Fra : Jesus-loves-you

Dato : 29-12-04 16:20

"Jesus-loves-you" skrev ...

Date: 17. oktober 2004 CET 23:32 (DK-vintertid 2004/2005)
Subject: Re: Nordisk Israelisme
3063 news:SqCcd.58606$Vf.2781425@news000.worldonline.dk

Ordet & Israel ( www.ordetogisrael.dk ) skriver (nr.1 jan 2005, side 13-17):

=== citat start ===

Naziteologisk fremstød i Danmark

af Ole Andersen

I oktober modtog mange danskere et lille hæfte med titlen "Israel Visionen"
med posten. Også en del af Ordet og Israels venner modtog hæftet. Nogle af
dem har spurgt om, hvad der egentlig ligger bag teologien i hæftet. Det gør
vi her rede for, dels gennem et interview med forfatteren og dels gennem en
kritisk artikel af Ole Andersen.

Lad det være sagt helt klart: Hæftet "Israel Visionen" har trods sine mange
bibelhenvisninger intet med bibelsk kristendom at gøre.

Sproget er fromt. Men indholdet er en dybt racistisk, nazisme-lignende
forvrængning af Bibelens budskab.

Ideologien i Israel Visionen bliver af forfatteren selv kaldt for
"nordisk israelisme". Hovedbudskabet kan sammenfattes i fire punkter:

1)
Efterkommerne af de ti israelitiske stammer der forsvandt efter Nordrigets
opløsning i 722 f.Kr., udgør i dag den såkaldte "nordiske race". Det vil
sige danskere, svenskere, nordmænd, tyskere, hollændere, boer-afrikaanere,
englændere, amerikanere, australiere og lignende folk. Disse nationer er i
dag det virkelige Israel.

2)
Jøderne i dag er et blandingsfolk, der stort set ikke har nogen slægtsmæssig
forbindelse tilbage til det bibelske Israel. Kun få moderne jøder er ægte
judæere af den gamle juda stamme. Det er derfor et bedrag at kalde den
moderne stat i Mellemøsten for Israel. I virkeligheden er de moderne
israelere "edomitiske besættere", der har besat landet. Når Jesus kommer
igen, vil han fordrive de nuværende israelsk-edomitiske besættere og
overgive landet til de nordisk-germanske folkeslag.

3)
Jesus kom kun for at frelse den nordisk-germanske race.

4)
Hovedopgaven for kristne er at bevare den nordisk-germanske race mod al
"race-blanding".

Misbrug

Budskabet er på alle måder i total modstrid med Bibelen. Helt centrale
bibelske sandheder er bortforklaret og erstattet af uhyggelige raceteorier.

Hvor Bibelen lægger vægten på troen på Jesus og syndernes forladelse,
ligger al vægten i Israel Visionen på menneskets "race".

Hvor Bibelen understreger, at Gud elsker alle og ønsker at frelse alle
uanset nationalitet, påstår hæftet, at frelsen kun er for den såkaldte
"nordiske race". Hvor Bibelen forkynder, at Israels folk er udvalgt til at
være Guds redskab til at velsigne alle folk, hævder hæftet, at den "nordiske
race" er udvalgt på bekostning af alle andre.

At Jesus og apostlene var jøder bliver overset eller underbetonet. At Ny
Testamente identificerer jøderne med det israelitiske tolvstammefolk bliver
ignoreret. Og at Gud i frelsespørgsmålet ikke gør forskel på folkeslag,
bliver åbenlyst benægtet.

Bibeltolkningen er fuldstændig løsrevet fra de historiske forhold.
Påstanden om, at den "nordiske race" skulle nedstamme fra Israels ti
forsvundne stammer, underbygges med henvisning til nogle få, yderst
tvivlsomme og kontroversielle kilder. Skriftsteder bliver revet ud af
sammenhængen og misbrugt til at sige det diametralt modsatte af, hvad de
faktisk siger.

Alt sammen med det éne formål at give en totalt ubibelsk raceteori et
skin af at være "bibelsk".

Ties ihjel?

Israel Visionen er udgivet på Nordisk Israel Forlag. Forfatteren er et
ungt, sympatisk menneske ved navn Mikkel S. Kragh.

