Hvor stille flyver ugler?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-01-05 13:56

For en del måneder siden så jeg lidt af en dokumentar på
Discovery (eller National Geo, eller muligvis Animal Planet)
om ugler. Dér blev det påpeget at ugler er indrettet sådan
at de støjer mindre når de flyver end andre fugle.

Men hvor *stor* er forskellen? Hvor voldsomme er de
fysiologiske tilpasninger, i forhold til almindelige fugle?

Jeg har været inde på Encyclopedia Britannica (der er gratis
adgang til alle der bor i Københavns Kommune - ret fedt),
men der stod ikke noget i deres generelle artikel om ugler,
ud over en hentydning til at jo, ugler var "stealth" flyvere.

(Ja, hvis er er nogen der er i tvivl, så skal jeg
naturligvis bruge oplysningerne til et rollespil jeg laver.
Jeg vil vide om det er "stærkere" magi at kunne skifte form
til en ugle, end at kunne skifte form til en anden slags
fugl. Og det afhænger af om støjsvagheden er tilstrækkelig
markant.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : dpl

Dato : 09-01-05 18:53

Hej Peter
På vores vildtplejestation får vi jævnligt natugler ind, og når de er
klar til det, sættes de ud i et 50 m2 voliere. Og opholder man sig
derinde mens de flyver, får man på fornemmelsen, at de kan flyve nærmest
lydløst. Man får virkelig et chok, når sådan en stor fugl dukker op 30cm
fra ens hovede *smil*.

I samme voliere har vi også haft tårnfalke, musvåger osv., og de er
langt mere støjende når de flyver rundt.

Så hvis lydniveauet er et kriterie, ville jeg bestemt mene, at uglen er
et stærkere kort! *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-01-05 07:16

dpl wrote:
> Hej Peter

Hej

[fin og dækkende beskrivelse af uglers flyvning]
> I samme voliere har vi også haft tårnfalke, musvåger osv., og de er
> langt mere støjende når de flyver rundt.
>
> Så hvis lydniveauet er et kriterie, ville jeg bestemt mene, at uglen er
> et stærkere kort! *smil*.

Tak, det er lige præcis sådan et svar jeg har brug for!

Det inkorporeres hermed i Sagatafl.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 10-01-05 19:45

> Men hvor *stor* er forskellen? Hvor voldsomme er de
> fysiologiske tilpasninger, i forhold til almindelige fugle?

Mig bekendt er det kun fjerenes opbygning, der gør forskellen.
De bærende fjer er helt bløde i kanten, så de hvirvler, der giver sus til de
fleste fuglevinger, bliver brudt op i utallige uhørlige småhvirvler.
Det er meget effektivt - og det kan være ret uhyggeligt når sådan en ugle
glider uhørt tæt forbi ens øre!

Hilsen Bjørli
www.vestrehus.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-05 22:45

"Bjørli Lehrmann" <bjorli@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fleste fuglevinger, bliver brudt op i utallige uhørlige småhvirvler.
> Det er meget effektivt - og det kan være ret uhyggeligt når sådan en ugle

Ikke nok med at de er bløde, men kanterne er variationer over forskellige
indskæringer/afslutninger i lange tråde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 13-01-05 22:27

Hej Peter
Jeg vil anbefale dig at tage til Zoo i Kbhvn. når falkonererne træner med
deres rovfugle.
De har bl.a. en stor ugle, og her opdager du, hvor lydsvag den er i forhold
til de øvrige rovfugle.
Det nærmer sig det "lydløse".
Hilsen
Jørgen