Hvilken rovfugl
Fra : Happydane

Dato : 13-01-05 14:15

Hej NG.

Nu er mine fugle ved foderkugler og bræt igennem et stykke tid, blevet
generet af et lyn af en fugl.
Har ikke tidligere kunne se den ordentligt, men i dag sad den i min bøgehæk
nær fuglenes foderplads.
Hvilken rovfugl taler vi om, hælder mest selv til det er en ikke udfarvet
spurvehøg han, men er ikke sikker.

De ligger i binaer, men de er ikke skarpe pga. nye ruder der skal simulerer
gamle bonderuder, så der er bøj i glasset.

Martin

--
Fjern DETTE fra min mail

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 13-01-05 14:29

Happydane wrote:
> [...]
> bøgehæk nær fuglenes foderplads.
> Hvilken rovfugl taler vi om, hælder mest selv til det er en ikke
> udfarvet spurvehøg han, men er ikke sikker.

Du har ganske ret; det er en 2k spurvehøg han.
Med 2k menes at fuglen er i sit andet kalender år; den er alyså klækket
sidste år: 2004.
På det første foto kan du se vingeoversidens skællede arm og
hånddækfjer.
Øjet er stadig gult, på gamle hanner bliver øjet rødere og rødere med
alderen.
Fuglens størrelse indikere at det er en han.

Mikkel

Fra : Happydane

Dato : 13-01-05 15:55

Hej Mikkel og andre.

Skal jeg regne med, at så længe jeg fodre de små fugle, at den betragter det
som et ta selv bord?
For som sagt, er det ikke første gang jeg observerer den, blot første gang
jeg har set den i standby mode.

Martin

P.S. Skal jeg stoppe med at fodre de små fugle, er det etisk forsvarligt at
lave et ta selv bord for spurvehøgen?

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 13-01-05 16:23

Happydane wrote:
> [...]
>
> P.S. Skal jeg stoppe med at fodre de små fugle, er det etisk
> forsvarligt at lave et ta selv bord for spurvehøgen?

Hvis du spørger spurvehøgen, så vil den svare at det er helt etisk, hvis
du spørger gråspurvene vil de sikkert give det modsatte svar.
Hvorfor er det lige at du ikke vil fordre spurvehøgen ??
Hvad har den dog gjort ? Den kan vel ikke gøre for at den er født som
kødæder ?

I øvrigt er det for fuglene fløjtende ligegyldigt om du fodrer dem eller
ej.
Det har absolut ingen betydning for bestandende. Fuglefodring er kun
noget man gør for sin egen fornøjelses skyld.

Hilsen Mikkel

Fra : Happydane

Dato : 13-01-05 16:40

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ej.
> Det har absolut ingen betydning for bestandende. Fuglefodring er kun noget

Hej Mikkel.

At det for fuglene er ligegyldigt om jeg fodre, er jeg godt klar over... de
var her vist en tand længere end foderkuglerne og ja, jeg fodre dem kun
for min egen skyld. Og med det i mente, så var min tanke om jeg udsatte dem
for unødig fare og stress, når jeg nu er klar over at der er en spurvehøg i
hækken. Jeg har ikke noget i mod spurvehøgens natur, jeg foretrækker
rovfugle frem for spurve, så det har ikke noget med det at gøre.

Men nu skal vi ikke gøre dette til en dialog om hvem der spiser hvad og
hvorfor, blot søgte jeg et argument for eller imod min fodring af mejser og
spurve, når høgen er i hækken.

Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-01-05 16:35

Happydane skrev:

> P.S. Skal jeg stoppe med at fodre de små fugle, er det etisk
> forsvarligt at lave et ta selv bord for spurvehøgen?

Du skal måske bare *justere* din foderplads, så spurvehøgen
ikke kan dykke direkte ned over småfuglene. Jeg hænger mine
mejsekugler i et "bonsai-klippet" birketræ lige uden for mit
vindue. De hænger i en højde, så ræven ikke kan nå kuglerne,
når den kommer på sin natlige "afpatruljering".

Og når jeg fodrer med vildtfugleblanding midt ude på plænen,
foregår det i en overdækket "skuffe", således at skaderne
og skovduerne ikke kan komme til foderet. (Det er gerne her
bogfinkerne og kvækerfinkerne kommer og spiser).

Siden jeg lavede den *justering*, har jeg ikke set spurvehøgen.
(Der sad engang en og sundede sig i ca. fem minutter ved min
havedør efter et mislykket dyk, hvor den måske havde slået sig).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- men spurvehøgen hører jo også med i naturens orden.

Fra : Happydane

Dato : 13-01-05 16:43

> [...]
> vindue. De hænger i en højde, så ræven ikke kan nå kuglerne,
> når den kommer på sin natlige "afpatruljering".

Den tanke har strejfet mig, men jeg har desværre ikke de muligheder, hvis
jeg samtidig skal nyde de små fugle.
Så er alternativet jo nok desværre, at jeg må fjerne kuglerne.

Martin