
han lidt lovreligiøs og vil ikke total-privatisere.

At jeg går med Moses Hansen i demo under banneret "Danskerne er et kristent
folk" skyldes samme holdning, og at jeg har et nostalgisk, sentimentalt,
irrationelt forhold til kirken, der skabte min personlighed - desuden er min
religiøsitet intuitivt sammensat af synspunkter, som jeg bringer citater for
nedenfor - især Spinoza . Man kan halde det halv-ateistisk eller
halv-kristent eller hel-kristent. Som så meget i religion, unddrager det sig
logik.

Kirken bør påvirkes i Luthersk retning indefra - derfor er jeg
folkekirkemedlem. Jeg er imod den gerningsretfærdighed som præger de 1% af
danskerne der er folkekirkeaktive - især tanterne/enkerne og præsterne.

Flittige kirkegængere har ingen ret til at kalde sig mere kristne end mig.
Kristendom kan ikke gradbøjes.

P.G. Lindhardts grundtvigianisme ligger tæt ved den kulturkristendom som jeg
og vistnok de fleste danskere hælder mod. Den forguder ikke naturvidenskab.
Det gør Fergo og Johannes Møllehave og københavner-bispen, når de afviser
bibelsk djævleuddrivelse for hjælpsøgende ulykkelige afvigere. Folk som
disse, der hetzer mod djævleuddrivende (Jesus-efterlignende) idealistiske
præster og kalder dem kvaksalvere og uegnede, vil jeg kalde intolerante og
halv-kristne. Og jeg er hel-kristen. Hvis man da vil ind på
gradbøjnings-tåbeligheder. Folk der vil smide Steen Ribers ud, vil jeg kalde
halv-kristne - hvis da på nogen måde nogen kristne er mere kristne end
andre.

Udfra Gud-Kejser budskabet i biblen er kristendom om privat gudstro og alt
skal komme indefra og man kan søge sammen for at nyde fællesskab om
religiøse symboler, men at udstøde og nedgøre er i strid med Jesu gode
døm-ikke budskaber.

"Giv Gud, hvad Guds er og Kejseren, hvad Kejserens er..." Bibel

"Hvilken religion jeg bekender mig til? Ingen af alle dem, du nævner mig. "Og
hvorfor ingen" Af religion. Goethe

"Når man respekterer religionen skal man holde den ude fra så mange ting
som muligt. Sean O'Casey

" Grundtvig forlangte en kirke af levende mennesker, og som man vel kan
sige, han grundlagde en kirke på den enkeltes oplevelse af samfundet.
Vilhelm Grønbech

"Religionen er for de fleste noget som man tror på, fordi man tror, at de
andre tror på den. Hjalmar Söderberg

Baruch de Spinoza 1632-1677 hollandsk filosof

"Spinoza beskriver den skadefro medfølelse og udeltagende ondskab . -
hvordan grusomhed kobledes til festlighed i europæisk byliv.: "Det gør godt
at se på lidelse , men endnu bedre er at skabe lidelse- det er en hård
sætning, men en gammel, mægtig menneskelig hovedsætning."

"Gud er ikke en dukkefører, der griber ind i tingene"Spinoza = den
vigtigste "opfinder" af både deisme og panteisme.

"I have striven not to laugh at human actions, not to weep at them, not to
hate them, but to understand them.Baruch Spinoza

Hvis trianglerne skulle skaffe sig en Gud, ville de gøre ham trekantet.
Baruch Spinoza

"En sindsbevægelse der er en lidelse, ophører med at være en lidelse , så
snart vi gør os en klar og tydelig forståelse af den. Spinoza.

Ved god forstår jeg der, hvorom vi med sikkerhed ved, at det vil være
nyttigt for os. Spinoza-utilitarisme

Oldenburg 1615-77 til Spinoza Opfat ikke Kristi genopstandelse som
allegori, men som en realitet. Alt beror på denne sandhed

"Det ligger i bevidsthedens natur at den søger at opfatte tingene fra et
vist TIDSLØST synspunkt. Spinoza

"Statens mål er ikke at beherske menneskene eller holde dem i ave ved frygt,
men snarere at befri hvert menneske for frygt.Baruch de Spinoza

"God, in other words, Nature.Baruch Spinoza

"Man is a social animal. Baruch Spinoza

GRIMBERGS VERDENSHISTORIE: - ssom fra en bjergtop, uforstyrret af verdens
larm, ser han ned på tilværelsens vrimmmel"

"Virkelig salighed rummes i den intellektuelle kærlighed til gud"

"Løft sindet og se altig i evighedes synsvinkel, så dør al ufuldkommenhed
væk"

"At hade er at erkende sin egen angst og underlegenhed, for man ville aldrig
hade en fjende, som man ved man kan besejre"

"Samvittighed er noget, der kun dukker op, når vi har handlet tåbeligt og
ikke opnået det tilsigtede resultat" Spinoza

"Den som angrer er dobbelt ulykkelig"
"At hjælpe en ulykkelig er en fornuftshandling, som ikke behøver støtte af
medlidenheden"
"Gør vel og vær glad - under nødvendighedens synsvinkel, på trods af at fri
vilje næppe eksisterer""

"Ikke fordømme, men forstå - og prøve at hjælpe"

"Gør som lægen der ikke nøjes med at stille en dignoase, men også prøver at
finde et middel mod sygdommen, for menneskets værste sygdom er netop deres
passivitet."

"Alt som gør os passive, gør os til kastebold mellem vore følelser."

"Godt er hvad udvikler fulkommenhed, lad derfor den vise vederkvæge sig med
god mad og drikke, med vellugt og skønne blomster, skuespil, musik og alt,
hvad han ellers kan nyde uden at skade andre - men størst er lykken ved den
intellektuelle kærlighed til Gud."