Århusianer vil fiske gennem hul i is
Fra : Bo Warming

Dato : 24-12-04 17:06

Manden hakker længe et godt fiskehul i isen
En stemme runger fra oven "Der er ikke fisk under isen her"
Århusianeren vandrer lidt væk og begynder igen at hugge hul
Samme kraftige stemme stopper ham
"DER ER IKKE FISK UNDER ISEN HER"
Ærgerlig smider fyren sit redskab og kikker tvært op imod hvor stemmen kom
fra og siger

"Er du da Gud?" og der svares:
"JEG ER SPORTSHALLENS INSPEKTØR"

En festlig og overraskende kort juleaftensprædiken fik Frihavnskirkens fulde
huse til at le længe og kraftigt og lidet religiøst af denne joke.

En del af prædiken fastslog at det ikke er smart at fortælle en sådan joke
så man har brændt pointen af, før man får baggrunden.

Mundtlige jokes af denne type kan godt være lidt selvsmagende ordrige.

Jeg syns korthed er dyd, og da den talerkursustroprofessionelle
pastor-måske-snart-bisp med bravour og uden manusskript klarede prædiken på
10 minutter, vil jeg maile ham en mavesur "anmdeldelse" om at når man drager
til kirke, er det måske at give stene for brød når man ikke giver en masse
gudeligt med hjem at tænke over - forskellige måder at tolke juleevangeliet
, udover at historier kan fortælles på mange måder, og biblens er en af de
gode.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-12-04 02:19

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> "JEG ER SPORTSHALLENS INSPEKTØR"

<snip>

forskellige måder at tolke juleevangeliet
> , udover at historier kan fortælles på mange måder, og biblens er en af de
> gode.

Nåh ja Bo, tillykke med at du har fået leveret et indlæg der ca. 50% holdt
til emnet, i begge grupper ovenikøbet.

Du og din newsreader ønskes en glædelig jul, vi ved alle, at i 2 har haft et
tæt arbejdsfællesskab i de forløbne år.

Med venlige julehilsner Uffe Ravn

Fra : Bæ9

Dato : 25-12-04 03:00

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> <snip>

og så var den endda rimelig

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-12-04 12:08

"Bæ9" wrote:

> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> og så var den endda rimelig

Jeg synes nu den udgave med
skøjtehallen er sjovere.

--
Kasper Dupont

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-12-04 12:38

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev

> Jeg synes nu den udgave med
> skøjtehallen er sjovere.

*LOL*

Mvjh. Uffe Ravn

Fra : Bæ9

Dato : 26-12-04 22:51

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes nu den udgave med
> skøjtehallen er sjovere.
>
> --
> Kasper Dupont

hehe

Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-04 05:20

> [...]
> giver en masse gudeligt med hjem at tænke over - forskellige måder at
> tolke juleevangeliet , udover at historier kan fortælles på mange måder,

Det var reklame-inspireret og ikke-forvirrende. Vægten på på det glade
budskab, som er dit for dig og dat for mig.
Moralrelativisme som hos Nietzsche - ku jeg læse ind i at hyrderne var vant
til at blive talt ned til, og det gjorde englene ikke.
Nogle forklarer hyrders fattigdom ved at rige sidder på flæsket - men det er
bare een betragtningsmåde.

En præken uden Margrete Aukensk aflads-moralisering er skønt - men for mig
betød denne prædiken "nul ny impulser" andet end den vittige og
underholdende FORM

En anden lille skønhedsplet på den fine oplevelse, var at det lækre
kirkesangerkor (der fint underholdt den fulde sal et kvarter før kl 15) blev
ved at optræde lidt efter kl 15.
De skal holde sig i baggrunden, selvom deres konservatorie-uddannelser gør
dem engle-skønne at høre på

Fordi denne præst er en af de få, der kan overleve kirke-stat-adskillelse,
var menigheden god til salmer - det er ellers sjældent i København.

Fæl pengemaskine-tendens sås i kirkebladets foto af kirkesal FØR RENOVERING,
der har kostet kirkeskattemillioner - og intet positivt var opnået.

Bagefter var jeg til min anden medlemskirke - den katolske - der var ren
rundkredslspædagogik og børneaktivering for slovenere(krybbespil og dialog
med de små!) - hyggeligt og konstant øjenkontakt fra Reinholdt Sahner til
menigheden - ikke dum ophøjelse med, at præsten vender ryggen til og man kan
ikke se, om han synger med på salmerne som det menighedsmedlem han er.
Katolikkerne har klart overhalet FK, fordi de lønner så lavt, at præster er
idealister.
Og elektronik i stedet for fremmedgørende luder-kirkesangere(der forlader
kirkerummet i foragt under præken) - sejt, sejt, sejt.