Han fortæller selv, at han i udgangspunktet intet kendte til
kristendommen og Bibelen. Han var en meget aktiv nynazist i Danmark, men
kom på et tidspunkt til tro på Jesus. Da han senere rejste til Sydafrika,
mødte han her i en ekstremistisk kirke med dybt racistiske
bibelforvrængning, som han nu har gjort sig til talsmand for i Danmark.

Både hans egne udtalelser og udsagn fra en af hans venner tyder på, at
han i Danmark står fuldstændig alene med den uhyggelige "bibelske"
raceteori.

Derfor ville det bedste måske være at ignorere den og tie den ihjel.
Meget taler faktisk for den fremgangsmåde.

Men på den anden side tyder erfaringerne fra 1920'erne og 30'erne på
noget andet. Hvor havde det dog været velgørende, hvis flere kristne
dengang helt fra nazismens spæde start klart og utvetydigt med bibelske
argumenter havde manet spøgelset i jorden!

Dertil kommer, at et stort antal mennesker i Danmark nu har modtaget og
måske også læst hæftet. De har brug for information om hæftets racistiske
baggrund og slægtskab med nazismen for at kunne forstå det og afvise det.

Derfor kan der desværre være grund til undtagelsesvist at bruge
spalteplads på en vanvittig raceteori - i håb om, at mange med sindsro og
afstandtagen vil placere hæftet i skraldespanden.

Erstatningsteologi

Ironisk nok retter hæftet en skarp kritik mod al erstatningsteologi (side
23). Ifølge hæftet er det afgørende at holde fast ved, at alle Bibelens
velsignelser ene og alene tilhører "Israel". Kun "Israel" er Guds folk. Men
da kernen i hele teorien er, at "Israel" er lig med "den nordiske germanske
race", ender det hele i en altomfattende erstatningsteologi: den såkaldte
"nordiske race" erstatter Israel som Guds folk.

Den "nordiske israelisme" ender derfor samme sted som al anden
erstatningsteologi.

I den kristne kirkes traditionelle erstatningsteologi bliver Israel i de
bibelske løfter erstattet med "det åndelige Israel", det vil sige kirken.

I den muslimske erstatningsteologi, som blandt andet fremføres af Hamas,
bliver Israel i Guds forjættelser erstattet med muslimerne.

I den racistiske "nordiske israelisme" bliver Israel i Bibelen erstattet
af den såkaldte "nordiske race".

I alle tre tilfælde er der tale om en erstatningsteologi, der nægter at
læse Bibelen ligefremt. I stedet for at læse, hvad der står, tømmer man de
bibelske ord for deres indhold og lægger en helt ny betydning ind i dem. I
strid med teksternes historiske og sproglige betydning.

Nazisme?

Forfatteren til hæftet foretrækker at kalde sin ideologi for "nordisk
israelisme". Det er for så vidt meget dækkende. Teoriens hovedtese er jo
netop, at den såkaldte "nordiske race", er de virkelige israelitiske
efterkommere af det gamle Israel.

I mine øjne giver benævnelsen "naziteologi" dog et bedre indtryk af, hvad
ideologien går ud på. Der er ikke tale om egentlig nazisme, for nazismen
argumenterede ikke ud fra Bibelen. Men der er tale om et forsøg på at bruge
Bibelen til at begrunde en racisme, der på mange måder ligner den nazistiske
racisme. Derfor er det berettiget at bruge udtrykket naziteologi.

Mikkel S. Kragh beskriver i interviewet herover (own: jump ***) selv sin
forståelse af nazismen på denne måde: "I dag ser jeg dybest set nazisterne
som for Guds Israel, men imod Israels Gud". Nazisterne har altså den rette
forståelse af Guds folk som "den nordisk-germanske race", men de tror ikke
på Gud selv.

Den nordiske israelisme kombinerer nazisternes race-forståelse med en tro
på Gud og en (mis)brug af Bibelen. Den er altså et religiøst sidestykke til
den rendyrkede, verdslige nazisme.

Den internationale forbindelse

I Danmark står Mikkel S. Kragh alene med sin raceteologi. Men på
verdensplan er han en del af den omfattende bevægelse "Christian Identity".

Christian Identity er kendetegnet af ekstrem højreorienteret racisme og
antisemitisme. Professor Michael Barkun fra Syracuse University i USA har
skrevet bogen Religion and the Racist Right om bevægelsen.

Han anslår, at der i USA findes 90-100 kirker med en teologi præget af
Christian Identity.

Barkun mener, at Christian Identity har 100.000 tilhængere i USA. Andre
eksperter anslår dog tallet til at være betydeligt lavere, måske mellem 25
og 50.000.

Dertil kommer tilhængere i en række andre lande, blandt andet Sydafrika.

Indholdet i Mikkel S. Kraghs hæfte svarer nøje til hovedlinierne i
Christian Identity's teologi. Han har da også fået en kendt leder fra
Christian Identity i USA, pastor Dan Gayman, til at anbefale hæftet.

Nogle grupper inden for Christian Identity hylder en teori om, at Satan
forførte Eva og derved blev den fysiske far til Kain. Det jødiske folk i
dag stammer ifølge teorien fra Kain og er derfor i bogstavelig forstand
"Satans børn" i modsætning til "den hvide nordiske race", der stammer fra
Adam.

Denne del af Christian Identity-ideologien tager Mikkel S. Kragh dog
afstand fra. Han "nøjes" med teorien om, at alle andre "racer" end den
nordiske blev skabt før Adam.

Fra teori til mord

Christian Identity betragter jorden som en krigsskueplads for kampen mellem
den truede rene, hvide race og alle andre. En del tilhængere af bevægelsen
mener, at denne kamp skal føres med vold her og nu.

Alene i de sidste ti år har tilhængere af Christian Identity i USA udført
en række bombeangreb, mord og brandstiftelser.

I sommeren 1996 blev en person dræbt og 111 såret af en bombe i
forbindelse med de olympiske lege i Atlanta. En vis Eric Rudolph, der har
forbindelse til Christian Identity, blev arresteret og sidder anklaget for
angrebet.

I juni 1999 satte to brødre fra en Christian Identity-kirke ild på tre
synagoger i Sacramento i USA. Skaderne var meget omfattende og løb op i mere
end en million dollars. Senere dræbte de et homoseksuelt par.

I juli 1999 blev en sort og en asiatisk amerikaner dræbt og seks
ortodokse jøder såret på åben gade i Chicago. Gerningsmanden var en
medhjælper for en præst i en Christian Identity-kirke.

I august 1999 trængte en mand ind i et jødisk menighedscenter i Los
Angeles og skød vildt omkring sig. Gerningsmanden var tilknyttet Christian
Identity og erklærede senere, at angrebet var en "vækkelses-opfordring til
at dræbe jøder".

Ikke alle i Christian Identity går ind for vold. Men bevægelsens
fordrejning af Bibelen skaber et dybt had til andre mennesker og en frodig
grobund for blodsudgydelse. De mange voldsepisoder viser, at der er tale om
en dødsensfarlig ideologi.

Mikkel S. K tager i sit hæfte klart afstand fra vold og folkemord. For
som han skriver med henvisning til Moselovens bud om at behandle den
fremmede ordentligt: "således bør den kristne israelit også behandle
racefremmede pænt" (side 31).

Alligevel ligger der også i Mikkel S. Kraghs hæfte en kim til vold. Han
lovpriser Pinehas, der med et´spyd gennemborede en israelit, der havde et
seksuelt forhold til en midjanitisk kvinde (4 Mos 25). Ifølge Kragh handler
denne historie ikke om afgudsdyrkelse men om samme "raceblanding", som i dag
truer den "nordiske race". Med sin aktualiserende udlægning af
Pinehas-beretningen har Kragh sået et frø, der hos de forkerte mennesker kan
føde drab og terror.

Netop beretningen om Pinehas bliver i nogle grupper i Christian Identity
i USA misbrugt som bibelsk belæg for at myrde jøder, sorte og andre, der
forurener den "nordiske race".

Fare på færde

Hæftet Israel Visionen viser i al sin gru, hvor farligt det er at forlade en
sund bibellæsning, der tager de historiske og sproglige forhold i Bibelen
alvorligt.

Hæftets brug af Bibelen er et slet misbrug, der blot skal kamuflere en
hadfyldt racisme. Resultatet er blevet en naziteologi, der intet har med
bibelsk kristendom at gøre.

***

Interview:
Personen bag "Israel Visionen"

Mikkel S. Kragh, der er forfatter til "Israel Visionen", har beredvilligt
svaret på en række spørgsmål, som Ordet og Israel har stillet ham:

Vil du fortælle lidt om din personlige baggrund?

Jeg er ingenlunde teolog, blot en 29-årig køkkenmedhjælper uden nogen videre
uddannelse.

Jeg er opvokset i et venstreorienteret og strengt ateistisk hjem, hvorfor
jeg aldrig er blevet konfirmeret eller har været medlem af nogen kirke.

Som ganske ung blev jeg til alles skræk imidlertid nazist, kom med i
inderkredsen omkring Jonni Hansen, fik prisen "årets aktivist" to år i træk,
hadede al religion og i særdeleshed kristendommen, og var nazisternes
lysende unge håb.

Men så begyndte jeg at læse i Bibelen og bad som 18-årig den første bøn i
mit liv til den Jesus, som jeg ikke troede på. Jeg kom nu til tro på Jesus,
fortalte Hansen og alle vore fælles NS-kammerater om det, jeg havde læst i
Bibelen.

Det forårsagede en krise, og i 1994 forlod jeg nazist-partiet og tog til
Sydafrika for at kæmpe for de kristne boere for en volksstaat i Sydafrika.
I dag ser jeg dybest set nazisterne som for Guds Israel, men imod Israels
Gud.

I Sydafrika mødte jeg imidlertid nogle mennesker fra pinsekirken Ekklesia
Evangeliegroep, som overbeviste mig om, at kampen for en hvid, kristen stat
skulle vindes ved at omvende de hvide sydafrikaneres hjerter, og ikke gennem
væbnet kamp. De lærte mig først alt om omvendelse og anger af synder, og i
maj 1994 blev jeg døbt i en kold swimmingpool i Pretoria.

Mit halve år blandt brødrene og søstrene i Sydafrika var den bedste tid i
mit liv, men jeg tog tilbage til Danmark, og gennem min egen egoisme og
snæversynhed svigtede jeg Herren. Jeg gik siden da gennem en frygtelig tid
uden Jesus og i et forsøg på at leve efter verdens normer, én lang
forbandelse. Men i februar 2003 kaldte Herren på mig, og jeg har søgt ham
siden da, med enhver velsignelse over mit liv til følge.

Hvilken kirke tilhører du i dag?

Jeg kommer fra tid til anden i alle mulige forskellige menigheder, men dér,
hvor jeg er kommet mest, har været hos Syvende Dags Adventisterne.

Betragter du dig selv som hørende til i den bevægelse, der i USA kaldes for
"Cliristian Identity"?

"Christian Identity" er en regnbue af kristne kirker, der har det tilfælles,
at de lærer om de nordiske folks israelitiske oprindelse, mens der derudover
findes næsten enhver tænkelig lære om enhver anden doktrin blandt dem.

Ja, jeg betragter derfor nordisk israelisme som "Christian Identity".

Men der er to ting, som ofte hæftes sammen med "Christian Identity", og
som jeg ikke tror på, nemlig "Satans sæd-doktrinen" samt vold og væbnet
kamp.

Hvor mange eksemplarer er dit hæfte blevet trykt i på dansk, og hvem har
fået det tilsendt?

Jeg sendte hæftet ud til et såre stort antal mennesker, som kunne have en
Bibel-kristen holdning. Jeg fandt dem, for eksempel ved at de havde skrevet
et læserbrev i Kristeligt Dagblad eller stod i De Gule Sider.

Sammenlign selv

Israel Visionen (side-henvisning)
Bibelen (bibel-citater)

S. 17: "Jesus kom kun for at frelse Israel [dvs. den såkaldte nordiske
race]".

Es 49,6: "Han [Gud] sagde: Det er ikke nok, at du [Messias] som min tjener
skal genrejse Jakobs stammer og føre Israels overlevende hjem; derfor gør
jeg dig til et lys for folkene, for at min frelse skal nå til jordens ende".

S. 18: "Selv efter Jesu død er Skriften entydig om, at frelse og forløsning
alene er for Israel [dvs. den såkaldte nordiske race]".

1 Tim 2,3-4: "Gud, vor frelser, som vil, at alle mennesker skal frelses".
Rom 3,29: "Eller er Gud måske kun jødernes Gud og ikke også hedningernes?
jo, også hedningernes".

S. 19: "Jeg udfordrer enhver til at komme med så meget som ét Skriftsted,
som omtaler andre end Israel [dvs. den såkaldte nordiske race] som Gud
Herrens får!".

Joh 10,16: Jesus siger: "Jeg har også andre får, som ikke hører til denne
fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én
hjord, én hyrde".

S. 19: "At millioner af farvede mennesker overalt i verden kalder sig
kristne, betyder ikke, at frelsen også rækker ud over dem".

Rom 10,12f. "Der er ingen forskel på jøder og grækere; alle har den samme
Herre, rig nok for alle, som påkalder ham, for 'enhver, som påkalder Herrens
navn, skal frelses'".

S. 21: "Herrens lov står ikke skrevet i nogen jøders hjerte"

APG 21,20: "Broder, du ser, hvor mange tusinde jøder der er blevet troende,
og de brænder alle af iver for loven"

S. 25: "Race-emnet er centralt i Bibelens hovedproblematik".

ApG 10,34-35: "Nu forstår jeg, at Gud ikke gør forskel på nogen, men at han
i et hvilket som helst folk tager imod den, der frygter ham og øver
retfærdighed". Kol 3,11: "Her kommer det ikke an på at være græker og jøde,
omskåret og uomskåret, barbar, skyte, træl, fri, men Kristus er alt og i
alle".

S. 26: "At Adam (og dermed også Eva) var hvide nordiske mennesker må derfor
afføde den konklusion, at de andre racer er pre-adamiske skabninger".

APG 17,25f.: "... af ét menneske har han [Gud] skabt alle folk og ladet dem
bosætte sig overalt på jorden".

S. 26: "Ud fra disse tekster kan vi dermed konkludere, at ... Jesus Kristus
var nordisk i kødet".

Fra først til sidst understreger Ny Testamente, at Jesus var jøde. Der
findes ikke i NT den allerfjerneste antydning af, at Jesus skulle tilhøre
nogen 'nordisk race'.

S. 30: "'hundene' - altså de ikke-israelitiske racer [dvs. alle der ikke
hører til den såkaldte nordiske race] - skal ikke være inde i det ny
Jerusalem".

Åb 21,24- "Folkeslagene skal vandre i dens lys og jordens konger komme ind i
den med deres herligheder".

=== citat slut ====

Det er aldrig rart at overvære, når en kristen broder og ven forvilder sig
bort fra Jesus, vor Hyrde.

I håbet om at kalde ham tilbage bort fra denne vranglære, stilte jeg ham et
spørgsmål, som han desværre endnu ikke har svaret på:
( tilsendt ham 7. november 2004 CET 09:42 ):

=== citat start ===

Hvem kom Jesus Kristus for at frelse, skriver du i hæftet.

Alle mennesker, både Abrahams kødelige afkom og alle de andre, vil jeg påstå
på baggrund af NT-ordene:

Herren ... [vil] ikke,
at nogen skal fortabes, men at alle
skal nå til omvendelse.
(2.Pet.3,9b)

... Gud ...
som vil, at alle mennesker skal frel-
ses og komme til erkendelse af sand-
heden.
(1.Tim.2,3-4)

... den levende
Gud, som er alle menneskers frelser,
særligt de troendes.
(1.Tim.4,10b)

... Jesus ...
... der er ikke frelse i nogen anden;
thi der er ikke under himmelen givet
mennesker noget andet navn, hvor-
ved vi kan frelses.
(Ap.G. 4,11-12)

Er du enig med mig i dette, apropos Jesus betyder "Jahve-frelser" ?

=== citat slut ====

Det var/er åbenbart vigtigere for ham at omdele flere hæfter ( fremfor at
undersøge, hvad *Bibelens* udsagn i denne sag er ) hvilket jeg kun dybt kan
beklage ...

[ ... ]

> Fader! Forlad os vor synd, stor som lille. Stands os I TIDE
> (førend vi gør skade på vor næste).
> Herre Jesus! Hør vor bøn.

Giv os øjne, Jesus, så vi kan indse og fatte *Din* frelse, fremfor vor egen
hjemmestrikkede og forvrængede udgave.

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 3500 Danish Kr. (around 600 US $), jump ...
3493 news:UIMxd.76610$Vf.3624746@news000.worldonline.dk