Svaner hvor på denne tid af året ? "Nordjy~
Fra : mikkel paulsen

Dato : 04-01-05 01:04

Hej
Hvor kan der findes svaner på denne tid af året i Nordjylland?
helst i omegnen af hjørring, men også andre Nordjyske lokaliteter er
velkommen.
Hvordan ser man forskel på unge og gamle svaner? jeg ved at de unge
er grå, men hvorlænge og er der andre kendetegn?

Mvh Mikkel, som skal ud og se på svaner med sin klassen!

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-01-05 15:24

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er grå, men hvorlænge og er der andre kendetegn?
>
> Mvh Mikkel, som skal ud og se på svaner med sin klassen!

Hej Mikkel.

Jeg ved ikke, hvor du kan se svaner i Nordjylland, men hvor jeg kommer fra,
holder svanerne fast til i den sø, hvor man også finder dem om sommeren.
Forskellen kan blandt andet ses på farven som du selv siger, men også på
næbbet. På yngre fugle er den orange/røde farve på næbbet knap så kraftig
som på voksne fulge.

MVH
Thomas

Fra : Chris

Dato : 05-01-05 11:34

mikkel paulsen wrote:

> Hvor kan der findes svaner på denne tid af året i Nordjylland?

Hej Mikkel

En mulighed er at tjekke DOFbasen inden I drager ud i felten. Her
indtastes dugfriske fugleobservationer af landets ornitologer. Du kan
søge på denne side:
http://www.dofbasen.dk/search/search1.php
hvor du bare vælger Nordjylland som amt og under artsnavn skriver enten
"sangsvane" el. "pibesvane" el. "knopsvane" afhængigt af hvad I nu går
efter.
Husk også at angive datoperiode for søgningen (husk at sætte flueben i
tjekbosken ud for den datoperiode du vælger). Det er supernemt

God tur!

/Chris

Fra : Omnolog HMH

Dato : 06-01-05 17:53

Svanerne er i store flokke oppe på markerne og æde - eftersom der ikke er så
meget til dem, som der burde være, ude i vandet.
Der er masser af de nordligere arter i landet nu - sangsvaner og pibesvaner.