store fugleflokke
Fra : Aksel Petersen

Dato : 26-01-05 16:07

I går eftermiddags kørte vi på hovedvejen Odense-Middelfart. Midtvejs så
vi 3 store flokke af ret store mørke fugke. Der var vel ca. 3-500 i hver
flok, og de kom som bølgende "slanger" henover landskabet i ret hurtig
flugt. Først troede vi, det kunne være sjakkere, men fuglene syntes lidt
større. Viber måske, men det er da vist fortidligt. Vi har aldrig set
noget tilsvarende. Nok med stære og mindre fugle, men ikke med så store
fugle. Vejret var bestemt ikke gunstigt, der var begyndt lidt snefygning.
Mon disse flokke er blevet observeret af andre - og mon nogen har et bud
på, hvilke fugle, vi har set?
Aksel

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 26-01-05 17:51

Aksel Petersen wrote:
> [...]
> gunstigt, der var begyndt lidt snefygning. Mon disse flokke er blevet
> observeret af andre - og mon nogen har et bud på, hvilke fugle, vi
Sandsynligvis kragefugle (Råger) på overnatningstræk.

Mikkel

Fra : Aksel Petersen

Dato : 26-01-05 21:57

Jens Mikkel Lausten wrote:
Sandsynligvis kragefugle (Råger) på overnatningstræk.

> Mikkel

Tak for svar, men jeg tror ikke, du har ret. Fuglene havde hurtige
vingeslag og var en smule mindre end råger.
Aksel.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 27-01-05 16:30

Aksel Petersen wrote:
> Tak for svar, men jeg tror ikke, du har ret. Fuglene havde hurtige
> vingeslag og var en smule mindre end råger.
Hva' så med alliker ?

Mikkel

Fra : Aksel Petersen

Dato : 28-01-05 15:22

Jens Mikkel Lausten wrote:
Tak for svar, men jeg tror ikke, du har ret. Fuglene havde hurtige

> Hva' så med alliker ?
>
> Mikkel

Jeg har aldrig set alliker i så store tætte, bølgende norpå flyvende
sværme. Men det lader nok til, at det ikke lader sig gøre at bestemme
disse fugle. Vejret var ret mørkt og mine iagttagelser har ikke været
nøjagtige nok. Tak for besvarelserne.
Venlig hilsen
Aksel.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 28-01-05 21:11

> [...]
> sværme. Men det lader nok til, at det ikke lader sig gøre at bestemme
> disse fugle. Vejret var ret mørkt og mine iagttagelser har ikke været

Hej.

Jeg ser ofte store flokke af blandede kragefugle i gry og skumring - de skal
åbenbart den ene vej om morgenen - for at fouragere - og den anden vej om
aftenen for at holde fri. Ligesom jeg.....

Hilsen Margrete