Dagens Skovhornugle
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 23:43

Dagens Skovhornugle

Jeg er så heldig at bo kun cirka én kilometer fra Skovhornugle-træet
på Frøstjernevej i Bagsværd. Jeg kigger derfor tit forbi.

Uglefotoet, der kan ses via nedenstående link, er fra i dag (tirsdag
den 1. februar).

http://keld-rasmussen.dk/dagensugle3487.php

Der sidder ugler nogenlunde de samme steder i træet hver gang jeg
kommer forbi. Uglerne kan selvfølgelig sidde lidt længere inde eller
ude på samme gren, fra den ene gang til den anden. Det er nærliggende
at antage, at uglerne har deres faste pladser i træet.

Uglen på ovenstående foto er speciel nem at følge, idet den sidder
yderst i den del af fyrretræet, der vender ud til villavejen. I
fyrretræet er der en åbning, så ofte er uglen helt synlig, som i dag.

En dag, jeg var forbi, var en dame så venlig at fortælle mig, at hun
havde besøgt Skovhornugle-træet cirka en time efter solnedgang. Det
var på det tidspunkt uglerne fløj ud for at søge føde. Hun havde da
set 15 ugler forlade stedet. I sidste uge måtte jeg også forsøge, om
jeg kunne se uglerne flyve ud. Det kunne jeg! Fra klokken 17:06 til
17:22 forlod ugler træet i en lind strøm. 14 ugler i alt. Frank
Desting fortalte mig, at han et par dage senere på samme tidspunkt
talte 15/16 ugler!

Ikke nok med at uglerne måske sidder på samme sted, de er også
temmelig præcise. Udflyvnings-tidspunktet rykker sig nok efterhånden,
som det bliver mere lyst.

Der er forfærdelig interessant at hvide hvornår uglerne returnerer.
Mon ikke de reture mere spredt? De fanger jo ikke bytte på samme
tidspunkt, og de flyver formodentlig tilbage efterhånden, som de hver
især er "mætte".

Med venlig hilsen

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk