efterlysning
Fra : Soeren

Dato : 23-12-04 12:03

jeg har mange gange brugt citatet-som man sår, sådan høster man-
men er det et citat fra bibelen og i så tilfælde hvor står det.

Soeren

Fra : TBC

Dato : 23-12-04 12:29

"Soeren" <soerenA@soren.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har mange gange brugt citatet-som man sår, sådan høster man-
> men er det et citat fra bibelen og i så tilfælde hvor står det.

Helt irrelevant ifht bibelens tekst som inspirationskilde er det i hvertfald
ikke, bibelen indeholder f.eks:

2 Kor 9,6: For husk, at den, der sår sparsomt, skal også høste sparsomt, og
den, der sår rigeligt, skal også høste rigeligt.

Men det er formentligt Gal 6:7-8 der er den egentlige bibelske inspiration
til ordsproget: "Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte. Hvad et menneske
sår, skal det også høste: v8 Den, der sår i kødet, skal høste fordærv af
sit kød, og den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden"

TBC

Fra : jørgen

Dato : 23-12-04 15:59

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> menneske sår, skal det også høste: v8 Den, der sår i kødet, skal høste
> fordærv af sit kød, og den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af

Hvad vil det så sige at så i Ånden som det fremstilles her?
Hvis det handler om penge (hvilket Gal 6:6 kunne antyde) kunne et
parallel-vers måske være Matt 6:19-21 : "Saml jer ikke skatte på jorden,
hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. Men saml jer
skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke
bryder ind og stjæler. For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være"

Der er nogen kristne som bruger dette om at så og høste i den betydning at
vi høster i dette liv og at høsten er af financiel materiel art. Spørgsmålet
er så hvor ens hjerte er hvis man forventer og spejder efter økonomisk
fremgang som løn for de penge man har givet (sået) til sin menighed?

mvh jørgen.

Fra : TBC

Dato : 24-12-04 03:17

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad vil det så sige at så i Ånden som det fremstilles her?

Puha, godt spørgsmål. Jeg tror man må se på Galaterbrevet som et hele, for
at pejle sig lidt ind på det.

Det er efter at have opregnet både åndens frugt og kødets gerninger (Gal kap
5) og opfordret enhver til at prøve sin egen gerning at Paulus sagde: "Den,
der sår i kødet, skal høste fordærv af sit kød, og den, der sår i Ånden,
skal høste evigt liv af Ånden".

Det første sted hvor en form af ordet "ånd" forekommer i Galaterbrevet er
Kap 3:2 hvor Paulus spørger de kristne: "Fik I Ånden ved at gøre
lovgerninger eller ved at høre i tro?". I 3:5 kæder han "ånden" sammen med
de kraftige gerninger der fandt sted iblandt dem, og "ånden" må derfor være
den hellige ånd, Sandhedens ånd, "talsmanden" de kristne har fået, og som
skulle lede dem til sandheden (Joh 16:13). Eller som det siges i Joh 14:26:
"Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal
lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer."

Senere (i Gal 5) stiller Paulus som sagt ånden frugt og kødet op som
modsætninger, og han siger i vers 16: "Hvad jeg mener, er: I skal leve i
Ånden og ikke følge kødets lyst" (DA) eller som andre oversættelser mere
klart udtrykker det: "Jeg siger: Bliv ved med at vandre ved ånd, så vil I
ikke opfylde noget som helst kødeligt ønske" (NVO); og den helt elaborerende
version: "But I say, walk and live [habitually] in the [Holy] Spirit
[responsive to and controlled and guided by the Spirit]; then you will
certainly not gratify the cravings and desires of the flesh (of human nature
without God)." (AMP)

Den der ifølge Galaterbrevet 6:8 "sår med henblik på sit kød", må derfor
være den der lader sig lede af syndige menneskelige ønsker og giver sig af
med "kødets gerninger". En sådan erfarer måske også snart det fordærv som
denne adfærd fører med sig, og medmindre man forandrer sig, risikerer man
ligefrem at blive udelukket fra Guds rige. (1 Korinther 6:9, 10)

Som kristne er vejledningen altså således at vi bør ønske at "så med henblik
på ånden". Det forudsætter vel så at vi søger at leve sådan at den hellige
ånd kan virke frit i vor tilværelse og frembringe sin frugt i os. Og Vi sår
vel derfor med henblik på ånden når vi gør en indsats for at rette os efter
dens vejledning.

> [...]
> jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve
> ikke bryder ind og stjæler. For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte

Ja, selv om jeg ikke mener at det nødvendigvis, eller i alle tilfælde er
afgrænset til udelukkende at handle om penge, er jeg for den sags skyld helt
enig
med dig i det princip det som sådan kan kædes sammen med, på den måde du her
har gjort det.

Et andet skrifsted det vel oplagt kan kædes sammen med er f.eks Rom 8:13-14
som siger: "Hvis I lever i lydighed mod kødet, skal I dø, men hvis I ved
Åndens hjælp dræber legemets gerninger, skal I leve. For alle, som drives af
Guds ånd, er Guds børn."

> [...]
> Spørgsmålet er så hvor ens hjerte er hvis man forventer og spejder efter
> økonomisk fremgang som løn for de penge man har givet (sået) til sin

Faktisk et meget godt spørgsmål du der får stillet, noget som alle kristne
principielt kan bruge til selvransagelse i forbindelse med hvilke ting man
stræber efter, under dække af hvad, og hvordan

.....Jeg tror vi er meget enige om at det ovenstående egennyttige motiv, og
begæret efter penge nok mest er "af kødet", og at de penge der gives med
ovenstående motiv, nok snarere "gavner" kirken, mere end det lige gavner ens
egen åndelighed.

Paulus formaning i Gal 6:7 er meget relevant: "Far ikke vild!" for
Gud lader sig hverken "spotte" eller "narre" (Jævnfør AMP fodnote af Matthew
Henry: "scorned, disdained, or mocked [a]by mere pretensions or professions,
or by His precepts being set aside")

TBC