Andre fugletyper hvis flyvemetode skiller ~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-01-05 07:20

Ja, et mere generelt spørgsmål, i forlængelse at mit forrige.

Hvilke fugletyper har flyveegenskaber der skiller sig
markant ud fra almindelige fugles?

Jeg spurgte i forrige indlæg om hvorvidt uglens støjsvage
flyvning er markant nok, og fik fine svar ("jo, ugler er
skam stealthflyvere").

Så er der kolibrien, som kan stå stille i luften. Det er et
fint eksempel på hvad jeg finder markant. Den *kan* noget
særligt.

Sanser er jeg, af forskellige grunde, ikke rigtig
interesseret i. Dyr har generelt skarpere sanser end
mennesker, så vi skal helt ud i ekstremerne (hunde,
blodhunde, eller slanger med deres infrarøde syn) før det
"tæller".

Men hvad med hastighed? Er der fugle der kan sprint-flyve
ekstremt hurtigt, i forhold til almindelige arter? Eller
fugle der kan marathon-flyve, altså holde en pæn hastighed
over store distancer, dvs. tilbagelægge væsentligt større
strækninger end almindelige arter.

Hvad med højdeflyvning?

Er der andet områder, hvor enkelte arter eller typer af
fugle skiller sig ud? Det her er alle tiders tråd, for folk
der har en eller anden yndlingsfugl som de vil promovere.

Derudover: medfører disse særlige fugleevner handicap på
andre områder? Jeg ved at kolibrier er ret begrænsede mht.
størrelse. Hvad med uglerne? Er der en "pris" for deres
støjsvage flyvning?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 11-01-05 11:22

On Tue, 11 Jan 2005 07:20:04 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>

>Jeg spurgte i forrige indlæg om hvorvidt uglens støjsvage
>flyvning er markant nok, og fik fine svar ("jo, ugler er

Skovsneppen er mig bekendt også en ret lydløs flyver. Den er hurtig og
flaksende.
Man finder samme stil hos bekkasiner.

Måske andre mener noget andet ?

> [...]
>
>Men hvad med hastighed? Er der fugle der kan sprint-flyve
>ekstremt hurtigt, i forhold til almindelige arter? Eller

Vandrefalken er særligt hurtig. I disse mobil-telefontider har man
observeret flyvetiden for sådan een fra Falsterbo til Stevns. Det var
vist 120 km/t.

>fugle der kan marathon-flyve, altså holde en pæn hastighed
>over store distancer, dvs. tilbagelægge væsentligt større
>strækninger end almindelige arter.

Jo, der er træk-rekorder. Husker det ikke lige.

>Hvad med højdeflyvning?

Ved ikke

>Er der andet områder, hvor enkelte arter eller typer af
>fugle skiller sig ud? Det her er alle tiders tråd, for folk
>der har en eller anden yndlingsfugl som de vil promovere.

Gæs tager føringer i deres formationsflyvning, ligesom cykelryttere

>Derudover: medfører disse særlige fugleevner handicap på
>andre områder? Jeg ved at kolibrier er ret begrænsede mht.
>størrelse.
De findes altså så store som en lille stær.

Kolibrierne går i kropsdvale om natten, ligesom bjørnen i sit hi. Jeg
har desuden observeret i Costa Rica, at de før solnedgang går meget
aggressivt til en saftautomat. De skal lige have en sidste snaps.

>Hvad med uglerne? Er der en "pris" for deres
>støjsvage flyvning?

Nja, musen betaler prisen. Men ellers vil jeg tro, at prisen er lidt i
hurtighed.

Darwinisme er fantastisk !

Skal man derfor fodre fuglene om vinteren eller ej ?

Aids skal man heller ikke bekæmpe, vel ?

mvh

John

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-01-05 08:29

JK (at mail dot dk) wrote:

> Vandrefalken er særligt hurtig. I disse mobil-telefontider har man
> observeret flyvetiden for sådan een fra Falsterbo til Stevns. Det var
> vist 120 km/t.

Hvor hurtigt flyver en "normal" fugleart så?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 27-01-05 16:32

Peter Knutsen wrote:

> Hvor hurtigt flyver en "normal" fugleart så?
Der findes ca. 9000 forskellige fuglearter - hvad er en normal fugleart
?

Mikkel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-01-05 05:10

Jens Mikkel Lausten wrote:
> Peter Knutsen wrote:
[JK nævner vandrefalken der kan flyve 120 km/h]

> Der findes ca. 9000 forskellige fuglearter - hvad er en normal fugleart
> ?

Den 4500. eller 4501. hurtigste?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : SMC

Dato : 13-01-05 21:33

> [...]
> fugle der kan marathon-flyve, altså holde en pæn hastighed
> over store distancer, dvs. tilbagelægge væsentligt større

Jeg er fascineret af mursejleren.
Jeg har hørt, at når den forlader reden lander den først igen, når den skal
bygge rede et par år efter. Og når den skal sove flyver den megahøjt op,
falder i søvn og svæver langtsom nedad.

Finn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-01-05 23:01

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, et mere generelt spørgsmål, i forlængelse at mit forrige.
>
> Hvilke fugletyper har flyveegenskaber der skiller sig
> markant ud fra almindelige fugles?

En Albatros kan svæve langs bølgekamme i timevis uden at bevæge vingerne
andet end lidt korrektion o.lign.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-01-05 23:05

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, et mere generelt spørgsmål, i forlængelse at mit forrige.
>
> Hvilke fugletyper har flyveegenskaber der skiller sig
> markant ud fra almindelige fugles?

En Pingvin kan flyve under vand. Det kan andre tildels også, Dykænder f.eks.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen